| کد خبر: 27537 |

ضرورت بهسازی خطوط ریلی

تین نیوز | سقوط هواپیمای مسافربری در مسیر تهران به طبس هرچند پرسروصداترین خبر در زمینه مخاطرات سفر طی ماه‌های اخیر بوده است اما در همین ایام اخبار متفاوتی از بروز حادثه در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل منتشر شده که در میان بزرگی حادثه سقوط هواپیما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
 
چندین حادثه ریلی كه با خروج قطار از ریل همراه بود نگرانی‌ها از ناامنی در امن‌ترین وسیله حمل‌ونقل را افزایش داده است. این در حالی است كه رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود بر توسعه این بخش تأكید كرد.درهمین حال دیروز اعلام شد كه یك قطار باری در مسیر تهران به خوزستان از ریل خارج شد تا نهمین حادثه طی 8‌ماه اخیر در همین مسیر رقم‌خورده باشد.
 
حوادث اخیر ریلی با خارج شدن قطار از ریل در محور جنوب و مسیرهای دیگر نظیر مشهد و شیراز نشان می‌دهد كه بسیاری از خطوط ریلی كشور نیاز به بازسازی دارد و بی‌توجهی به این موضوع موجب افزایش حوادث شده است. مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است كه فرسودگی خطوط و ناوگان به‌طور همزمان 2عامل بروز حوادث ریلی است. محسن پور‌سیدآقایی، محور جنوب را كه حوادث زیادی در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشته نیازمند بازسازی دانسته است.
 
طبق آنچه در برنامه‌ 5ساله آمده است، سن واگن‌ها باید به زیر ۱۵سال و سن لكوموتیو‌ها باید به زیر ۱۸سال برسد، درصورتی كه درحال حاضر میانگین سن واگن‌ها بالای ۲۰سال و سن لكوموتیوها بالای ۳۲سال برآورد شده است. همچنین گفته می‌شود بیش از 30درصد واگن‌های كشور بالای 35سال عمر دارند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم اعلام كرده است كه حداقل 500تا 600 واگن در بخش ریلی فرسوده است كه برای رعایت استاندارد‌ها باید سرمایه زیادی به این بخش تزریق شود.
 
در بخش ریلی تعداد قابل توجهی پروژه نیمه‌تمام وجود دارد كه احداث بسیاری از آنها با تأخیر مواجه شده است. حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان وسیله‌ای كم‌خطر و كم‌هزینه در جابه‌جایی مسافر و بار جایگاه مهمی دارد به‌طوری كه طبق گفته وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر 95درصد ناوگان مسافری ریلی زیر بار قرار دارد. عباس آخوندی معتقد است كه این موضوع هم جای خوشحالی و هم جای تأسف دارد چراكه از طرفی استقبال مردم از این وسیله بسیار مطلوب است و از سوی دیگر روند توسعه این بخش هنوز نتوانسته نیازها را برآورده سازد. برآورد كارشناسان نشان می‌دهد كه با توسعه خطوط راه‌آهن و ریلی سالانه 2هزارو200 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی رقم می‌خورد.
 
با وجود این برخی پروژه‌ها سال‌هاست كه نیمه‌تمام باقی مانده است. به‌عنوان مثال ساخت راه‌آهن اردبیل بعد از گذشت 15سال تنها 30درصد پیشرفت داشته است. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است كه توان بودجه‌ای در این بخش تنها صرف تكمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواهد شد و پروژه جدیدی آغاز نمی‌شود. در شرایطی كه فرسودگی ناوگان فعلی مشكلات زیادی را رقم زده است شاید اولویت تكمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیز جای خود را به نوسازی ناوگان بدهد تا بروز حادثه در این بخش به حداقل برسد.
 
آخرین اعلام وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد كه حدود 10هزار كیلومتر ریل فعال در كشور داریم و به همین میزان هم پروژه نیمه‌تمام ریلی در كشور وجود دارد.وزیر راه و شهرسازی نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام كرده است كه باید آرایش ریلی جدیدی در كشور ایجاد تا خطوط ریلی شهری به برون شهری متصل شود و راه‌آهن به تمام نقشه ایران منتقل شود. این طرح‌ها در كنار طرح‌های نیمه‌تمام گذشته، پروژه‌های ریلی را به سطحی رسانده است كه اتمام آن سال‌ها زمان خواهد برد این در حالی است كه بازسازی خطوط ریلی فعلی برای جلوگیری از حوادث اولویت بیشتری نسبت به ساخت راه‌های جدید دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.