| کد خبر: 252762 |

ساخت نخستین رادار تولید داخل، افتخار بزرگی در صنعت هوانوردی کشور است

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: رادار M-SSR ModeS که براساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد، تحولی را در حوزه تهیه تجهیزات تولید داخل توسط شرکت فرودگاه ها رقم می زند و برگ زرینی در دفتر افتخارات صنعت هوانوردی خواهد بود.

تین نیوز

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: رادار M-SSR ModeS که براساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد، تحولی را در حوزه تهیه تجهیزات تولید داخل توسط شرکت فرودگاه ها رقم می زند و برگ زرینی در دفتر افتخارات صنعت هوانوردی خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سیامک بهنام در چهل و ششمین برنامه مهمان هفته که سی ام بهمن ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات سپهبد شهید سلیمانی شرکت فرودگاه ها برگزار شد، اظهار کرد: این رادار ایرانی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان تولید و در فرودگاه آبادان نصب خواهد شد.

وی با اشاره به عمده ترین پروژه های اجرا شده در سال جاری گفت: نصب و عملیاتی شدن سامانه ILS فرودگاه های اهواز، بندرعباس، ساری، سامانه DVOR  فرودگاههای بندرلنگه و بوموسی، نصب و راه اندازی چهار سامانه سوئیچینگ و سایتهای فرستنده در فرودگاههای زنجان، همدان، شهرکرد، خرم آباد، خرید و نصب ریدوم رادار فرودگاه امام خمینی، FAT و SAT و تحویل گرفتن پنج سامانه برج موبایل و ارسال دو سامانه به فرودگاههای مشهد و شیراز، خرید، نصب و راه اندازی دو دستگاه UPS40KVA در سایت رادار فرودگاه بندرعباس، طراحی، نصب و تست سامانه اتوماسیون آریا در فرودگاه امام خمینی(ره)، ترخیص و تحویل نهایی ایکس ری های باقیمانده قرارداد خرید ۹۳ دستگاه، خرید، تحویل، ارسال به فرودگاههای مورد نظر و نصب و راه اندازی ۲۰ دستگاه کمک بازرسی WTMD، بازدید و بررسی و انجام تستهای لازم در پروژ های رادار MSSR و VSD با دانشگاه اصفهان با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی، برگزاری مناقصات خرید تجهیزات شبکه ATN ، ریدوم رادار فرودگاه اصفهان، پنج سامانه سوئیچینگ تولید داخل و ۵۰ رادیو برای سایتهای RCAG (که در دو مناقصه اول برنده مشخص و در مرحله عقد قرارداد بوده و مناقصه سوم و چهارم در مرحله تجدید و بازگشایی پاکات فنی و قیمت هستند)، اهم پروژه هایی بود که در سال جاری انجام شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، سال آینده را سالی مهم به لحاظ پروژه های مربوط به این اداره کل دانست و گفت: نصب سامانه ILS در فرودگاه های امام خمینی(ره) و مشهد، نصب سامانه DVOR در فرودگاه های شیراز و ایلام، برگزاری مناقصات خرید سه سامانه ILS/DME، ده سامانه DVOR/DME، یک سامانه سوئیچینگ و احداث ساختمان در کوه شتری برای انتقال و نصب رادار براساس مجوز هیات مدیره محترم، ارسال و بهره برداری دو سامانه برج موبایل در فرودگاه های کرمان و کرمانشاه، پیگیری نصب تجهیزات ATN ، پنج سامانه سوئیچینگ و ریدوم فرودگاه اصفهان خریداری شده از سال گذشته، جابه جایی سایت RCAG در گنوی بندرعباس و مشارکت با دانشگاه اصفهان به منظور بهره برداری از رادار تولید داخل و نصب آن در فرودگاه آبادان و پروژه VSD از جمله مهمترین برنام  های سال آینده است.

بهنام درباره آخرین وضعیت دستگاه های X-RAY گفت: در سه سال گذشته 93 دستگاه خریداری شده و سال آینده حدود 60 دستگاه نصب خواهیم داشت.

وی درباره اهمیت موضوع آموزش در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: باتوجه به تحریم های صنعت هوانوردی، خرید تجهیزات روز دنیا امکان پذیر نیست، ناچار به نگهداری و تعمیر و عملیاتی نگه داشتن سامانه ها و تجهیزات موجود هستین که این امر با آموزش کافی و مناسب و بروز نگه داشتن صلاحیت شغلی همکاران امکان پذیر شده است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با بیان اینکه بحث آموزش باید به دغدغه اصلی تمام مدیران هوانوردی تبدیل شود، گفت: سال جاری حدود ۷۰ دوره آموزش پودمانی برگزار شد که 20 مورد آن ها مجازی و بقیه حضوری بود. همچنین برای 190 نفر از همکاران آزمونهای کتبی صلاحیت شغلی Basic و RateA و برای 130 نفر از همکاران آزمونهای عملی Rate A,B برگزار و ۱۲۰ کارت صلاحیت شغلی صادر شده است.

بهنام با اشاره به اهمیت شرکت در اجلاس ها، کارگاههای آموزشی و نمایشگاهها و کنگره های بین المللی گفت: به دلیل شرکت نامنظم نمایندگان ایران در اجلاس های بین المللی و به ویژه منطقه ای، اکنون تمام کرسی های دفتر منطقه ای به سایر کشورها رسیده است. این درحالی است که حضور در اجلاسهای منطقه ای و همچنین حضور در کارگاههای آموزشی، نمایشگاهها و کنگره های بین المللی، ضمن اینکه موجب تاثیر گذاری شرکت فرودگاهها در تصمیمات حوزه هوانوردی خواهد بود، تاثیرات بسیار زیادی در تبادل دانش و تجربه متخصصان عملیات هوانوردی و در نتیجه نگهداری بهینه سامانه ها و تجهیزات و انتخاب بهتر در خرید تجهیزات را بدنبال خواهد داشت.

کمبود نیروی متخصص؛ مهم ترین چالش اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی

وی بحث کمبود نیروی متخصص را مهم ترین چالش پیش روی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی دانست و گفت: در ۲۰ سال اخیر بدلیل لغو مجوز استخدام نیرو از طریق دانشکده، بشدت با کمبود نیرو مواجه شده ایم و استخدامهای انجام شده نیز مقطعی و با تعداد کم انجام شده است. با حمایت مدیران شرکت فرودگاه ها، سال گذشته 53 نیرو جذب اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در ادارات و واحدهای مهندسی الکترونیک شدند که بسیار موثر بود لیکن این روند باید بصورت منظم ادامه داشته باشد تا جایگزین پرسنل بازنشسته شوند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه ها گفت: در شش سال آینده حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای متخصص، معادل یک چهارم ظرفیت کنونی این اداره کل در سطح فرودگاههای کشور و تهران بازنشسته خواهند شد. نگاهداشت نیروهای بازنشسته و استفاده از نیروهای امریه بعنوان راهکارهای کوتاه مدت، استخدام از طریق سازمان سنجش بعنوان راهکار میان مدت مطرح است لیکن راهکار بلندمدت جهت برون رفت از چالش کمبود نیرو، احیای مجدد دانشکده صنعت هوانوردی و جذب نیرو از طریق دانشجویان آن دانشکده است که پیگیری مجدانه ای را می طلبد.

پیگیری به روزرسانی مرکز کنترل؛ مهم ترین هدف سال آینده

وی گفت: سامانه های اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور در سال ۱۳۸۰ عملیاتی شده اند و اکنون نیازمند ارتقا و به روزرسانی هستند که تحقق این مهم، نیازمند همراهی در سطح ملی است تا شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بتواند آن را محقق سازد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی، پیگیری بهسازی مرکز کنترل را دیگر هدف مهم سال آینده دانست و گفت: در زمینه حفظ و نگهداری جاده های دسترسی به سایت های CNS در مناطق صعب العبور و همچنین خودروهای مناسب برای این اداره کل و فرودگاه ها جهت دسترسی به سایت های مذکور، با دستور مدیرعامل اقدامات خوبی نیز در این خصوص در حال انجام است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.