| کد خبر: 63001 |

پرواز ۳۰۰ هواپیمای مدرن به سوی ایران / پایان دوره توپولوف!

تین نیوز | شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ایران در پی نوسازی ناوگان هواپیمای غیرنظامی خود با خرید صدها هواپیمای بویینگ و ایرباس است.

ایران به دنبال عقد قراردادهای عظیم در بخش خطوط هواپیمای غیرنظامی خود است. این کشور می خواهد در ده سال آینده سیصد هواپیما به ارزش بیست میلیارد دلار خریداری کند. نگاه تهران به امضای قرارداد با دو شرکت ایرباس اروپا و بویینگ آمریکا برای نوسازی ناوگان هواپیمایی فرسوده خود است.

پس از توافق هسته ای اخیر ایران و آمادگی ها برای لغو تحریم ها، تهران از تدوین طرح هایی برای توسعه ناوگان هواپیمای غیرنظامی خود خبر داده است. بر اساس این طرح قرار است سیصد هواپیمای غیرنظامی در ده سال آینده به ارزش بیست میلیارد دلار خریداری شود. ایران در مرحله نخست می خواهد نود هواپیما به صورت هر سال بیست هواپیما در شش سال آینده خریداری کند.

قرار است این هواپیماها از دو شرکت ایرباس اروپا و بویینگ آمریکا خریداری شود. مسئولان ایرانی هر گونه اولویتی را به خرید هواپیماهای روسی برای نوسازی ناوگان هواپیمایی فرسوده خود رد می کنند.

از زمان انقلاب ایران در سه دهه پیش، بخش ناوگان هواپیمای غیرنظامی ایران با تحریم ها محاصره شده است و تحریم های غرب در این حوزه در اواسط دهه نود میلادی قرن گذشته به اوج خود رسید.

ایران بر اساس این تحریم ها نمی توانست هیچ هواپیمای جدید یا قطعات یدکی خریداری کند. این تحریم ها باعث وقوع حوادث وحشتناک سقوط هواپیما شد که تاثیر منفی بر گردشگری و بازار کار ایران داشت. همچنین ایران به موازات نوسازی ناوگان هواپیمایی خود می خواهد فرودگاه های این کشور نیز نوسازی شود و توسعه یابد تا جوابگوی نیازهای منطقه باشد.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس شورای اسلامی ایران گفت: مذاکرات شرکت های هواپیمایی ما با شرکت های خارجی پیشرفت هایی داشته است و توجه ما این است که از دو شرکت ایرباس و بویینگ برای افزایش عمر ناوگان هواپیمایی خریداری شود. بعید نیست که از روسیه نیز هواپیماهایی خریداری کنیم ولی تجربه بدی از هواپیماهای این کشور داریم.

ایرج ابراهیمی رئیس سابق اتحادیه شرکت های هواپیماهای غیرنظامی ایران گفت: این خریدها باعث تقویت سریع خطوط هواپیمای ما می شود که به معنای تقویت بخش گردشگری است و می توانیم در همکاری با بخش خصوصی، فرصت های اشتغال زیادی ایجاد کنیم.

خبرنگار این شبکه افزود: نوسازی بخش هواپیمای غیرنظامی ایران یک مسئله واقعی بوده و بودجه هنگفتی برای آن در نظر گرفته شده است ولی خواسته های ایران فراتر از این مسئله است و می خواهد به کوریدوری برای خطوط هواپیماهای غیرنظامی در منطقه تبدیل شود ولی برخی ها در ایران این خواسته را یک نوع خوش بینی بیش از اندازه توصیف می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.