| کد خبر: 53925 |

در اجلاس معدن و صنایع معدنی مطرح شد:

دولت به صنعت سیمان یارانه نمی‌دهد

تین نیوز | با وجود اینکه سهم محصولات معدنی و صنایع معدنی، تا شش درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است که یک درصد آن به حوزه معدن و پنج درصد دیگر نیز به صنایع معدنی بازمی‌گردد، این بخش همچنان در رشد اقتصادی ایران مهجور مانده که البته خبرها حاکی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این حوزه در چند سال اخیر است.

درعین‌حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در اجلاسی که در همین راستا برگزار شد، با اشاره به احتمال وجود معدن رادیواکتیو در ایران تأکید کرد صندوق توسعه ملی باید در اعطای تسهیلات به بخش معدن فعال شود.

اعطای تسهیلات به معادن
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این اجلاس با تأکید بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: صندوق توسعه ملی برای اختصاص تسهیلات به معادن فعال‌ شده است، اما متقاضی برای استفاده از این تسهیلات وجود ندارد و البته مانعی نیز برای دریافت منابع ارزی و ریالی صندوق بر سر راه نیست. تسهیلات بانکی برای اختصاص بخش معدن و صنایع معدنی ناچیز است و به معدن‌کاران و فعالان صنایع معدنی پیشنهاد می‌شود از منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

محمدرضا نعمت‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد با گشایشی که در فضای بین‌المللی ایجاد خواهد شد، رونق به کار در معدن و صنایع معدنی برگردد، ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده است در قالب لایحه اصلاحی، معادن از پرداخت مالیات‌بردرآمد معاف شوند.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: هرکسی که بتواند در معادن ایران سرمایه‌گذاری کند، از تسهیلات مناسبی برخوردار خواهد شد و اگر چنانچه در پهنه‌های اکتشافی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان معرفی می‌کند، مواد معدنی حتی در حد گسترده کشف شود، حتما پروانه بهره‌برداری معادن به نام اکتشاف‌کننده ثبت خواهد شد تا بتواند مراحل بعدی را پیش برده و معدن را به بهره‌برداری برساند.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در معادن
به گفته وی، سرمایه‌گذاری در معادن بزرگ سنگ‌آهن، مس، سرب، روی، کرومیک و مواد نادر خاکی جزء اولویت‌های وزارت صنعت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۵۰‌ میلیون تن مواد معدنی استخراج شود که نسبت به آمار کشورهای بزرگ بسیارناچیز است ولی روند روبه‌رشدی دارد که در این میان، ۶۵‌ میلیون تن سنگ آهن، ۲۰۰ میلیون سنگ آهک، ۲۰‌ میلیون تن سنگ ساختمانی و ۵۰‌ میلیون تن مس در برنامه قرار دارد. در سال ‌جاری برنامه‌ریزی بر این است که تولید فولاد خام به ۱۸‌میلیون تن برسد که بر این اساس رتبه چهاردهم دنیا به ایران اختصاص خواهد یافت، ضمن اینکه در زمینه سیمان و سرامیک نیز رتبه چهارم دنیا را داریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: باوجود رکود نسبی در فعالیت‌ها و صنایع معدنی رشد ۱۰‌ درصدی در ارزش‌افزوده بخش معدن را تجربه کردیم که امیدواریم شرایط برای تحقق رشدهای مناسب در سال ‌جاری فراهم شود.

وی در ادامه از احتمال وجود معدن رادیواکتیو خبر داد و افزود: در گذشته این بخش بلامطالعه باقی مانده بود که با هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط در حال شروع مطالعات و تکمیل اکتشافات هستیم؛ درحالی‌که سازمان زمین‌شناسی به دلیل محدودیت‌های مالی‌ای که دارد، نتوانسته به وظایف خود عمل کند و بنابراین حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در این بخش رونق دادیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از پهنه‌های اکتشافی کشور که در گذشته بلوکه شده بودند، آزاد و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت تا اکتشاف شود، درحالی‌که در گذشته به مردم اجازه داده نمی‌شد به پهنه‌های اکتشافی بلوکه‌شده وارد شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جمع خبرنگاران از ابلاغ مصوبه کاهش حقوق دولتی معادن سنگ آهن در روزهای آینده خبر داد و گفت: دولت نمی‌تواند به تولیدکنندگان سیمان یارانه بدهد.

تکمیل ۱۰‌ طرح معدنی با سرمایه‌گذاری ۳۷۲‌ میلیون دلاری
در ادامه این اجلاس، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در سال ‌جاری ۱۰‌ طرح جدید با سرمایه‌گذاری ۳۷۲ میلیون دلاری تکمیل و آماده اجرا خواهد شد، ضمن اینکه ارزیابی مجدد طرح‌های نیمه‌تمام یا راکد نیز در دستور کار است.

مهدی کرباسیان در اجلاس معدن از وجود ۶۰‌ میلیارد تن ذخیره معدنی ایران خبر داد و گفت: با اکتشافاتی که هم‌اکنون از سوی دولت و بخش خصوصی در حال انجام است، به نظر می‌رسد میزان ذخیره معدنی رشد چشمگیری داشته باشد؛ اگرچه سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی به ترتیب یک و پنج درصد است.

معاون وزیر صنعت افزود: در برنامه ششم توسعه بالغ بر ۱۵‌میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذاری پروژه‌های معدنی بعد از بهره‌برداری آنهاست.

وی تصریح کرد: ایمیدرو قصد دارد طی سال‌های آینده ۴۵۰‌میلیون دلار در بخش اکتشافات سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که در دنیا به‌طور متوسط هر واحد سرمایه‌گذاری در مواد معدنی منجر به سه ‌واحد ارزش افزوده در اقتصاد ملی می‌شود. اکنون ۴۵‌درصد از تولید ناخالص دنیا مربوط به منابع معدنی زیرزمینی و صنایع مربوطه است و یک درصد از اشتغال دنیا در بخش معدن اتفاق می‌افتد. به گفته رئیس هیأت عامل ایمیدرو، در طول برنامه ششم توسعه قرار است تولید فولاد به ۵۰ میلیون تن، مس کاتد به ۴۰۰ هزار تن و آلومینیوم به ۷۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند. در سال ۹۴، ۱۰طرح جدید با سرمایه‌گذاری ۳۷۲ میلیون دلار تکمیل و آماده اجرا خواهد شد که طرح‌های آهن اسفنجی شادگان، چهارمحال و بختیاری، آنتیموان سیستان، پترولیوم کک، پتاس خوروبیابانک و تیتانیوم کهنوج از جمله آن است.

کرباسیان ادامه داد: بررسی و ارزیابی مجدد طرح‌های نیمه‌تمام یا راکد به لحاظ دارابودن توجیه اقتصادی و انتخاب طرح‌های واجد ارزش برای ادامه کار در دستور کار قرار گرفته است که از بین آنها، ۳۰طرح طی یک‌سال‌ونیم اخیر از شرایط رکود و سکون خارج شده و در مرحله اجرائی قرار گرفته‌اند. برای این طرح‌ها ۲۴‌هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی بوده است.

حمایت بانک مرکزی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی تأکید کرد: ایران در این رابطه برخی قوانین گذشته را مورد تجدیدنظر قرار داده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی اقداماتی را انجام داد و این سرمایه‌گذاران از حمایت بانک مرکزی ایران برخوردار هستند.

محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد در اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر نوساناتی را تجربه کرده و به شکل تصاعدی رشد داشته است همچنین سرمایه‌ آن در حال حاضر به حدود ١٦ ‌میلیارد دلار رسیده و سرمایه‌گذاران خارجی و بین‌المللی را به خود جذب کرده و بازگشت سرمایه پایداری را نوید می‌دهد. وی با بیان اینکه ایران مزیت بسیار بالایی برای پروژه‌های اقتصادی با کسب‌وکار دارد، گفت: ما یکی از کشورهای دارای منابع قوی در هیدروکربن هستیم و همچنین بزرگ‌ترین صنایع روی و مس و رتبه یازدهم را در سرب داریم.

همچنین ایران چهارمین تولید‌کننده نفت بوده و بزرگ‌ترین ذخایر گازی را در اختیار دارد. از سویی ٥٨ میلیارد تن منابع معدنی با تنوع مختلف را دارا هستیم و کشورمان بین ٢ کشور اول جهان در این زمینه قرار دارد، همین موضوع ایران را در مرکز توجه شرکت‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و ما نیز باید به سرمایه‌گذاران خارجی خوشامد گفته و از آنها استقبال کنیم.

مدیریت ٩٧‌درصد ذخایر معدنی توسط بخش خصوصی
رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این اجلاس با بیان اینکه مدیریت ٩٧‌درصد ذخایر معدنی کشور در اختیار بخش خصوصی است، گفت: با وجود این باز هم استیلای پنهان دولت از طریق وضع قوانین نامناسب در این بخش دیده می‌شود.

مسعود خوانساری نیز در این اجلاس خواستار خروج دولت از قیمت‌گذاری کالاها شد و گفت: دولت برای کشف قیمت باید براساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا حرکت کند. مسعود خوانساری با اشاره به سهم معدن در رشد اقتصادی، گفت: اکنون میزان ذخیره اکتشافی ایران به ٥٧ میلیارد تن رسیده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.