| کد خبر: 29973 |

◄ گردشگری هوایی؛ از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب / ۴۰ درصد گردشگران از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند

تین نیوز | دبیر جامعه خلبانان با بیان اینکه در ایران، گردشگر و مسافر قابل تفکیک نیستند، گفت: در کشور زیرساخت لازم برای گردشگری هوایی وجود ندارد، ضمن آنکه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، مشکلات فراوانی برای توسعه این بخش وجود دارد.

مهدی ایرانمنش در نشست خبری که با موضوع «حمل و نقل، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری» که به همت تین نیوز برگزار شد، گفت: در تعاریفی که برای گردشگر آمده، کسی که برای سفر از یک نقطه به نقطه دیگر برای مدت 24 ساعت منزل را ترک کند (در صورتی که به قصد کار نباشد) نیز توریسم نامیده می شود.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی با گردشگری ارتباط مستقیم دارند، گفت: گردشگر باید از یکی از سیستم های حمل و نقل هوایی، دریایی، جاده ای، و ریلی استفاده کند.

دبیر جامعه خلبانان، با بیان اینکه اگرچه حمل و نقل هوایی نسبت به ریلی و جاده ای از هزینه های بیشتری برخوردار است، اما به دلیل صرفه جویی در وقت و زمان، مورد توجه بیشتری قرار می گیرد، افزود: 40 درصد گردشگران جهان، از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در تعاریف جهانی گردشگر و مسافر متفاوت از یکدیگر هستند، اما در ایران مسافر و گردشگر به هیچ عنوان قابل تفکیک نیستند، گفت: به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در کشور، همواره میزان مسافر ایرلاین ها تکمیل است و مسافر یا گردشگر هر دو از یک سرویس و خدمات استفاده می کنند.

لزوم استفاده از ایرتاکسی و هواپیماهای سبک
این کارشناس حمل و نقل هوایی، با بیان اینکه در بحث گردشگری هوایی به غیر از ایرلاین ها، موضوعات مختلفی مثل ایرتاکسی و هلی کوپتر هوایی، پروازهای هیجانی، و پروازهای شخصی وجود دارد گفت: یکی از چالش های اصلی کشور در توسعه گردشگری، جابجایی گردشگران در مسیرهای بین شهری است.

وی ادامه داد: برای مثال گردشگر خارجی پس از اینکه وارد فرودگاه امام شد باید به فرودگاه مهرآباد رفته و از آنجا به سایر فرودگاه های کشور سفر کند، در حالی که با استفاده از ایرتاکسی و هواپیماهای سبک می توان این مشکل را برطرف کرد، زیرا این نوع هواپیماها قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوچک را هم دارند. وجود چنین تشکیلاتی علاوه بر گردش مالی باعث اشتغال زایی هم می شود.

ایرانمنش، با بیان اینکه ناچاریم برای توسعه گردشگری از ایرتاکسی استفاده و مسیرهای کوتاه را با هواپیماهای سبک طی کنیم، گفت: برای رشد و پیشرفت گردشگری هوایی، باید ساختار ناوگان اصلاح شود.

پرواز گردشگری هواپیمای 747 – SP در ایران
دبیر جامعه خلبانان به پرواز گردشگری هواپیمای 747 – SP که توسط شرکت هما انجام می شود، اشاره کرد و گفت: هواپیمای 747 – SP از خانواده بوئینگ است و به احتمال زیاد، آخرین پرواز خود را روز 2 آذر ماه تجربه خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از علاقه مندان به پرواز، و گردشگران خارجی که تمایل دارند آخرین تجربه سفر با این نوع هواپیما را داشته باشند، در این پرواز گردشگری شرکت خواهند کرد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی، این پرواز را نوعی از گردشگری هوایی دانست و ادامه داد: این هواپیما قرار است از تهران بلند شود، به سمت گرگان رفته و مجددا به تهران بازگردد.

چالش های گردشگری هوایی در ایران
وی با اشاره به اینکه کمبود ناوگان، اولین و مهم ترین چالش گردشگری هوایی در کشور است، گفت: براساس سند چشم انداز 1404 باید درآمد گردشگری ایران سالانه به 25 میلیارد دلار برسد، برای رسیدن به این میزان در بخش هوایی باید ظرفیت پروازها از 38 هزار پرواز به 138 هزار پرواز افزایش یابد که متاسفانه ناوگان هوایی کشور، کشش این حجم از پروازها را ندارد.

ایرانمنش با تاکید بر اینکه در سند چشم انداز فقط به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی هوایی پرداخته شده افزود: تا سال 1400 نیازمند 400 فروند هواپیما هستیم، این درحالی است که با توجه به بالابودن سن ناوگان هوایی کشور، در سال های آینده بخش عمده ای از هواپیماها زمین گیر می شوند.

وی با انتقاد از قیمت بلیت هواپیما و نوع و میزان خدمات ارائه شده از سوی ایرلاین ها گفت: البته ایرلاین ها با مشکلات اقتصادی فراوانی همراه هستند، و چاره ای ندارند که با همین شرایط ادامه دهند.

دبیر جامعه خلبانان، با اشاره به اینکه ورود و خروج گردشگر هوایی در هیچ جا ثبت نمی شود، گفت: به زبان ساده باید گفت که در ایران گردشگری هوایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشور زیرساخت لازم برای گردشگری هوایی وجود ندارد، ضمن آنکه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، مشکلات فراوانی برای توسعه این بخش وجود دارد.

ایرانمنش در پایان گفت: صنعت گردشگری صنعتی چندوجهی است که برای رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند کوشش همگانی و اعمال سیاست‌های درست و چندجانبه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.