| کد خبر: 34028 |

◄ واگذاری مذاکرات ترانزیت ایران - ترکیه به بخش خصوصی

تین نیوز | رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مذاکره دولت با بخش خصوصی ترکیه در شان دولت ایران نبود" گفت: نامه ای به معاون اول رئیس جمهور به منظور واگذاری مذاکرات میان ایران و ترکیه در خصوص مشکلات ترانزیتی به بخش خصوصی ارسال شد که پس از طرح آن در هیئت دولت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بعد از ظهر روز گذشته، 23 آذر جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با حضور برخی از اعضا در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با غیبت جواد سمساری لر، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی، که قرار بود درباره نتیجه مذاکرات میان ایران و ترکیه بر سر مابه التفاوت سوخت گزارشی ارایه کند، برگزار شد.

مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در ابتدا با اشاره به وضعیت بودجه سال آینده اظهار کرد: در حالی بودجه سال آینده بر اساس نفت بشکه ای 72 دلار بسته شده است که طی همین چند روز 15 دلار کاهش داشته است و طی چند ماه آینده قیمت هر بشکه نفت به زیر 50 دلار نیز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه" در کشور ایران دولت ها ابتدا بودجه جاری را پرداخت می کنند و در ادامه کمبودهای خود را با کاهش بودجه های عمرانی جبران می کنند" افزود: در حال حاضر دولت برای تکمیل حدود 75 هزار پروژه نیمه تمام 5 درصد تا 85 درصد در کشور به 240 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: سال گذشته پیشنهاد واگذاری پروژه های کمتر از 80 درصد به بخش خصوصی به دولت از سوی اتاق ارائه شد که نتیجه ای در بر نداشت.

دانشمند با اشاره به مشکلات میان ایران و ترکیه بر سر مابه التفاوت سوخت و اختلال در ترانزیت از سوی دو کشور بیان داشت: درخواست پلمپ باک کامیون های ترک از سوی کشور ترکیه حرف بسیار خام و نپخته ای بود در حالی که ما باید به ایده پشت ذهن آن ها  پی می بردیم.

وی در ادامه با توجه به اقدامات رئیس گمرک در این میان گفت: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته از سوی کرباسیان، رئیس کل گمرک، قبول انجام پلمپ کامیون های ترک از سوی گمرک به منظور جلوگیری از حضور سازمان های دیگر در مرز بازرگان بوده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تاکید کرد: باید با ترک ها به زبان بازرگانی صحبت شود. در همین راستا نامه ای به معاون اول رئیس جمهور به منظور واگذاری مذاکرات میان ایران و ترکیه در خصوص مشکلات ترانزیتی به بخش خصوصی ارسال و در نهایت در هیئت دولت مطرح شد.
 
این فعال حوزه حمل و نقل تصریح کرد: پلمپ باک کامیون ها به دلایل مختلف از جمله شرایط فیزیکی باک، میزان بنزین و سایر موارد عملیاتی نبود و از طرفی تمام مرز نشینان پس از مدتی به قاچاقچی سوخت تبدیل می شدند.

دانشمند با بیان اینکه" تمامی پورتکل های موجود میان دو کشور و مواضع سیاسی از سوی بخش خصوصی در مذاکرات رعایت می شود،" یادآور شد: مذاکره دولت ایران با بخش خصوصی ترکیه در شان دولت نبود و از طرفی دولت ترکیه در امور بخش خصوصی دخالت نمی کند.

لازم به ذکر است به گفته دانشمند پس از موافقت دولت با طرح کمیسیون، اجازه مذاکره به اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بخش خصوصی داده شد و پس از انجام مذاکره میان بخش خصوصی دو کشور و گذشت یک هفته طرح پلمپ کامیون ها برچیده شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد عددیان 0 0

    لطفا نتیجه نهایی رااعلام فرمایید، چون دولت ترکیه همچنان مبلغ عوارض عبوری را دریافت میکند. برداشته شدن طرح پلمپ یعنی باز گشت به شرایط قبل ولی عوارض برداشته نشده است،