| کد خبر: 47763 |

یک نماینده مجلس گفتگو با تین نیوز پاسخ داد:

◄ میانگین واقعی سن ناوگان اتوبوس بین‌شهری چه قدر است؟

تین نیوز | در سال گذشته از سوی سه نهاد مجلس، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی سه آمار مختلف در خصوص سن ناوگان اتوبوسرانی بین شهری ارائه شده است که هیچ یک با یکدیگر شباهت ندارد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در سال 93 یکی از مشکلات پیش روی حمل و نقل جاده ای توقف تولید اتوبوس های اسکانیا در کشور و همچنین کند شدن روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بین شهری بود اما بررسی آمارهای سه نهاد قانون گذار، مجری و بهره بردار نشان می دهد د راین زمینه ارقام متفاوتی ارائه شده است که در هر صورت نسبت به میانگین استاندارد 10 سال بیشتر است و به نظر می رسد برای یکسان سازی این آمار،برقراری تعامل چند جانبه بین این نهادها بی تاثیر نباشد.

میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی بیش از 15 سال است
مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به سن ناوگان مسافربری بین شهری اظهار داشت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه، میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی مسافربری بین شهری باید به 10 سال می رسید درحالی که امروز متوسط سن ناوگان جاده ای، علی رغم آمارهای مختلف از سوی نهادهای ذی ربط بیش از 15 سال است.

وی افزود: این میزان شامل اتوبوس هایی با سن 40 سال نیز می شود که حوادث بسیار جزئی نیز می تواند موجب متلاشی شدن آنها شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه "میانگین سن ناوگان مینی بوس نیز بیش از 25 سال است" تصریح کرد: تنها 1500 دستگاه مینی بوس در تهران کار جایجایی مسافر را انجام می دهد که با یک برخورد کوچک در جاده و شهر فجایع وحشتناکی به بار می آورد.

اما مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با ارائه آماری متفاوت نسبت به آمار نماینده مجلس گفت: میانگین سن ناوگان اتوبوس مسافربری برون شهری به 12.93 سال رسیده است.
 
وجود اتوبوس هایی با عمر 34 سال در ناوگان
محسن حاجی‌اسماعیلی، با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و دولت در راستای نوسازی ناوگان مسافری کشور اظهار کرد: طبق آخرین آمار دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از مجموع 19 هزار و 849 دستگاه اتوبوس مسافربری برون شهری، میانگین سن این ناوگان به 12.93 رسیده است.
 
وی افزود: قبل از سال 84، اتوبوس های بالای 25 سال از چرخه حمل و نقل حذف می شدند و خودروهای جدید جای اتوبوس های فرسوده قرار می گرفت. اما امروزه شاهد اتوبوس هایی با عمر 34 سال نیز هستیم.

حاجی اسماعیلی یادآور شد: سازمان راهدارای و حمل و نقل جاده ای به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق بند "ق" تبصره دو قانون هدفمندی یارانه ها و بودجه سال1393 بر اساس صرفه جویی در مصرف سوخت است.

نیاز سالانه به 2000 دستگاه اتوبوس جدید
احمدرضا عامری رییس اتحادیه اتوبوسرانی كشور نیز با بیان اینكه هنوز تسهیلات موردنظر دولت برای نوسازی ناوگان به دست رانندگان اتوبوس نرسیده است، تاكید كرد: با توجه به بالا رفتن عمر ناوگان و رسیدن بخشی از آنها به سن بالای 17 سال قطعا نیاز به نوسازی جزو اصلی‌ترین اولویت‌های حوزه راه كشور به حساب می‌آید. اگر بخواهیم از این روند افزایشی سن ناوگان عبور كرده و به حالتی استاندارد برسیم سالانه به 2000 دستگاه اتوبوس جدید احتیاج خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.