| کد خبر: 250339 |

◄ کار بزرگ تعمیرات هواپیما/ تعمیر یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰

به دنبال درج خبر آماده شدن یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت هواپیمایی قشم ایر با هزینه ۴میلیون دلار و تعویض۲۲۰۰قطعه برای خدمات رسانی، یک کارشناس هوانوردی این پرسش را در جمع کارشناسان هوانوردی مطرح کرد که چند درصد قطعات و مواد مصرف شده در تعمیرات این هواپیما، ساخت ایران هستند؟

تین نیوز

به دنبال درج خبر آماده شدن یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ متعلق به شرکت هواپیمایی قشم با هزینه ۴میلیون دلار و تعویض۲۲۰۰قطعه برای خدمات رسانی، یک کارشناس هوانوردی این پرسش را در جمع کارشناسان هوانوردی مطرح کرد که چند درصد قطعات و مواد مصرف شده در تعمیرات این هواپیما، ساخت ایران هستند؟

به گزارش تین نیوز ، در پاسخ به این پرسش یکی از کارشناسان گفت: شاید فقط موکت آن ساخت ایران باشد. ولى کار بزرگى کردند و یک هواپیماى مرده را زنده و ارزش افزوده زیادى ایجاد کردند.

وی با قدردانی از این اقدام، افزود: تفکر فوق بیشتر از آن که تجارى باشد، مهندسى است! این که کل تعمیرات و حتى تعمیر موتور در ایران صورت گرفته، کار بزرگى بوده است!

کارشناس دیگری پرسید: گفته می شود ۱۵۵ هواپیمای مسافربری در کشور نیاز به تعمیرات دارند و در عین حال  خبر تعمیر یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ منتشر می شود، چرا بقیه هواپیماها تعمیر نمی شوند؟

در پاسخ به این پرسش نیز یک کارشناس هوانوردی نداشتن منابع مالی را دلیل این امر ذکر کرد و گفت: همه قطعات هواپیما خارجى بوده و تامین آنها، نیاز به ارز دارد. امکان تعمیر بدنه و برخى موتورها در داخل موجود است اما اکثر شرکت هاى هواپیمایى عملا ورشکسته هستند منابع مالی مورد نیاز را در اختیار ندارند.

وی همچنین با یادآوری این که بسیاری از مراکز تعمیراتی در زمینه موتور در خود ایرلاین ها مستقر نیستند، ادامه داد: از قبل از تشدید تحریم به دلایل اقتصادى این کار در زمینه بدنه هواپیما شروع شده بود و ایران ایر و فجر آشیان نسبت به اورهال ایرباس ٣٠٠ و بوئینگ ٧٤٧ اقدام کرده بودند. با تشدید تحریم ها این امر به برخى موتورها نظیر CF-80 و CFM56 تسرى یافت.

او افزود: اگرچه تحریم هاى هوایى علیه ایران سابقه طولانى و به عمر انقلاب دارد، اما عملا در این زمینه اتفاقى نیفتاد و تاثیرى بر صنعت هوایى نداشت. آمریکا عمدتا نسبت به قطعات هواپیماهاى نظامى حساس بود و در مورد هواپیماهاى غیرنظامى عکس العمل بازدارنده نداشت.

این کارشناس گفت: بر هیمن اساس هواپیماها و قطعات منفصله برای تعمیرات به راحتى به شرکت هاى اروپایى نظیر لوفت هانزا و ایر فرانس و کى ال ام مى رفت و هیچ محدویتى نداشت. تشدید تحریم ها به مرور و در ارتباط با موضوع اتمى ایران و قطع ارتباطات بانکى و به ویژه در دوره آقاى احمدى نژاد صورت گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سلام ، قبل از اینکه پیشنهاد استفاده از توان داخل را مطرح کنم باید عرض کنم که قطعا رابطه حسنه با اروپا و آمریکا بعنوان تولید کننده های برتر صنعت هوایی تسریع در خرید هواپیما و قطعات را در پی خواهد داشت و بنده طرفدار بهبود روابط هستم. علاوه بر رشد سریع صنعت هوایی ، صنعتگران داخلی نیز به بازار جهانی وصل می‌شوند ( قدر زر زرگر شناسند) در ایران کسی قدر نمی‌داند. در ایران چند مدل هواپیما و بالگرد ساخته شد ولی وزارت صنایع طرح های موفق را خرید و با تغییر رئیس جمهور یکجا همه را با هم نابود کرد. ساخت و تولید قطعات و مواد با استانداردهای هوایی کاری سخت و هزینه بر است ولی اکثر این زحمتکشان با تاییدیه های استاندارد مورد کم لطفی صنعت قرار میگیرند. یکی از صنعتگران وقتی پیگیر مطالبات خود از یک ایرلاین شده بود ، ایرلاین در عوض پرداخت جواب داده بود که کار برای این ایرلاین اعتبار است برای شما.
    اگر از توانمندیهای داخلی برای تعمیرات بصورت صحیح استفاده شود علاوه بر ایرلاین ها شرکتهای داخلی نیز تقویت میشوند.
    در پایان بنظر می‌رسد تا وقتیکه قانون پرداخت حق ماموریت ارزی وجود داشته باشد شرکتها خرید خارج را بر خرید از داخل ترجیح خواهند داد