| کد خبر: 250289 |

◄ کاسبی کثیف

تجربه نشان داده که برخورد قهری با این پدیده و بگیر و ببند اثر بخش نبوده و نیست. زیرا برخورد قهری کودک را نشانه می گیرد واحتمال دارد به او آسیب بزند. این در حالی است که این کودک فقط طعمه است و چه بسا با مواد خاصی به خواب برده شده باشد.

تین نیوز

تصویر زیر کودکی را نشان می دهد که روی پله های یکی از ایستگاه های مترو و در مسیر عبور مسافران قطار رها شده و به خواب رفته است.

صحنه های گدایی به کرات و به اشکال مختلف در ایستگاه های مترو دیده می شوند. این که این کودک چگونه می تواند بدون زیر سری و بالاپوش بر روی زمین سرد به خواب رفته باشد ذهن انسان را به سمت گروه هایی هدایت می کند که با سوء استفاده از کودکان و سوء استفاده از احساسات انسان دوستانه شهر وندان به یک کاسبی کثیف مشغول هستند.

تجربه نشان داده که برخورد قهری با این پدیده و بگیر و ببند اثر بخش نبوده و نیست. زیرا برخورد قهری کودک را نشانه می گیرد واحتمال دارد به او آسیب بزند. این در حالی است که این کودک فقط طعمه است و چه بسا با مواد خاصی به خواب برده شده باشد.

کودک کار در مترو

گدایی در مترو مانند درختی است که با پول ریزی شهروندان بر روی این کودک و امثال او آبیاری می شود. اگر قصد داریم این پدیده را ریشه کن کنیم باید از تغذیه آن جلوگیری کنیم تا بخشکد. لذا باید به این سوال پاسخ دهیم که شهروندان را چه می شود که شکار این طعمه می شوند و آن را آبیاری می کنند؟ آیا شهروندان از این حربه ها و صحنه سازی ها برای تحریک احساساتشان بی اطلاع هستند؟ حدس نمی زنند که شاید این گدائی پر تعداد و تکرار شونده در یک مکان پر رفت و آمد سازمان دهی شده باشد؟ اطلاع ندارند که این کودک از این پول ها نصیبی نمی برد؟ شاید هم خدای ناکرده تجاهل می کنند. آیا به اینکه مورد سوء استفاده قرار گیرند اهمیت نمی دهند؟ آیا موقعیت بهتری برای کمک به مستمندان ونیازمندان در دسترس شهروندان نیست؟

بضاعت علمی این قلم در حد گزارش این پدیده است و کار روان شناسان اجتماعی است که علت و انگیزه پول پاشی مسافران بر این طعمه را تحلیل کنند و برای آن نسخه بپیچند.

شاید نتوان بر شرکت مترو بابت این تصویر و موارد مشابه در ایستگاه ها و داخل واگن ها خرده گرفت اما می توان خرده گرفت که به چه میزان برای آگاهی بخشی به مسافران در مورد پشت پرده این پدیده تلاش کرده اند؟ چند تابلو در این شهر زیر زمینی را به تبلیغات تجاری اختصاص داده اند و چند تابلو را به آگاهی رسانی به مسافران؟

از نیروهای انتظامی البته انتظار می رود که سراغ پشت صحنه این پدیده بروند و پیگیر مجرمان اصلی باشند.این ماموریت آسانی نیست چرا که بخشی از درآمد هنگفت این کاسبی کثیف صرف خریدن آدم هایی می شود که ممکن است بخواهند مانع شوند.  

* کارشناس حمل و نقل

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.