◄ فیلم| چینی ها چطور در بیابان بزرگ تاکلاماکان بزرگراه ساختند؟
صحرای تکلیمکان در مرکز یک حوزه جنوبی منطقه سین جیانگ در غرب چین قرار دارد. مساحت آن بیش از 330هزار کیلومتر مربع است وبیش از 80درصد آن بیابان جاری می باشد ؛ صحرای تاکلاماکان بزرگترین صحرای چین و دومین صحرای سیار جهان به شمار می رود .
صحرای تکلیمکان در مرکز یک حوزه جنوبی منطقه سین جیانگ در غرب چین قرار دارد. مساحت آن بیش از 330هزار کیلومتر مربع است وبیش از 80درصد آن بیابان جاری می باشد ؛ صحرای تاکلاماکان بزرگترین صحرای چین و دومین صحرای سیار جهان به شمار می رود .
به گزارش تین نیوز، در هزاران سال گذشته صحرای تاکلاماکان مانع مواصلات جنوب و شمال و مبادلات شرق و غرب بوده است ؛ بسیاری از تاجران ؛ کاروان ها و ماجراجویان قصد داشتند در این صحرا راهی بگشایند ؛ اما تاکنون موفق نشده اند .
ساخت جاده در بیابان و صحرا کاری تقریبا غیرممکن است. نوسان دمایی بالا و بدی آب و هوا به سختی ها و پیچیدگی های ساخت و ساز جاده در صحرا می افزاید. در فصل تابستان، دمای هوای در گرمترین مواقع به ۷۰ درجه سانتیگراد می رسد.
اما در حال حاضر سه بزگراره عظیم در بیابان تکلیمکان وجود دارد. «بزرگراه لون مین» بخش های «لونتای» وو «نیا» در لبه های شمالی و جنوبی بیابان را به هم متصل می کند؛ «بزرگراه آهه» از شهر «آرال» در منطقه «آکسو» شروع می شود و در ادامه به سمت جنوب به منطقه «هوتیان» می رسد و از شهر آرال به شهرک تاجونگ می رسد.
پیش بینی می شود یک بزرگراه بیابانی عظیم دیگر که بخش «یولی» را به بخش چیه مو متصل می کند تا ژوئن سال جاری میلادی افتتاح شود. این بزرگراه جدید بخشی از بزرگراه «لون مین» خواهد بود و ساخت آن در ۲۶ دسامبر سال گذشته میلادی شروع شد.
خبرآنلاین به نقل از رادیو بین المللی چین گزارش داد، بزرگراه لون مین که در سال ۱۹۹۵ ساخت آن پایان یافت، طولانی ترین بزرگراهی بود که روی شن های روان ساخته شده بود. برای جلوگیری از ورود شن های روان روی سطح بزرگراه بوته ها و دیگر گیاهان مناسب در کناره های جاده کاشته شدند تا اجازه ندهند شن سطح جاده را بپوشاند.
در حال حاضر یک بزرگراه جدید در قلب «تکلیمکان» بزرگترین بیایان چین واقع در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ در شمال غربی این کشور احداث شده است.
بزرگراه 300 کیلومتری کویر تاریم (بزرگراه صحرای تکلاماکان) از دومین بیابان بزرگ متحرک جهان - کویر تکلاماکان عبور می کند. قبل از اینکه کمربند سبز ساخته شود، اغلب تحت تأثیر فرسایش شن های روان بستر جاده و سنگ فرش و تپه های شنی قرار می گرفت.
«لی پان فنگ» سرمهندس پروژه فوق گفت: بزرگترین چالش ما در حال حاضر کار در شرایط طوفان های شنی شدید به ویژه در ماه آوریل و مه است.
او با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تیم ساخت جاده در بیابان انتقال منابع مورد نیاز است، تاکید کرد: معمولا کار را از ساعت ۸ صبح شروع می کنیم تا بتوانیم قبل از شروع طوفان های شن کار را با کیفیت به پیش ببریم.