| کد خبر: 255621 |

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

راه آهن تبریز- بستان آباد امسال به ایستگاه خاوران می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: راه آهن میانه بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد.

تین نیوز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: راه آهن میانه بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد که فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهره برداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را حدود پنج ساعت کاهش می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سال ۱۳۷۹ مهم ترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز توسط وزیر راه دولت وقت کلنگ زنی شد، آن زمان کسی فکر نمی کرد که قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و دولت مختلف را به خود ببیند و بعد از گذشت سال ها تکمیل نشود.

این پروژه قرار بود تا نهایت بعد از چند سال تکمیل شود، آن سال ها بسیاری از تبریزی های ساکن در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی می شد، ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری در خصوص این پروژه وعده داده بودند اما افتتاح این پروژه به عمر کاری آنها قد نداد.

۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راه آهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستان آباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجه ای نداشت و نمی شد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.

اکنون ۲۲ سال از آن روزها گذشته است و طی هفته های اخیر زمزمه هایی از افتتاح این پروژه طی یکی دو ماه آینده به گوش می رسد؛ البته مردم تبریز تا زمانی که با چشم خود افتتاح آن را نبینند، به این وعده ها دل خوش نمی کنند.

افتتاح ابر پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» می توانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند و تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود، با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می توانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.

این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول می کشد نیز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش می دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می شود.

پروژه راه آهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه آهن تهران- تبریز شروع شده است و راه آهن ۲ خطه میانه- بستان آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می شود.

پروژه خط آهن و ایستگاه های بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد حجت الاسلام رئیسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.

پروژه راه آهن تبریز- بستان آباد به زودی افتتاح می شود

اواخر فروردین ماه امسال بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربین های نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژه های راه سازی خبر داده و گفت: خط آهن بستان آباد- تبریز به زودی افتتاح می شود.

اعتبارات لازم برای بهره برداری ایستگاه سوم این طرح اختصاص یابد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام رضایت از روند اجرای پروژه مهم برای تبریز-بستان آباد- میانه در دولت سیزدهم و تلاش های استاندار آذربایجان شرقی و معاونت های مربوطه در پیگیری امور این پروژه، می گوید: در سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی به این پروژه تخصیص یافت که شاهد پیشرفت آن بودیم.

محمدحسین فرهنگی ادامه می دهد: این پروژه در ایستگاه خاوران تقریباً تکمیل شده و امیدواریم هرچه زودتر با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شود اما علاوه بر افتتاح ایستگاه خاوران در ترمینال تبریز، تبادل بین ترمینال، مترو و راه آهن باید ایجاد شود که اعتباراتی برای احداث تبادل بین ترمینال مترو و راه آهن در پایانه مرکزی تبریز نیازمندیم.

او اضافه می کند: یکی از پروژه های نیمه تمام کشور بود که در سال های اعتبارات خوبی تخصیص یافت و اکنون شاهد اتمام آن هستیم.

توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه اصلی ترین هدف احداث طرح ریلی میانه- تبریز

استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه می گوید: کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر، کاهش ۴ ساعت زمان سفر، افزایش سرعت جابه جایی و حمل و نقل بار و مسافر، کاهش آلودگی و توسعه اقتصادی و گردشگری و اتصال مناطق کمتر توسعه به راه آهن سراسری از اهداف مهم این طرح است.

عابدین خرّم ادامه می دهد: ابر پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز در ۱۰ قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

او می افزاید: این پروژه ۱۳ دستگاه پل بزرگ و ۱۵۶ دستگاه پل کوچک دارد و طول مجموع پل های بزرگ این پروژه ۲ هزار و ۸۰ متر می رسد و طول کل پل های کوچک نیز یک هزار و ۱۵۶ متر اعلام شده است.

او خاطرنشان می کند: راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ۲ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر دارد و تعداد تقاطع های آن به ۲۲ دستگاه می رسد و برای این پروژه ریلی ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی پروژه ریلی میانه- بستان آباد - تبریز

حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی ۵۰۰ متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی ۱۱.۷۰ متر است.

حجم عملیات خاکی راه آهن میانه - تبریز بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

همچنین برای ساخت این خط ریلی ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

بخش اول این راه آهن ۲۰۳ کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل می شود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

قطعه اول این پروژه ریلی ۱۰ قطعه ای (ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول ۲۸ کیلومتر، قطعه دوم (ایستگاه نقلان) به طول ۲۲ کیلومتر، قطعه سوم (ایستگاه ترکمانچای) به طول ۱۵ کیلومتر، قطعه چهارم به طول ۲۰ کیلومتر، قطعه پنجم (ایستگاه شهریار) به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه ششم (ایستگاه تیکمه داش) به طول ۲۳ کیلومتر در دست بهره برداری قرار دارد.

بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، ۴۴ کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.

ایستگاه راه آهن خاوران به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز شناخته می شود.

مساحت ساختمان اصلی آن ۳ هزار و ۶۶۵ مترمربع و مساخت کل ساختمان های این ایستگاه ۹ هزار و ۷۵ متر است.

بخش سوم راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راه آهن تبریز به طول ۲۷ کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق می کند در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

این بخش شامل ایستگاه های ائل گلی، ترمینال و تبریز می شود.

راه آهن تبریز- میانه- بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در مورد این پروژه می گوید: راه آهن میانه - بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد که فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهره برداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را حدود پنج ساعت کاهش می دهد.

جبارعلی ذاکری ادامه می دهد: بهره برداری از این مسیر ریلی ظرفیت جابه جایی مسافر با ناوگان موجود را به ۲ برابر افزایش می دهد و برای ادامه مسیر تا ایستگاه تبریز هم گزینه نهایی انتخاب شده و به شکل تهاتر اجرا می شود تا از نظر مالی دچار مشکل نشود.

پروژه راه آهن تبریز - بستان آباد - میانه اکنون به قدیمی ترین پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده که بیشتر از تزریق اعتبار، وعده وعید به خود دیده و مسئولان دولت های مختلف قول های متعددی برای افتتاح پروژه داده اند، اما همچنان در ایستگاه انتظار سوت می کشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    آقای اسلامی وزیر راه دولت قبل در زمان خودشان ایستگاه خاوران را افتتاح کردند.چند بار یک خدمت را به مردم میفروشید؟