| کد خبر: 254497 |

◄ شباهت های سوانح دوبله لکوموتیو آلستوم و هفتخوان/ ضرورت تحول سیستم ایمنی

همزمان با وقوع یک حادثه ریلی در ایستگاه زرین یزد، تین نیوز نوشت: پیگری ها نشان می دهد روز سوم فروردین در ساعت 4:30 صبح (ظاهرا ساعات اولیه 2 فروردین)، دوبله لکوموتیو آلستوم به شماره 250 و 280 در ایستگاه زرین ناحیه یزد از خط خارج شد.

تین نیوز

همزمان با وقوع یک حادثه ریلی در ایستگاه زرین یزد، تین نیوز نوشت: پیگری ها نشان می دهد روز سوم فروردین در ساعت 4:30 صبح (ظاهرا ساعات اولیه 2 فروردین)، دوبله لکوموتیو آلستوم به شماره 250 و 280 در ایستگاه زرین ناحیه یزد از خط خارج شد. براساس شنیده ها به همراه دوبله دیزل؛ ۶ واگن نیز از خط خارج شدند که به سه واگن خسارت خیلی سنگین و به سه واگن خسارت جزئی وارد شد. گفته شده است خسارت مالی واقعه خروج از خط دو لکوموتیو و ۶ واگن در ایستگاه زرین حدود  یک و نیم میلیون دلار تخمین زده می شود.

  • رهبر معظم انقلاب در اول سال 1402 پس از هدفگذاری «مهار تورم و رشد تولید» چنین فرمودند: آنچه بنده از کلمه تحوّل به عنوان تحول اراده می کنم، عبارت است از تغییر بخش ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخش های ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم ... و در بخش دیگری فرمودند: بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه مند به نظام اسلامی و به انقلاب اما گاهی غفلت می کنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بی دقتی می کنند و به نقاط قوت ضربه وارد می کنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوت ضربه وارد نشود. ... برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود.
  • سال ها است یکی از انتظارات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اولویت قرارگرفتن حمل و نقل ریلی است که اکنون بیش از دو دهه از این تاکیدات می گذرد ولی رشد این بخش با وجود آثار و نتایج بسیار ارزنده برای اقتصاد، صنعت و ... و تاثیر مستقیم آن بر بهبود زندگی مردم بسیار ناچیز بوده و تحقق قانون مدیریت سوخت (مصوب سال 86) با پایان چند برنامه پنج ساله به تاخیر می افتد.
  • یکی از دلایل این عقب افتادگی کمبود لکوموتیو است که نوع دیزلی آن به شدت وابستگی به خارج از کشور دارد و بعلاوه سالها است که کیفیت نگهداری سبب افزایش هزینه، کاهش قابلیت اعتماد و کاهش مستمر تعداد لکوموتیو در سرویس (آماده به کاری) می گردد که به عنوان نمونه می توان به کاهش حدود صد لکوموتیو معادل باری بین اسفند دو سال 1399 تا 1401 اشاره نمود.
  • علاوه بر کیفیت نگهداری عامل دیگر کاهش تعداد لکوموتیو، سوانح ریلی است درحالی که سیستم های ایمنی گران قیمتی برای محافظت از قطارها نصب شده که وظیفه آنها کاهش احتمال سوانح با ریشه خطای انسانی لکوموتیوران، کنترلر و ... می باشد.
  • با نگاه اولیه به سانحه اخیر دوبله لکوموتیو آلستوم به نظر می رسد شباهت هایی با سانحه برخورد قطارهای مسافری هفتخوان در آذر 95 وجود دارد که اگر با توصیه رهبر معظم انقلاب با رویکرد تحولی به ابعاد مختلف آن پرداخته شود، آشکار خواهد شد.
  • در سانحه هفتخوان (تین نیوز / کد خبر 222855) با یخ زدن سیستم ترمز قطار تبریز مشهد و توقف در بلاک، سیستم ATC لکوموتیو تهران مشهد سبب توقف قطار می گردد ولی به دلیل سابقه پرتکرار خرابی های ATC، کنترلر با احساس خرابی مجدد سیستم به لکوموتیوران اجازه قطع سیستم را می دهد که منتج به فاجعه هفتخوان و جانباختن تعداد زیادی از مسافران و زوار عزیز می گردد.  
  • سانحه اخیر نیز ظاهرا لکوموتیوها در فراز مسیر توانایی کشیدن بار را نداشتند و لکوموتیوران باید برای حرکت مجدد قطار را کمی به عقب بازمی گرداند که این کار با ATC فعال ممکن نبود و به همین دلیل ATC با هماهنگی کنترلر خاموش ولی روشن کردن مجدد آن فراموش گردید و ... که با نگاه تحولی برای دستیابی به ایمنی بالاتر می توان به سه گام برای بهبود رسید.

1- گام نخست تغییر طراحی سیستم ATC از دوگزینه ای خاموش- روشن به حالت سه گزینه ای خاموش- آماده- روشن می باشد به این معنی که در حالت آماده فقط بخش ارتباط با سیستم ترمز و امکان فعال نمودن آن از ATC قطع می گردد و بخش هشدار خیر.

  • مشابه این رویکرد حدود پنجاه سال پیش در سیستم کنترل و حفاظت موتور لکوموتیوها و ... به کار گرفته شد و سبب افزایش قابلیت اعتماد لکوموتیو و کاهش هزینه نگهداری گردید و ایمنی بیشتر را نیز به ویژه برای قطارهای تک لکوموتیو درپی داشت.
  • منظور از سه گزینه ای: خاموش- آماده خدمت (Standby، سیستم هشدار روشن و ترمزگیری خاموش)- روشن است.

2- گام دوم به کارگیری موقعیت یاب (GPS) موجود یا انواع مسیریاب داخلی برای هشدار به عنوان پشتیبان است (مانند PATC).

گام سوم تغییر طراحی سیستم ATC و ارسال پیام هشدار مستمر از لکوموتیو برای مرکز در حالت خاموش یا آماده می باشد.          

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    قطار سانحه دیده، با ATC روشن، در فاصله حدود 6 کیلومتری ایستگاه زرین به علت نقص فنی لکوموتیو متوقف میشود. پس از رفع خرابی، و در زمان شروع مجدد حرکت، قطار به عقب حرکت میکند. برای جلوگیری از حرکت در جهت خلاف سیستم ATC قطار را متوقف میکند. در این شرایط مطابق مقررات باید قطار با حالت کنترل شده به سیر ادامه میداد. در این حالت قطار نمیتواند با سرعتی بیش از سی کیلومتر بر ساعت حرکت کند. متاسفانه راهبر به صورت خودسرانه و بدون تماس با مرکز کنترل اقدام به خاموش کردن ATC میکند. باز هم متاسفانه راهبر و کمک او ( که باید نقش نظارتی داشته باشد) هر دو تشخیص نمیدهند که به ایستگاه زرین وارد شده اند ( گفته میشود که هر دو خواب بوده اند). قطار با سرعت بالا به خط فرعی وارد شده و در ادامه از خط تامین خارج میشود.
    نبود ATC در فاصله کوتاه چند کیلومتری منجر به این سانحه شده، باید دید تا کنون چند بار حوادثی ازین دست روی داده و سیستم ATC از بروز این قبیل سوانح جلوگیری کرده است.

    • ناشناس 0 1

      زدن عقب که نیاز به خاموش کردن ای تی سی ندارد

  • ناشناس 1 0

    مفروضات و مستندات سانحه منتشر نشده است لذا اظهار نظر نویسنده محترم و دیگران دقیق نیست
    هر چند مستندات متقن به علت مخالفت و تعارض منافع مدیران راه آهن خیلی ضعیف تولید می شود

  • محمد تقی ویسه 0 0

    با عرض سلام و تشکر از ارائه مطالب عدم توجه به مقرارات و شیوه نامه ها و حرکت های احساسی و با فتوای راهبر همیشه باعث اینگونه حوادث میشود اینکه خرابیها تکراری بوده و راهبر احساس کرده بایستی اینکار را بکند یک اشتباه خسارت بار میباشد

    • ناشناس 1 1

      آقای ویسی اگر به دقت خاموشی های قبلی مورد رسیدگی قرار می گرفت این اتفاق احتمال وقوعش کمتر بود

  • ناشناس 1 0

    از نظر فنی (مطابق مشخصات سیستم ATC) لزومی به خاموش کردن ATC نیست. در عملیات مانور، حرکت رو به عقب و سایر حالات سیستم ATC باید روشن باشد. این مطلب در مقررات فعلی نیز مورد تاکید است.
    ریشه های این سانحه را مشابه غالب سوانح دیگر ریلی باید در شیوه های مدیریت جستجو کرد. دادن آدرس اشتباه میتواند باز مانع از پرداختن به مسئله اصلی و حل آن شود.

  • علی 0 0

    ATC در واقع همان ایر،تکنولوژی،کمپانی هست که اگر پیاده بشود امکان رسیدن به مقصد را ندارد.

  • ناشناس 1 0

    تعجب و تاسف شد بدون اطلاع از مستندات متقن آقای قربانعلی بیک مطلبی نوشتن

    • ناشناس 0 0

      با سلام و تشکر فراوان از نظرات همه عزیزان
      با پنهانکاری راه‌آهن در مورد سوانح، یا دادن اطلاعات غلط، آیا میتوان به مستندات متقن دست یافت
      چاره‌ای جز نظریه‌پردازی مانند پلیس و کارآگاهان نیست

  • ناشناس 0 0

    اطلاعات ندادن راه آهن درست .
    اما اشتباه فاحش گفتن که درست نیست
    ای تی سی در حالت حرکت به عقب ، مجازات و با محدودیت اعمال سرعت حداکثر سی کیلومتر