| کد خبر: 253245 |

تشویق به دوچرخه‌ سواری در اروپا؛ روزانه ۱۰ کیلومتر رکاب بزنید و ۴۵۰ یورو کاسب شوید

شمار رو به افزایشی از شهروندان اروپایی به تدریج دوچرخه را برای رفتن به محل کار جایگزین خودروهای شخصی و اتوبوس می کنند.

تین نیوز

شمار رو به افزایشی از شهروندان اروپایی به تدریج دوچرخه را برای رفتن به محل کار جایگزین خودروهای شخصی و اتوبوس می کنند.  

به گزارش تین نیوز به نقل از  یورونیوز فارسی، برای بسیاری از ما رسیدن به محل کار یعنی صبح هایی که پشت فرمان در ترافیک سنگین خیابان ها و بزرگراه ها حرص می خوریم و یا برای یافتن یک وجب جا داخل واگن مترو از تمام نیروی خود استفاده می کنیم.

این در حالیست که شمار رو به افزایشی از شهروندان اروپایی در سراسر این قاره به تدریج دوچرخه را برای رفتن به محل کار جایگزین خودرو های شخصی و اتوبوس می کنند.

رکاب زدن با دوچرخه برای سلامتی عالی است و جایگزین فوق العاده ای برای وسائل حمل و نقل آلوده کننده محیط زیست و پرهزینه از حیث مصرف انرژی به شمار می رود.

حال این سوال مطرح می شود که کدام کشور های اروپایی بهترین برنامه ریزی را برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار و تحصیل انجام داده اند و کدامیک در این میان عقب مانده اند؟

بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه های مدون و حساب شده ای در این زمینه طراحی و اجرا کرده اند اما همه در یک سطح نیستند.

هلند کمک هزینه مسافت پیموده شده را ارائه می دهد

شهروندان هلندی به طور متوسط روزانه ۲.۶ کیلومتر دوچرخه سواری می کنند. یک مطالعه نشان می دهد که اگر این الگو در سراسر جهان در پیش گرفته شود، انتشار سالانه کربن ۶۸۶ میلیون تن کاهش می یابد.

این مقدار در واقع بیش از شاخص ردپای کربن یا میزان کل انتشار گاز های گلخانه ای در بریتانیا تخمین زده شده است.

دولت هلند با تعین آنچه «کمک هزینه مسافت پیموده شده با دوچرخه» خوانده شده شهروندان را به تداوم این عادت خوب و سالم تشویق می کند.

شرکت ها و موسسات تجاری و نیز فعالان کسب و کار در هلند از سال ۲۰۰۶ به این سو برای کارمندان خود که با دوچرخه جابجا می شوند به ازای هر کیلومتر کمک هزینه ای معادل ۰.۱۹ یورو (نوزده سانتیم) پرداخت می کنند.

دولت نیز در عوض به شرکت ها اجازه داده است تا هزینه اختصاص داده شده به این امر را از صورت حساب مالیاتی خود کسر کنند.

این کمک هزینه پیش تر تنها برای رانندگان وسائل نقلیه شخصی به منظور پوشش هزینه سوخت لازم برای رفتن به محل کار اختصاص داشت اما از سال ۲۰۰۷ به تردد کنندگان با دوچرخه نیز گسترش یافت.

از آنجایی که جابجایی با دوچرخه به صرف هزینه برای بنزین گران قیمت نیاز ندارد، دوچرخه سواران به سادگی مبلغ اختصاص داده شده تحت عنوان کمک هزینه تردد با دوچرخه را به جیب می زنند.

فردی که طی پنج روز هفته هر روز ۱۰ کیلومتر رکاب می زند می تواند در پایان هر سال حدود ۴۵۰ یورو از این طرح کسب درآمد کند.

طرحی مشابه برای دوچرخه سواران بلژیکی

بلژیک طرح مشابهی با هلند را به شهروندان خود ارائه کرده که به موجب آن تردکننگان شهری به ازای هر کیلومتر دوچرخه سواری ۰.۲۴ یورو (بیست و چهار سانتیم) دریافت می کنند.

این طرح به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته به نحوی که طبق گزارش بروکسل تایمز، از هر پنج کارمند شرکت های کوچک و متوسط بلژیکی، یک نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کمک هزینه دوچرخه دریافت کرده است.

فرانسه تعداد دوچرخه سواران فعال را افزایش داده است

شهروندان فرانسوی می توانند تا ۰.۲۵ یورو (بیست و پنج سانتیم) به ازای هر کیلومتری که با دوچرخه به محل کار خود می روند و البته تا سقف سالانه حدود ۲۰۰ یورو از کارفرما مطالبه کنند.

نتایج مرحله آزمایشی این طرح که ۱۸ شرکت در آن مشارکت داشتند، افزایش ۵۰ درصدی تعداد دوچرخه سواران فعال را نشان داد.

قوانین ایتالیا در شهرهای گوناگون متفاوت است

در ایتالیا، نحوه استفاده از طرح های مرتبط با ترغیب استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار به قوانین شهری محلی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد.

در باری، مرکز ناحیه پولیا واقع در جنوب شرقی ایتالیا، شهروندان به ازای هر کیلومتر مسافتی که با درچرخه برای رفتن به محل کار طی می کنند ۰.۲۱ یورو (بیست و یک سانتیم) دریافت می کنند که البته سقف تعیین شده برای آن ۲۵ یورو در ماه است.

دولت ایتالیا همچنین کمک هزینه هایی موسوم به کوپن های تحرک را برای خرید دوچرخه جدید برای شهروندان در نظر گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدباقر حسینی 0 0

    در دیگر کشورها سیستم حمل ونقل پاک هر روز توسعه می یابد ودر کشورمافقط تا کید بر توسعه حمل ونقل خودرویی با سوخت تقریبا مجانی والاینده است.
    در کشور ما مترو راه آهن وسیستم های پاک نظیر دوچرخه در حاشیه است
    همه اینها به این دلیل است که نقشه راسیستم حمل و نقل در کشور ما استعماری وخودرو محور تر سیم شده است