| کد خبر: 250285 |

افزایش ظرفیت حمل راه آهن باکو - تفلیس - قارص به ۵ میلیون تن در سال

راه آهن باکو - تفلیس - قارص بخشی از کریدورهای میانی، ترانس خزر، ترانس قفقاز محسوب می‌شود که بعد تخلیه کالا و کانتینرها از کشتیهای ورودی از آکتائو (قزاقستان) و ترکمنباشی (ترکمنستان) در بندر باکو، وظیفه حمل محمولات را به سمت گرجستان و ترکیه بر عهده دارد.

تین نیوز

 راه آهن باکو - تفلیس - قارص بخشی از کریدورهای میانی، ترانس خزر، ترانس قفقاز محسوب می‌شود که بعد تخلیه کالا و کانتینرها از کشتیهای ورودی از آکتائو (قزاقستان) و ترکمنباشی (ترکمنستان) در  بندر باکو، وظیفه حمل محمولات را به سمت گرجستان و ترکیه بر عهده دارد. 

به گزارش تین نیوز، به علت شلوغی بیش از حد و عدم کشش شبکه ریلی باکو - تفلیس - قارص و معطل ماندن کالا و کانتینرها برای ادامه مسیر، اهمیت کارکرد کریدورهای میانی، ترانس خزر و ترانس قفقاز با چالش روبرو شده است.  اکنون جمهوری آذربایجان و ترکیه می‌خواهند ظرفیت فعلی راه آهن باکو - تفلیس - قارص را از یک میلیون تن در سال به ۵ میلیون تن در سال افزایش دهند. 

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت: برای تحقق این امر ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد. خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص (BTK) از بندر باکو در جمهوری آذربایجان از طریق گرجستان به ترکیه می‌رود و از آنجا کالاها به مقاصد مختلف اروپا ارسال می‌شوند.  در واقع، این مسیر بخشی از کریدور میانی است که برای اولین بار و در زمانی که ایده حمل و نقل اوراسیا از طریق دریای خزر مطرح شد، مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جمهور آذربایجان این سخنان را در جریان سفر رسمی خود به ترکمنستان بیان کرد و در آن بر روابط ویژه میان کشورش، ترکیه و ترکمنستان تاکید کرد. 

بیشتر بخوانید؛

سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر

با این حال الهام علی اف اعلام نکرد که این افزایش ظرفیت چگونه و چه زمانی محقق خواهد شد. خط BTK در سال ۲۰۱۷ افتتاح و ترافیک در آن با به مرحله بهره برداری رسیدن پروژه TURKUAZ که در فوریه ۲۰۲۱ توسط Pasifik Eurasia (شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیکی) و ADY Containers (بخش حمل و نقل کانتینری راه آهن جمهوری آذربایجان) برای حمل بار از آذربایجان به اروپا راه اندازی شد، تقویت گردید. 

 این مسیر در سه ماهه اول امسال، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد افزایش فعالیت داشته است.

 امروزه پروژه TURKUAZ همچنان در موفقیت خط BTK نقش دارد به طوریکه ADY Container گفت: از زمان شروع پروژه TURKUAZ، معادل حدود ۷ هزار کانتینر ۲۰ فوتی بین جمهوری آذربایجان و ترکیه با قطار TURKUAZ حمل شده است.

شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان اعلام کرد: به دلیل وجود این قطار، حجم حمل و نقل کالای کانتینری در مسیر کریدور میانه در ۱۱ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

 این وقایع در شرایطی در حال شکل گیری است که همچنان اطلاعی از زمان تکمیل بخش ریلی کریدور شمال-جنوب که می بایست بندرعباس و چابهار را به بندر منطقه آزاد کاسپین (انزلی) و پایانه ریلی مرز آستارا  متصل کند در دسترس نیست. 

 مرحوم رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی وعده داده بود که اتصال شبکه ریلی سراسری ایران به بندر منطقه ویژه کاسپین (انزلی) تا پایان سال ۱۴۰۱ به انجام می رسد.

با این حال و به نقل از ترابران، مهرداد بذرپاش، وزیر جدید راه و شهرسازی کشورمان ۲۷ آذرماه در آئین گشایش ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تهران با تاکید بر اهمیت صنعت حمل‌ و نقل، اظهار کرد: به‌دنبال تامین منابع برای تکمیل کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمی‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.