| کد خبر: 255550 |

ایران اصرار دارد هندوستان از مکانیزم روپیه و ریال در تجارت دوجانبه استفاده کند

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هندوستان روز دوشنبه با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

تین نیوز

آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هندوستان روز دوشنبه با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

در این ملاقات، تهران از دهلی نو خواست تا از مکانیزم روپیه و ریال در تجارت دوجانبه استفاده کند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به آجیت دوال گفت: استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه به ایران و هند کمک می‌کند تا به اهداف مشترک اقتصادی خود برسند.

دوال گفت که هند از توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال می‌کند. 

 برخی معتقدند که این توافق برای گسترش نفوذ چین در منطقه غرب آسیا با میانجیگری پکن انجام شده است.

منابعی در دهلی نو گفتند که هند و ایران در مورد همکاری های دوجانبه در حوزه انرژی از جمله احتمال از سرگیری واردات نفت خام هند از ایران نیز گفتگو کرده‌اند.

 حجم واردات هند از ایران از ۱۳.۵۲ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به تنها ۱.۳۹ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و به ۰.۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کاهش یافت.

اقدام هند برای توقف واردات نفت از ایران از ماه ژوئن ۲۰۱۹ در پی خروج دولت دونالد ترامپ از توافق "برجام" صورت گرفت. در حالیکه بعدا هندوستان تحریم‌های ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی علیه مسکو را در پی بروز بحران اوکراین نادیده انگاشت و به سرعت بر تعاملات تجاری و اقتصادی خود با روسیه افزود.

علاوه بر این هندوستان در دسامبر ۲۰۱۸ راهبری بندر شهید بهشتی را با استفاده از امتیاز توافقنامه چابهار برعهده گرفت، اما این موضوع باعث نشد که ترافیک معنی داری از کالاهای صادراتی هند در قالب محمولات ترانزیتی از بندر شهید بهشتی عبور کنند. اکنون بندر چابهار بیشتر برای تخلیه کالاهای اساسی وارداتی، تخلیه محمولات کانتینری ورودی از چین و صادرات مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 عدم اجرای تعهد هندی‌ها در بندر شهید بهشتی (هم از بابت سرمایه گذاری و هم از جهت توسعه ترافیک کالاهای عبوری)، بارها اعتراض رسمی مقامات ایرانی را در سطوح مختلف در پی داشته است.

 هندوستان علاوه بر پیوستن به تحریم نفتی ایران، امکان استفاده از سوئیچ بی ال را از تجار دو کشور گرفت، مسیر اهدای کمک های بشر دوستانه به افغانستان را به جای چابهار به گذرگاه "واگه" پاکستان تغییر داد و از زمستان سال ۲۰۲۱ واردات کیوی از کشورمان را به دلیل مسائل بهداشتی ادامه نداد.

با بروز و تداوم بحران‌ روسیه و اوکراین انتظار می‌رفت که هندوستان با استفاده از مزیت کریدور شمال - جنوب، ایران را به پلی برای عبور کالاهای تجاری به مقصد روسیه کند، اما به دلایل مختلف، تجارت بین دهلی نو و مسکو بیشتر از طریق ارتباط مستقیم‌ بنادر هند و روسیه شکل پیدا کرده و تاکنون‌ سهم مورد انتظار نصیب دالان ترانزیتی شمال - جنوب نشده است.

اکنون ملاقات مقامات عالی امنیت ملی دو کشور دریچه ای جدید برای احیای روابط سیاسی و اقتصادی تهران و دهلی نو گشوده است‌.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.