| کد خبر: 254373 |

◄ رکورد شکنی در کاهش زمان سفر

فاصله ریلی تهران تا تبریز 736 کیلومتر و سرعت متوسط قطار (از دید مسافر) 58.5 کیلومتر بر ساعت است که قابل قبول نیست و مسافر را خسته می کند.

تین نیوز

فاصله ریلی تهران تا تبریز 736 کیلومتر و سرعت متوسط قطار ( از دید مسافر) 58.5 کیلومتر بر ساعت به است که قابل قبول نیست و مسافر را خسته می کند.  

تصویر زیر، بلیت قطار سبز شرکت رجا ( 4 ستاره) از مبدا تبریز به مقصد تهران در فروردین 1402 را نشان می دهد. ساعت حرکت از مبدا 12:10 و ساعت ورود به مقصد 00:45  است. زمان سفر : 12 ساعت و 35 دقیقه. فاصله ریلی تهران تا تبریز 736 کیلومتر است. سرعت متوسط قطار ( از دید مسافر) 58.5 کیلومتر بر ساعت به دست می آید. طبعا سرعت این سفر قابل قبول نیست و مسافر را خسته می کند.  

این مسیر ریلی علاوه بر تبریز به مرزهای جلفا و رازی می رسد و در صادرات و ترانزیت نقش مهمی دارد. از طرف دیگر جزو کریدور شرقی غربی و کریدور پاکستان - ایران - ترکیه ( TIP ) است و  لذا کیفیت آن در مطلوبیت سفر ریلی در این مسیر نقش مهمی دارد و بر روی انتخاب شیوه حمل و نقل در نزد مسافر/ صاحب بار اثر گذار است.

در وضعیت اقتصادی و اجتماعی امروز کشور، از وزارت راه و راه آهن انتظار قطار سریع السیر و دیگر خدمات لوکس و گران نمی رود. در عوض به دوستانی که همواره در اشتیاق رکورد شکنی هستند پیشنهاد می شود که تلاش کنند در گام اول زمان سفر بین تهران و تبریز را به رکورد 10 ساعت کاهش بدهند( 20 درصد کاهش). در واقع انتظار داریم سرعت متوسط قطار مسافری در این مسیر به 73.5 کیلومتر بر ساعت برسد. رسیدن به این رکورد بیش از آنکه نیازمند سرمایه گذاری کلان و مستحدثات جدید باشد، نیازمند تدبیر و انضباط و رفع موانع سیر است[1]. بدیهی ست که شرکت رجا و دیگر شرکت های حمل و نقل مسافری در رفع موانع سیر نقشی ندارند، چرا که سیر و حرکت قطارها انحصارا در دست راه آهن است.

می دانیم که کاهش زمان سفر یک فرایند تدریجی است و باید برای آن عِده و عُده فراهم کرد و یک شبه نمی توان یک سفر 12 ساعته را به 6 ساعت کاهش داد ( آن طور که در مورد مسیر تهران - مشهد چند بار وعده داده شده است و یکی هم محقق نشده). پس از تحقق و تثبیت این گام (کاهش زمان سفر به 10 ساعت) ، می توان به زمان سفر کمتر هم فکر کرد.

خلق چنین رکوردی یک موفقیت اجرائی و مدیریتی است و می تواند در تاریخ حمل و نقل ریلی کشور ماندگار شود.

مراجع و زیر نویس ها

[1] در مورد روش های دستیابی به کاهش زمان سیر و افزایش بهره وری در نوشته های قبل اشاره کرده ام. از جمله مراجعه کنید به تین نیوز / ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ /  کد خبر: 239053 / راهکارهای افزایش بهره وری کشش

 

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    تا وقتی راه آهن پاسخگو نیست و کسی هم آن را مجبور به پاسخ نمی کند
    این آرزوها ،آرزو خواهد بود

  • ناشناس قبلی 1 0

    سلام به آقای قصابیان عزیز
    راه آهن یک خطه و قدیمی و بازسازی نشده ، در سیر مسافری ، دست رجا باشد دست بخش خصوصی باشد خروجی بهتری ندارد
    الان شما فکر می کنید در طی مسیر تبریز قطار مسافری را برای باری می خواباند که کندی زمان ایجاد شده ،
    اصلا اینگونه نیست و سیر مسافری اجل است محدودیت های قطعی خط باعث این کندی است
    متاسفانه شما برخی موضوعات را بدون تحقیق اولیه با کنندگان در گیر با آن و با ذهنیت و انگاره های از پیش تثبت شده طرح می کنید که نادرست است
    لااقل اگر این مطلب برای قطارهای باری شاید قابل قبول باشد ولی برای مسافری خیر

  • علی 1 0

    یک خوبی هم داره سرعت کم قطار هنگام سربالایی کوه، اونجا میتونند مسافرین برای ورم نکردن پاهاشون و ورزش در تناسبات اندامی، قطار را هل بدهند. اصلا یکی از لذت های سفر همینه.