| کد خبر: 247213 |

ضرورت صدور مجوز بابت ترخیص قطعات هواپیما بدون ثبت سفارش

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: قطعات تحریمی هواپیما که شرکت ها به سختی وارد کشور کرده اند در گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش مانده است و ضرورت دارد دولت مجوزی به گمرک بدهد تا این قطعات بدون ثبت سفارش وارد کشور شود.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: قطعات تحریمی هواپیما که شرکت ها به سختی وارد کشور کرده اند در گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش مانده است و ضرورت دارد دولت مجوزی به گمرک بدهد تا این قطعات بدون ثبت سفارش وارد کشور شود.

همه اقلام شرکت های هواپیمایی از ابتدای سال ترخیص شده است

به گزارش تین نیوز، مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: از آن منظر که وارد قطعات هواپیما برای شرکت های هواپیمایی تحریم است، شرکت های هواپیمایی به سختی و از کانال های مختلف قطعه وارد کشور می کنند، اما چون امکان ثبت سفارش این قطعات وجود ندارد، گمرک نسبت به ترخیص این قطعات هواپیما اقدام نمی کند.

وی ادامه داد: شرکت های تولیدکننده قطعه در  خارج از کشور با ثبت سفارش قطعات هواپیما را به شرکت های داخلی نمی دهند، به هر طریق که شده است قطعات را وارد گمرک می کنیم، اما گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش اجازه ترخیص نمی دهد.

اسعدی سامانی ادامه داد: پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی پیگیری از رئیس کل گمرک و با استفاده از ماده 42 قانون امور گمرکی نسبت به ترخیص برخی قطعات هواپیما از گمرک و با همکاری گمرک اقدام کرد، اما مجدداً و به تازگی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند که برای ترخیص قطعات بدون ثبت سفارش، از دولت مجوز لازم است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: در حال حاضر قطعاتی نظیر لاستیک هواپیما در گمرک مانده است و گمرک هم ترخیص نمی کند. از سوی دیگر برخی هواپیماهای فعال موجود به تدریج نیازمند لاستیک هستند و یا هواپیماهایی که به سی چک رسیده اند، نیازمند قطعه هستند اما قطعات در گمرک مانده است و همین موجب می شود که هواپیماها عملیاتی نشوند و همین موضوع عاملی است که موجب کاهش عرضه هواپیما و صندلی پروازی شده است و دوره انتظار دریافت بلیت را بین 15 روز تا یک ماه افزایش داده است که این ناشی از عملیاتی نشدن هواپیماها است. به هر حال هواپیما اگر قطعه نداشته باشد زمین گیر می شود و اگر برای این مشکل فکری نیندیشیم به تدریج هواپیماهای کشور زمین گیر می شوند.

وی اظهار داشت: البته در این زمینه مذاکراتی با دادستانی تهران انجام داده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند فروند هواپیمای زمین گیر داریم؟ گفت: از 333 فروند هواپیماهای ناوگان طبق اعلام سازمان هواپیمایی 173 فروند هواپیما فعال است، اما هواپیماهای فعال عملا 116 فروند است و در صورت ادامه این روند به تدریج تعداد آن کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لاستیک هواپیما در داخل کشور تولید نمی شود؟ بیان کرد: برای برخی از هواپیماها و تایپ های خاصی از هواپیما لاستیک تولید می شود، اما تعداد زیادی از هواپیماها نیز نیازمند لاستیک های وارداتی است که امروز در گمرک مانده است و باید هر چه سریع تر تصمیم گیری شود تا تعداد هواپیماهای فعال و عملیاتی کاهش نیابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.