| کد خبر: 252794 |

◄ یادی از تلاش های مرحوم هوشنگ چوبینه در راه‌آهن (درگذشت، 21 اسفند 1394)

با اقدام بسیار شایسته مدیریت جهاد دانشگاهی در زمان حیات مرحوم هوشنگ چوبینه، از پیشکسوتان پرتلاش و دلسوز صنعت ریلی، مراسم تجلیل و تقدیری با اهدای لوح سپاس برگزار شد و مدعوین به صحبت ها و خاطرات استاد مهندس چوبینه گوش جان سپردند.

تین نیوز

با اقدام بسیار شایسته مدیریت جهاد دانشگاهی در زمان حیات مرحوم هوشنگ چوبینه، از پیشکسوتان پرتلاش و دلسوز صنعت ریلی، مراسم تجلیل و تقدیری با اهدای لوح سپاس برگزار شد و مدعوین به صحبت ها و خاطرات استاد مهندس چوبینه گوش جان سپردند.

ایشان با تاکید به این مسئله که صنعت ریلی هر کشور در توسعه و پیشرفت آن جامعه، نقش برجسته ای دارد و سهم بزرگی از حمل و نقل و ارتباطات توسط این صنعت، صورت می پذیرد به بیان خاطراتی از دوران خدمت در صنعت ریلی کشور پرداختند.

  • بیوگرافی: هوشنگ چوبینه متولد فروردین 1302 در محله بازار تهران بودند که در آن زمان، به نام «تکیه ملک آباد» معروف بود. دوران ابتدایی خود را در دبستان نظام گذرانده و از ابتدای تحصیل در مدرسه جزو برترین های مدرسه بوده و ارشد کلاس محسوب می شدند. دوره سه ساله متوسطه را در دانشسرای مقدماتی گذراندند و پس از اتمام تحصیلات در دانشسرا به هنرستان راه آهن که در آن زمان تازه تاسیس شده بود رفتند. از سال 1319 در راه آهن مشغول به تحصیل شده و با شور و اشتیاق خاصی، دوران تحصیل در راه آهن را گذراندند تا گامی در جهت پیشرفت و آبادانی کشور برداشته باشند. تا قبل از این زمان، بیشترین کارکنان صنعت ریلی کشور، خارجی ها بودند و استاد چوبینه از اولین تحصیل کرده های این رشته در کشور می باشند.
  • ایشان در سال 1333 به فرانسه رفته و پس از سه سال مطالعه روی سیستم راه آهن فرانسه ، جهت مکانیزه کردن سیستم راه آهن ایران ، به کشور بازگشتند و در کنار مسئول وقت راه آهن قرار گرفته و در زمینه مکانیزه کردن صنعت ریلی کشور، تلاش کردند. ایشان پس از گذراندن بیش از 35 سال از عمر خود با خدمت در این عرصه، در سال 1358 از راه آهن کشور، بازنشسته شدند اما از انتقال تجربیات خود به این سازمان، دریغ ننمودند.
  • تاریخچه صنعت ریلی کشور از نگاه استاد چوبینه: مهندس چوبینه تاکید داشتند صنعت ریلی کشور از سال 1914 که جنگ جهانی اول رخ داد شکل گرفت و اولین خطوط ریلی کشور از تبریز به جلفا، توسط روس ها به عنوان یکی از خطوط جنگی راه اندازی شد که از آن جمله می توان به راه اندازی خط آهن هندوستان به ایران اشاره  کرد (خط عریض میرجاوه  زاهدان).
  • در پایان مراسم، مهندس خدادادی ریاست جهاد خواجه نصیر بیان نمودند که جهاد دانشگاهی نهادی است انقلابی با هویت اسلامی  و امروزه جهاد دانشگاهی از منابع انسانی مومن متخصص، متعهد و کارآمد بر خوردار بوده و پیشگام در توسعه علم و فن آوری و در جهت تحقق توسعه همه جانبه کشور جهادگران جهاد دانشگاهی تلاش می نمایند و به دستاوردهای ریلی جهاد پرداختند.
  • همچنین در 12 اردیبهشت 1395 روزنامه دنیای اقتصاد به تجربه 46 سال پیش اعلام نمود: در دوازدهم اردیبهشت سال ۱۳۴۹ در خبری اعلام شد که قرار است هفته آینده موضوع «اتصال راه آهن های ایران و شوروی» مورد بررسی قرار گیرد. اعضای هیئت ایرانی عبارتند از: مهندس چوبینه رئیس ناحیه راه آهن آذربایجان و مهندس اتابکی رئیس اداره بهره برداری راه آهن. در مذاکرات راه آهن ایران و شوروی سه مسئله اساسی مطرح خواهد شد: تغییر محور واگن ها (تعویض بوژی) در مرز برای ادامه سیر بدون تخلیه، دوم الکتریکی کردن راه آهن تبریز جلفا و سوم امتداد یافتن راه آهن شوروی از آستارای شوروی تا آستارای ایران.
  • خاطرات آموزنده فراوانی از ایشان شنیده شده از جمله این خاطرات بهسازی خط تهران مشهد در سال 1354 برای آماده سازی شرایط مسیر تک خطه آن هنگام در مدت چهار ماه برای سرعت 160 توربوترن با وجود ریل سبک و تراورس چوبی و پابند سه پیچ است.

ایشان آن هنگام مدیرکل شمال شرق بودند و سرپرستی راه آهن خراسان را نیز برای هدایت عملیات کل مسیر بر عهده گرفتند.

  • مسیر تهران مشهد در آن هنگام یک خطه، ریل های آن زیر 40 کیلوگرم، بدون جوشکاری، با تراورس چوبی و پابند پیچی بود.
  • مرحوم چوبینه در نیمه اول دهه هشتاد نسخه ای از پیشنهاد مشاور جارتس ژاپن در سه اردیبهشت 1356 را به انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی ارایه دادند که سه گزینه سرعت 260 و 210 سریع و برقی کردن خط موجود در آن شرح داده شده بود (تین نیوز / کد خبر 246343)، مراتب در نامه 23 خرداد 84 با تبیین تفاوت هزینه و اثربخشی در مقایسه با برقی به قائم مقام مدیرعامل اعلام شد و نیز نامه 13 ژانویه 2005 را از آقای سوگاوارا را به اینجانب دادند که مبین مطالعه پروژه سریع السیر مشهد به صورت BOT بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.