| کد خبر: 33054 |

◄ روان سازی ترافیک عبوری کامیون ها در مرز بازرگان

تین نیوز | مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به مذاکره اول هفته جاری میان ایران و ترکیه گفت: به منظور روان سازی و کاهش طول صف های متشکل از کامیون های ایرانی و ترک در مرز بازرگان، دستور پلمپ باک سوخت کامیون های ترک یک هفته به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمد جواد عطرچیان با اشاره به نتیجه مذاکرات معاونان حمل و نقل جاده ای دو کشور ایران و ترکیه در نشست خبری اظهار داشت: پس از بازگشت کامیون های ترکیه به دلیل نداشتن سوخت کافی در زمان حضور در مرز ایران و عدم قابل پلمپ بودن باک های آنها مذاکراتی میان طرفین صورت گرفت.

وی افزود: طبق توافق طرفین، پلمپ باک کامیون های ترک یک هفته به تعویق افتاد تا تغییرات لازم بر روی باک ها صورت گیرد.

فروش سوخت در ازای دریافت مابه التفاوت تا 23 آذر
مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: به منظور روان سازی و کاهش طول صف های متشکل از کامیون ها در مرز و با توجه به سرمای شدید منطقه مذکور در نظر گرفته شد، که از شنبه 16 آذر تا شنبه هفته آینده موارد زیر اعمال شود:
1- آن دسته کامیون هایی که سوخت کافی دارند اما آمادگی پلمپ ندارند، باک آنها Deep زده خواهد شد و وارد کشور می شوند.
2- آن دسته کامیون هایی که سوخت کافی ندارند پس فروش سوخت به آنها در مرز باک آنها پلمپ وارد ایران می شوند.
3- کامیون هایی که نه امکان پلمپ باک و نه سوخت کافی دارند، مابه التفاوت قیمت سوخت از آنها گرفته می شود و می توانند در داخل ایران نیز سوخت گیری کنند.

عطرچیان در ادامه با اشاره به اظهارات معاون حمل و نقل وزیر ترکیه مبنی بر حذف مابه التفاوت سوخت و پلمپ باک سوخت کامیون های ترکیه تصریح کرد: اقدام پلمپ در حالی از سوی ایران سفت و سخت گرفته شد که آنها ادعا کردند منظورشان فقط پلمپ باک کامیون های ترانزیتی است، اما طبق پیشنهاد خودشان و تصمیم ارجح سازمان راهداری، تمامی کامیون ها اعم از دو جانبه و ترانزیتی پلمپ می شوند.

پیشنهادهای ایران به ترکیه
وی در پایان یادآور شد: طی مذاکره صورت گرفته، پیشنهادهایی به طرف ترک مبنی بر آمادگی ایران برای کاهش نرخ مابه التفاوت سوخت، کاهش عوارض عبوری کامیون هابه صورت همزمان از سوی طرفین، آمادگی پلمپ کامیون های ترکیه از سوی ترکمنستان مطرح شد. 

گفتنی است تا قبل از تعویق عملیات پلمپ کامیون های ترک در مرز بازرگان، حدود 1500 دستگاه کامیون پشت مرز ترکیه و نزدیک به 700 کامیون نیز پشت مرز ایران در انتظار بودند. در حالی که قبل از اختلافات دو کشور روزانه حدود 350 دستگاه کامیون از سوی  هر یک از طرفین از مرز دو کشور عبور می کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • hoho 0 0

    هزاران کامیونی ایرانی در بازرگان د ر بار کینگها منتظرند اقایان شماها نان نمیخورین کهگران شده یا نه شما دسر و سالد میخورین بس درد کارگر جماعت رو نمیفهمین برین دنبال کارتان

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    از شواهد امر چنین به نظر می رسد که ابعاد این مسئله فراتر از یک کشمکش ساده بر سر میزان یا قیمت سوخت همراه ناوگان ا یرانی یا ترک می باشد و ترکیه به دنبال اهداف دیگر و بزرگتری است که تدریجا مشخص خواهد شد منتها حسن قضیه در اینجاست که این رفتار زشت ترکیه با ما همزمان شده با افتتاح راه اهن گرگان به قزاقستان و این یک فرصت و امکان جدید برای دسترسی ناوگان ترانزیتی ایران به اروپا از طریق حمل تریلرهای ترانزیتی به وسیله واگنهای مخصوص این امر تا مقصدی مشخص وسپس پیاده شدن تریلرها در ان مقصد وادامه مسیر به کشورهای مقصد نهایی کالا از طریق جاده می باشد همکارانی که در مسیرهای ترانزیتی اروپا فعال می باشند حتما این قطارها را دیده یا از انها استفاده کرده اند که مثلا در مسیر بندر تریست در ایتالیا به مقصد المان یا در مسیر شهر سگد در مجارستان به سمت المان فعال می باشند برای اجتناب از مشکلات و هزینه های اخذ ویزاهای متعدد از کشورهای مسیر نیز می توان به گونه ای با این کشورها توافق صورت گیرد که درب واگن حامل رانندگان به هنگام خروج از میهن بسته شده ومامور پلیس نیز در این واگن حضور داشته باشد تا کسی از قطار تا مقصد پیاده شدن تریلرها از ان پیاده یا سوار نشود و بدین ترتیب نیازی هم به اخذ روادید این کشورها نباشد یا رانندگان به همراه تریلرها با قطار حرکت نکرده وبسته به مدت زمان رسیدن قطار به مقصد پیاده شدن از ان با هواپیما به انجا رفته وهنگام رسیدن قطار در ان محل حاضر باشند مانند روشی که کشتی های رورو در مسیر بین ترکیه وایتالیا انجام می دهند که تریلر راکشتی حمل می کند ورانندگان قبل از رسیدن کشتی به بندر تریست با هواپیما به لوبلیانا در اسلونی رفته واز انجا با اتوبوس به پای کشتی جهت پیاده کردن تریلرها عزیمت می کنند والبته این هماهنگی ها وتهیه بلیطها و… به عهده شرکت کشتیرانی می باشد با توجه به مشکلات وهزینه های فعلی اخذ روادید از کشورهای ترکمنستان قزاقستان روسیه وبخصوص اوکراین که ویزای یکبار ورود برای رانندگان ایرانی انهم با هزینه ۳۰۰ دلار وحتی بیشتر صادر می کند وبا این ویزا امکان بازگشت از این مسیر ممکن نمی باشد وبا توجه به رابطه حسنه فعلی کشورمان با کشور بلاروس مقصد پیاده یا سوار شدن ناوگان نیز می تواند کشور بلاروس باشد و از ان جا هر راننده بسته به مقصد نهایی بار خود می تواند وارد اوکراین شود یا از طریق لیتوانی یا لهستان وارد اروپا گردد و ادامه مسیر دهد البته شاید این سوال پیش اید که چرا به جای این کار بار با کانتینر حمل نشود که باید گفت استفاده از این روش سریعتر است و نیاز به بارگیری وتخلیه چندباره ندارد که حتما هزینه و صدمات به بار را نیز به همراه دارد در ضمن اگر این روش اقتصادی نبود مطمئنا از ان در اروپا استفاده نمی شد البته بنده از اینکه راه اهن ایران دارای این نوع واگنها هست یا حمل تریلرها با این روش از نظر ارتفاع در مسیر راه اهن تهران به گرگان در تونلهای این مسیر امکان پذیر است یا نه اطلاع ندارم و باید متخصصان مربوط این مسائل را در نظر بگیرند روش دیگر نیز برقراری خط منظم رورو بین بنادر ایران با روسیه است ودسترسی ناوگان ایرانی به مقاصد اروپا از طریق روسیه است که نیازمند حل مشکل اخذ ویزای روسیه برای رانندگان ایرانی نیز می باشد. در هر صورت اگر مسئولان کشورمان به فکر مسیرهای جایگزین برای ناوگان ایرانی نباشند وتسلیم زورگویی و باج خواهی ترکیه شوند مطمئن باشید که مسئله به همین جا ختم نخواهد شد واین زیاده خواهی ادامه خواهد داشت.