| کد خبر: 249575 |

کاهش ٣۵ درصدی جابجایی بار ترانزیتی از مسیر ریلی

در حال حاضر حدود ۵٠٠ دستگاه لکوموتیو بر روی خط فعال است. راه آهن اگر بخواهد همین میزان بار موجود را پوشش دهد یا اینکه بار دوره اوج یعنی سال ١٣٩٩ را جابه جا کند، حدود ۵٠ دستگاه لکوموتیو کمبود دارد که این میزان لوکوموتیو هم قابل تعمیر و بازسازی است. 

تین نیوز

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بار روسیه اگر از مسیر ریلی ایران عبور کرده بود خود را در آمارها نشان می داد. بار این کشور به عنوان نمونه و اندک از ایران عبور داده شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سبحان نظری  درباره ادعای شرکت راه آهن مبنی بر افزایش ترانزیت ریلی اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، آمارها در ترانزیت ریلی منفی بود و در جابه جایی بار ترانزیت از مسیر ریلی آمارها کاهش پیدا کرده است.

وی از کاهش ٣۵ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری خبر داد و گفت: در نیمه اول ١۴٠١ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ٣۵ درصد در ترانزیت ریلی را تجربه کردیم و ممکن است در یک ماه اخیر به دلیل اینکه تمرکز بر موضوع ترانزیت بیشتر شده و وضعیت جابه جایی بار ترانزیت تا مقدار جزئی بهبود پیدا کرده باشد اما کماکان هم در بار داخلی و هم در بار خارجی نسبت به سال گذشته منفی هستیم و در هر دو حوزه عقب نشینی داشتیم. 

وی تاکید کرد: طبق آمارهای رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به طور متوسط در ۶ ماهه اول ١٢ درصد در بخش حمل بار داخلی و ترانزیت افت داشتیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر تردد منظم قطار بار روسی از ایران ادامه داد: بار روسیه اگر از  مسیر ریلی ایران عبور کرده بود خود را در آمارها نشان می داد. بار روسیه به عنوان نمونه و اندک از ایران عبور داده شد.

نظری درباره سرنوشت وعده خرید ٢٠٠ دستگاه لکوموتیو گفت: در حال حاضر حدود ۵٠٠ دستگاه لکوموتیو بر روی خط فعال است. راه آهن اگر بخواهد همین میزان بار موجود را پوشش دهد یا اینکه بار دوره اوج یعنی سال ١٣٩٩ را جابه جا کند، حدود ۵٠ دستگاه لکوموتیو کمبود دارد که این میزان لوکوموتیو هم قابل تعمیر و بازسازی است. 

وی تاکید کرد: بخشی از لکوموتیو زمین گیر هستند و تعمیر نشده اند و اگر تعمیر شوند جابه جایی بار به فوریت به دوره اوج می رسد اما موضوع این است که راه آهن اصرار دارد برای تعمیر از دولت بودجه بگیرد و کماکان مالکیت این لوکوموتیوها را در دست خود داشته باشد که این سیاست اشتباهی است چرا که راه آهن متصدی خوبی در حوزه حمل و نقل نبوده است. 

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه سیاست دیگر این است که این تعداد لکوموتیو زمینگیر را به بخش خصوصی واگذار کند، افزود: همین جنازه لکوموتیوها متقاضی برای خرید دارد و اگر راه آهن این تعداد لکوموتیو را به واگذاری بگذارد در چند ساعت فولادسازها تمام این لکوموتیوها را خریداری می کنند چراکه به شدت در بخش جابه جایی بار در حال زیان هستند و به دلیل نبود لکوموتیوها زیان می کنند، نمی توانند تمام بار خود را به جاده منتقل کنند. فولادسازها متکی به حمل و نقل ریلی هستند و حمل و نقل جاده ای تا ٢٠ درصد هزینه فولادی ها را افزایش می دهد. 

وی گفت: خرید لکوموتیو بر مبنای تهاتر بوده و بر روی تهاتر نفت حساب باز کرده بودند و در بودجه سنواتی کشور این مقدار بودجه برای خرید لوکوموتیو دیده نشده و خرید ٢٠٠ دستگاه لکوموتیو به پول امروز به چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، این در حالی است که تمام بودجه راه آهن حدود همین مبالغ است. قطعا بودجه کشور توان خرید ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو را نداشت. 

نظری ادامه داد: شنیده ها حاکی از این است که در تصمیم گیری ها سطح کلان، قرار نیست برای خرید لکوموتیو از دولت چنین منابعی تخصیص داده شود و در بحث خرید از محل تهاتر نفت هم باید بخش خصوصی وارد شود. 

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با اشاره به توسعه متناسب ناوگان اظهار داشت: آنچه که شنیده شده این است که از این محل برای خرید و تامین ۵٠٠ دستگاه لکوموتیو در نظر گرفته شده اما متناسب با افزایش لکوموتیو به واگن و نیروی کار آموزش دیده نیز نیاز داریم. باید به تدریج با افزایش لکوموتیو، واگن و لکوموتیو ران هم اضافه شود.

نظری گفت: اگر بخواهند همان ۵٠٠ دستگاه لکوموتیو را برای خرید هدف گذاری کنند سالانه باید ١٠٠ لکوموتیو وارد شود در حالی که در میانگین خرید لکوموتیو در ۴٠ ساله گذشته ١۴ دستگاه لکوموتیو بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک همکار 2 2

    تالشهای انجام شده توسط ندیرعامل فعلی ایران که در نوع خود بی سابقه و منحصر بفرد تلقی میشود قطعا در میان مدت و درازمدت به بار می نشیند. الان هم اتفاقات خوبی برای شرکتها و فورواردرها در شرف وقوع است.

    • ناشناس 2 1

      توصیفات کیفی شما بعنوان هوادار "ندیرعامل!!!" را با کدام عقل میتوان جایگزین آمارهای عددی فاجعه بار کرد؟ عددها دارند سخن میگویند و بیان میکنند که در همه زمینه های عملکردی وضع خراب است آنوقت شما تعریف هم میکنید؟

  • غلام 2 2

    بهتر است در ارایه آمارهایتان همچون آمار فاجعه بار مزیت ریل به جاده ، حتما دقت نظر داشته باشید .
    یادم می آید زمانی در صندوق پس انداز کارکنان راه آهن دارای سمت بودید و بدون اینکه از اعضای صندوق استعلام وضعیت ملکی و نیز اسناد آن را بخواهید همه خانه ها بیمه کرده بودید کدام بیمه بدون داشتن شماره پلاک و کد ملی بیمه می کند خودرو را
    اینکه روحیه ی به دریا زدن را دارید و بی محابا هم به پیش می روید به نظر من درخور است اما به شرط اینکه سابقه تان هم شما را در این بتواند یاری کند .
    وضعیت کارکرد و آمارهای لکوموتیوهای بخش خصوصی که در اختیار راه آهن می باشد از نظر این حقیر اصلا قابل اتکا و اعتماد نیست چرا که بارها مشاهده شده آمارهای لکوموتیوهای سرد بخش خصوصی که بعدا تبدیل به گرم نمایش داده شده است اگر این بخش شفاف باشد باز شاید محل تامل باشد اما قطعا در حال حاضر اینگونه نیست .این صحبت آقای قصابیان را باید از طلا نوشت که بخش خصوصی در ریل نداریم بلکه آنها حق العملکارانی بیش نیستند لذا لطفا خیلی محکم خود را بخش خصوصی جلوه گر ننمایید .