| کد خبر: 261412 |

آشنایی با مبانی مفهومی خدمات ناوبری هوایی

شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی برای مدیریت ترافیک هوایی متکی هستند.

تین نیوز

شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی (ANS) برای مدیریت ترافیک هوایی (ATM) متکی هستند.

ارائه خدمات ANS به پنج دسته کلی تقسیم می شود :

۱- مدیریت ترافیک هوایی ATM شامل خدمات ترافیک هواییATC در سه بخش کنترلی و دو فاز En-route در مرحله کروز پرواز و سرویس ناوبری ترمینال هوایی TANS به خروج و تقرب راداری پروازهای فرودگاه در شعاع تا ۵۰ ناتیکال مایلی و فاز سطح فرودگاهی از فاینال تا گراند و بالعکس، ارائه اطلاعات به کرو FIS و هشدار، مدیریت جریان ترافیک هوایی  ATFM و ASM مدیریت فضای هوایی

۲- خدمات ارتباطات، ناوبری و نظارت (CNS)

۳- خدمات هواشناسی برای ناوبری هوایی (MET)

۴- خدمات اطلاعات هوایی (AIS) شامل AIP,AIC,NOTAM

۵- جستجو و نجات (SAR)

این فضای هوایی کنترل شده، کنترل نشده و رزرو شده طبق استاندارد ایکائو به کلاس های A,B,C,D,E,F,G با قوانین IFR و VFR طبقه بندی می شوند.

ساختار سازمانی اداره ANS در قالب ANSP است که اکثرا در کشورها به صورت دولتی بوده و با ساختار اداره فرودگاه ها ادغام شده اند و تعدادی مثل NATS در بریتانیا با مدل 3P یا خصوصی مانند ACR سوئد یا نظامی مثل DECEA برزیل اداره می شوند.

* خلیل الله معمار زاده کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: تلگرام شخصی نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.