| کد خبر: 51965 |

اختیارات بیشتری به بخش خصوصی بدهیم

هم اکنون به طور متوسط ضریب اشغال صندلی های قطارهای مسافری رجا به 75 درصد رسیده است، با این حال در برخی از ایام در یک مسیر تقاضا زیاد و در مسیر بازگشت تقاضایی وجود ندارد.

هم اکنون به طور متوسط ضریب اشغال صندلی های قطارهای مسافری رجا به 75 درصد رسیده است، با این حال در برخی از ایام در یک مسیر تقاضا زیاد و در مسیر بازگشت تقاضایی وجود ندارد.
در صورتی که شرکت رجا به همه تقاضای مسافران در مسیرهای مختلف پاسخگو باشد در آن صورت ضریب اشغال صندلی قطارهای مسافری شرکت رجا حدود 60 درصد خواهد بود، زیرا در برخی از مسیرها به دلیل عدم وجود تقاضای کافی ظرفیت ها خالی می ماند.
البته سرویس های شرکت رجا از نظر ساعت حرکت، زمان سیر و نرخ بلیت برای برخی از گروه های جامعه مطلوب نیست، زیرا در بسیاری از کشورهای جهان با اعمال تخفیف های مناسب برای برخی از اقشار جامعه از جمله دانشجویان، بازنشستگان، سربازان و نیازمندان دولت ها با پرداخت یارانه در افزایش تقاضا برای سفر با قطار حمایت می کنند.
 شرکت های حمل و نقل ریلی هزینه های سنگینی دارند، اگر دولت در این زمینه به افزایش تقاضا برای جابه جایی با قطار توجه کند در آن صورت سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر در این بخش به حدود 8 درصد خواهد رسید.
بخش دولتی در شبکه حمل و نقل ریلی نیازمند تجدید ساختار است زیرا ساختار فعلی شرکت راه آهن همان ساختاری است که پیش از این متصدی عملیات حمل ونقل ریلی بوده در حالی که هم اکنون همه آن متعلق به بخش خصوصی است.
هنوز هم برخی نگاه ها به این حوزه اصلاح نشده و دخالت بخش دولتی در این بخش زیاد است، هرچند که بخش خصوصی ما جوان است و هنوز هم برای اداره خود به اقتدار کامل نرسیده است.
این دو عامل باعث شده هنوز بخش خصوصی به طور جدی وارد این عرصه نشود زیرا سرمایه گذاران ما منحصر به دستگاه های شبه دولتی و یا آنهایی که در این حوزه فعال هستند با استفاده از تسهیلات دولتی وارد این عرصه شده اند و تاکنون بخش خصوصی به طور جدی وارد بخش حمل ونقل ریلی نشده است.
اگر بخواهیم بخش خصوصی قدرتمندی در این عرصه داشته باشیم، باید اختیارات بیشتری برای این بخش در نظر گرفته شود تا با اعمال حقوق مالکانه تصمیمات بخش خصوصی در این حوزه بیشتر شود.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.