| کد خبر: 256016 |

پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان

روز شنبه گذشته چین و پاکستان در مورد گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (موسوم به CPEC) به افغانستان توافق کردند.

تین نیوز

روز شنبه گذشته چین و پاکستان در مورد گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (موسوم به CPEC) به افغانستان توافق کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر،  این کشورها می خواهند به بازسازی زیرساخت های افغانستان که از زمان به قدرت رسیدن طالبان دچار بحران مالی شده است، کمک کنند.

کین گانگ وزیر امور خارجه چین و بلاوال بوتو زرداری همتای پاکستانی وی متعهد شدند که در روند بازسازی افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

 علاوه بر گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان، کمک های بشردوستانه و اقتصادی نیز بخشی از این وعده خواهد بود.

کریدور اقتصادی چین و پاکستان یک پروژه ۶۰ میلیارد دلاری شامل خطوط راه آهن و بزرگراه هایی است که بنادر جنوبی پاکستان (گوادر و کراچی) را به غرب چین متصل می کند. 

سرمایه گذاری های چین در پاکستان بیشتر با هدف نوسازی زیرساخت های موجود است.

مشخص نیست که CPEC به چه طریقی به افغانستان گسترش خواهد یافت چرا که احداث زیرساخت های جدید پرهزینه است و در نتیجه بعید به نظر می رسد نوسازی خطوط راه آهن موجود در پاکستان به اتصال آن به افغانستان منجر شود.

افغانستان علاوه بر این کریدور، در چندین نقشه راه دیگر با پاکستان و چین مرتبط است.

یکی از این نقشه راه ها، کریدور موسوم به ترانس-افغان است. این کریدور که هنوز ساخته نشده، ارتباط مستقیم و کارآمدی بین ازبکستان و پاکستان از طریق افغانستان فراهم می کند. 

 مسیر کلی ترانس افغان بیش از ۵۷۳ کیلومتر است که از ترمز در جنوب ازبکستان شروع و از مزار شریف در افغانستان می گذرد و به پیشاور در شمال شرقی پاکستان ختم می شود. این پروژه در حال حاضر در بلاتکلیفی فرو رفته و با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بر میزان این بلاتکلیفی افزوده شده است.

جدای از این پروژه، کریدور واقع گرایانه دیگری هست که چین - قرقیزستان - ازبکستان - افغانستان را به هم متصل می کند. اولین محموله آزمایشی از طریق این دالان ترانزیتی در سپتامبر سال گذشته عبور کرد. کانتینرها با کامیون از کاشغر در چین، به شهر اوش در قرقیزستان منتقل و از آنجا بر روی قطار بارگیری و به سمت مقصد نهایی خود در حیرتان افغانستان منتقل شدند. 

 از زمانی که طالبان در کابل به قدرت رسیده، سرمایه گذاری های خارجی تا حد زیادی در افغانستان متوقف و این کشور تحت تحریم قرار گرفته و دارایی های آن نیز در خارج مسدود شده است. 

 این امر منجر به کمبود بودجه برای تکمیل پروژه های زیربنایی شده است. 

 دولت ازبکستان از سرمایه گذاران اتحادیه اروپا خواسته تا به کریدور ترانس-افغان توجه کنند، اما تقاضا برای این بخش از کره زممین چندان بزرگ نیست.

 با این حال، چین و پاکستان و همچنین ازبکستان برای گفتگو با دولت جدید افغانستان بازتر عمل کرده اند و بنابراین احتمالا این کشورها وارد سرمایه گذاری در افغانستان خواهند شد.  

 افغانستان به عنوان یک کشور ترانزیتی که شمال و جنوب آسیای میانه را به هم متصل می کند، برای این کشورهای همسایه اهمیت بیشتری دارد.

 اگر دولت های چین و پاکستان واقعا برای گنجاندن افغانستان در CPEC مصمم باشند، این موضوع می تواند منجر به ارتقا زیرساخت های افغانستان شود در حالیکه کابل به تنهایی قادر به انجام آن نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابوالقاسم باقری 0 0

    بسمه تعالی
    به نظرم تحلیل‌ها جانبدارانه وباهدف عدم توجه مسئولین ایرانی نسبت به تحولات درحال انجام صورت میگیرد وسیاستگذاریها بصورت خزنده وآرام بگونه ای درحال انجام است که ایران ونقش آن را در ترانزیت بین المللی کم رنگ وتاحد امکان محدود نمایند که لازمه مقابله با آن حساسیت نشان دادن به اینگونه طرحها و برنامه های همکاری بین کشورها و طرحهای مشترک وسرمتیه گذاری ها در زمینه های ترانزیت وزیرساختهای آن درکشورها بویژه همسایگان می‌باشد ،لذامسئولین محترم باید با تلاش مضاعف وپیگیری جدی به دنبال آن باشند که مسیر ایران در کریدورهای ترانزیتی شمال جنوب و شرق غرب به نحوشایسته ای مشارکت داده شود ضمن جلوگیری از ایجاد مسیرهای جایگزین وبه حاشیه رانده شدن موقعیت ایران،مانع از سوئ استفاده سایر کشورها از حسن اعتماد ایران در روابط خود با آنها شود