| کد خبر: 48985 |

◄ جزییات فرود اضطراری هواپیمای تهران - اهواز / اقدامات خلبان، هنگام باز نشدن چرخ جلوی هواپیما

تین نیوز | یک کارشناس صنعت هوانوردی گفت: شب گذشته فرود اضطراری هواپیمای ایرتور به مقصد اهواز به دلیل روشن نشدن چراغ سبز مربوط به قفل شدن ارابه جلوی هواپیما، به خیر گذشت.

میلاد باستانی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، اظهار کرد: در پرواز دیشب تهران- اهواز، در ساعت حدود 22 و به هنگام فرود در فرودگاه اهواز، خلبان هواپیما با پایین دادن ارابه های فرود، متوجه شد که از سه چراغ مربوط به ارابه های هواپیما، (LEFT, RIGHT,NOSE) دو چراغ ارابه های عقب سبز شده و چراغ چرخ دماغه قرمز باقی می ماند و این بدان معناست که احتمالاً چرخ جلوی هواپیما باز نشده است.

وی با بیان اینکه پس از این اخطار، اولین اقدام این است که یک بار دیگر اهرم ارابه ها را بالا کشیده (ببندد) و سپس دوباره پایین بیاورد (چرخ ها را دوباره باز و بسته کند) گفت: ظاهراً بعد از این کار هم چراغ سبز نشده و بدین ترتیب هواپیما در هلدینگ فرودگاه اهواز قرار گرفت تا پروسیجر های بعدی باز نشدن چرخ را انجام دهد.

باستانی، با اشاره به اینکه دستور بعدی، تست چراغ های مربوط به ارابه هاست، افزود: دکمه مربوط به تست لامپ های هواپیما (Light test) فشرده می شود و با فشردن آن تمام لامپ های جلوی خلبان درون کاکپیت روشن می شود و بدین ترتیب اگر لامپی سوخته باشد یا به دلیلی از مدار الکترونیکی خارج شده باشد، خلبان متوجه آن می شود.

این کارشناس صنعت هوانوردی، تصریح کرد: با فشردن light test خلبان متوجه سالم بودن لامپ ها می شود و بدین ترتیب اعلام وضعیت اضطراری کرده و همه پرواز های ورودی اهواز در انتظار (هلدینگ) قرار گرفتند تا هواپیمای ایرتور با ده ها مسافر، در اولویت فرود باشد.

وی با بیان اینکه دستور بعدی برای باز شدن چرخ ها سیستم back up یا پشتیبانی باز شدن چرخ ها است، گفت: اهرمی که با فشردن دکمه ای که روی آن قرار دارد، آزاد شده و با بالا کشیدن اهرم، درب محفظه چرخ ها باز شده و با آزاد شدن چرخ ها، نیروی جاذبه ناشی از جرم ارابه ها، آنها را پایین آورده و قفل می کند.

باستانی، ادامه داد: حال اگر با این کار هم چرخ ها باز نشود دیگر پس از چند بار وارد کردن شتاب g و اطمینان از باز نشدن چرخ ها، بایستی خلبان خود را برای فرود بدون چرخ در فرودگاه آماده کند.

وی در پایان گفت: در این پرواز خوشبختانه، چرخ های جلو به صورت manually باز شده و هواپیما با چرخ های باز در فرودگاه اهواز فرود آمد و همه مسافران در سلامت کامل به مقصد رسیدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    با مدیریت ضعیف سازمان هواپیمایی کشوری انتظاری جز این همه اتفاقات نداریم، تنها راه تغییرات در این سازمانه

  • کارشناس قابلیت پرواز 0 0

    آقایان مسئولین محترم، رییس ضعیف سازمان هواپیمایی کشوری را عوض کنید، آقای وزیر خواست ما تعیین یک رییس توانمند است، بد نرود بدتر بیاید، آقای وزیر محترم از دولت اعتدال انتظار ما این نبود.

  • ناظر 0 0

    مسئولین محترم، وزیر محترم، نمایندگان محترم، به فریاد صنعت برسید، یعنی اینهمه ناهنجاری و ضعف مدیریت را در سازمان هواپیمایی نمی بینیند، واقعا اینهمه نارضایتی و ندانم کاری را درک نمی کنید؟ کافیست محلی را اعلام عمومی کنید که متخصصین و کارکنان سازمان بتوانند با اطمینان به آنجا مراجعه کنند خواهید دید که با دلایل متقن ثابت خواهند کرد که چه مصیبتی بر سازمان تحمیل شده. این آقا دست چپ و راستشو نمیدونه کدومه!!!

  • کارشناس ارشد سازمان 0 0

    ریس سازمان که ضعیف باشد مدیران ضعیف تر از خودش را دور خود جمع می کند. مدیران استاندارد پرواز نمونه ای از این گونه مدیران هستند.

  • هومن 0 0

    اقای وزیر و جناب جهانگیری شک نکنید سانحه دیگری در راه است چون شما و مدیران کم سواد شما نظارت را به حد اقل رسانده و سازمان را به بیراهه برده اند. صدها چراغ دارد وبی راهه میرود بگذار تا بیفتد وبیند سزای خویش

  • اکبر مقامی 0 0

    چندمین چرخی که باز نشد! این موضوع موید بروز سانحه در اینده ای نه چندان دور است. امار وقای و اتفاقات زنگ خطر را به صدا درآوره که … خاموش شدن موتور، باز نشدن چرخ دماغ و یا اربه اصلی فرود، جمع شدن چرخ هواپیما در حال تاکسی ماحصل تایید فرم چهار یک فوق دیپلم کم سواد برج است که مسئول تعمیرات الین …شده البته در زمان ممد آقا این فرم ۱۵ ماه تایید نشد ولی در زمان شیخ یک ساعته تایید و در برای ابراز ارادت بدون فوت وقت به ایشان تقدیم و مراتب اظهار ادب و تملق به استحضار مسئولین شرکت … رسید

  • مجید 0 0

    نرخ سانحه و حوادثبعد ازCAMO و سیستم ARC من دراوردی و واگذاری اختیارات سازمان به شرکتها بنام ارتقای سیستم و صدور SFP از راه دور توسط فردی که تا کنون حتی یکبار دست به هواپیما نزده و هیچ اطلاعی جز چند صفحه کتاب ۱۴۵ و پارت M ندارد و مردم را بکام مرگ میفرستد یا صدرور مجوز صلاحیت پرواز ۳ ساله و حذف مدرک رادیویی یعنی فرمان پذیری از کسانی که در دوره قبل حتی خواب تایید فرم ۴ خود را نمیدیدند.

  • کارشناس هواپیمایی 0 0

    آقا چرا اینقدر به رییس سازمان حمله میکنید حتی اگر بهترین نقر دنیا رو هم به سازمان بیارید مشکلات سازمان حل نخواهد شد و بیخودی با کلمات بازی نکنید. مگر در زمان ریاستهای قبلی سازمان هواپیمایی خیلی قوی بود که الان کم شده? سازمان هواپیمایی نیروی متخصص نداره، فساد هم که در سازمان اگه الان وجود نداره درگذشته نه چندان دور وجود داشته تطمیع بعضیها توسط ارلاینها، زد وبند آقایون برای خرید هواپیماهای کهنه و،،،، خاطرتون هست که حتی یک عده رو اومدن دستگیر کردن بردن، خوب مگه اونموقع مدیریتها به قول شما مدعیان تخصصی نبود!? لااقل از زمان ریاست ایشون دزدی در سازمان کمتر شده! آقای کارشناس قابلیت پرواز آقای کارشناس ارشد راستشو بخواهید سازمان هواپیمایی ما رو یک عده بیسواد با سابقه بد البته بعضیهاشون! دارند میچرخونند که الان راه زد و بندشون کمی گرفته شده!

  • ابوالفضل 0 0

    در خبر گزاریها امده بود دو هفته قبل موتور هواپیمای ایرانی در استانبول دچار سانحه شده این مطلب درسته یا نه؟ دیگه نمیشه سوار هواپیما شده. ریسک اونم تو آسمان…

  • مجید حسنلو 0 0

    بله موتور روی هوا از دست رفت و حتی چرخ هواپیمای در حال حرکت روی باند جمع شد و در کاک پیت در هنگام خروج خلبان و کمک خلبان از داخل قفل شد و موتور در هنگام استارت منفجر شد و چرخ هم باز نشد و وقتی نفرات برای بازرسی رفتند و اشکال گرفتند و تسلیم رشوه نشدند نامه اعتراضیه مدیر عامل رشوه دهنده شرکت … که سیستم اویونیک هواپیمای A۳۲۰ با ثبت خارجی ان ازکار افتاده به وزیر محترم در شکوه از این نفرات که فقط وظایف خود را انجام داده بودند رسید ریاست محترم سازمان مدیر کل و معاون و کارشناس مسئول و کارشناس را برای حفظ کیان ریاست تعویض نمود. باید به این همکاری ریاست محترم و خدمات صادقانه در پایمال کردن حقوق مردم تبریک گفت! پرده بعدی اعطای مجوز صلاحیت پرواز ۳ ساله و خذف اویونیک و فیلم اعطای اختیارات سازمان نظارتی به شرکتها بود که نرخ اتفاقات را هفت ونیم برابر کرده که انشاالله مبارک است.