| کد خبر: 245056 |

◄ کسانی در بدنه ریلی تصمیم گیرند که متخصص نیستند

بخش دولتی ، بخش خصوصی را به رسمیت نمی شناسد. بخش خصوصی باید یک پایگاه داشته باشد و دسترسی آن به بخش دولتی بیشتر باشد.

تین نیوز

جلسه مجازی با موضوع «ازحمل و نقل چه خبر» در کلاب هاوس تین نیوز در تاریخ 26 تیرماه 1401 برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه که با حضور کارشناسان حوزه های مختلف حمل و نقلی برگزار شد اخبار روز صنعت حمل و نقل مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

در حوزه جاده ای گفته شد حمل و نقل به سمتی می رود که بیشترین دغدغه اش تامین منابع مالی است و کمتر فرصت می کند به مسائل دیگر از جمله بهینه سازی ناوگان، آموزش و ... بپردازد.

به گفته کارشناسان حوزه جاده ای، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای این خواسته را دارد که حتما شرکت های حمل و نقلی، در حوزه باری، کامیون بیاورند یا کامیونشان را به روز کنند. در صورتی که ارزش یک کامیون دست دوم بین 3 تا 4 میلیارد است، با این چنین بنیه مالی، هیچ شرکت حمل و نقلی نمی تواند خود را به روز کند. حدود 250 هزار الی 300 هزار کامیون پشت درها خوابیده است و مشکل تامین قطعات دارند.

ورود کامیون هم با مشکلاتی روبرو است، مشکلات ارزی در میان است. سالیانه ناوگان فرسوده بیشتر خواهد شد و عمر ناوگان فرسوده بیشتر می شود.

همچنین گفته شد امروزه ارتباط با صنوف بسیار کم شده است و تشکلات صنوف به جای اینکه به سمت بهره وری و نوسازی بروند درگیر مشکلات داخلی خود شده اند.

اضافه شد که بیمه تکمیلی که دیوان عدالت اداری آن را ملغی می کند، مصیبت و افتضاحی برای تشکل ها است.

در حوزه مسافری به سرقت مسلحانه از اتوبوس اهواز اشاره و گفته شد که هنوز تصمیمی در خصوص ایمنی راه ها اتخاذ نشده  و فقط نگرانی ها بیشتر شده است. به گفته کارشناسان، سارقان دستگیر شده اند اما بیم آن می رود که این ناامنی ها به کاهش مسافر در مسیرهای شبرو و دور از مراکز شهر بینجامد.

در حوزه جاده ای همچنین گفته شد سیستم سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) روی ناوگان اتوبوسی داخلی نصب بوده است با استفاده از آن سامانه می شد تشخیص داد که اتوبوس کجاست و با چه سرعتی حرکت می کند، کجا توقف کرده، مبدا و مقصدش کجا است، صورت وضعیت دارد یا ندارد، راننده چه کسی است؟ راننده دوم چه کسی است، طی سفر هم به صورت رندوم از چهره راننده عکس گرفته می شد که خسته و خواب آلوده نباشد و ...این سامانه یک مدت مشکل فنی داشت و پشتیبان آن پشتیبانی نمی کرد، تا اینکه صاایران به عنوان پشتیبان انتخاب شد. صاایران در حال حاضر دارد سامانه را به روز می کند تا اینکه مجدد راه بیفتد.

در حوزه ریلی با اظهار تاسف از این که، کسانی تصمیم گیرند که در بدنه ریلی متخصص نیستند، گفته شد از سال 92-93 در شاخص اصلی (حمل بار) ریلی شاهد رشد بوده ایم، اما اکنون تیرماه که تمام شود ضعیف ترین عملکرد را در 60 ماه گذشته در حمل بار داشته ایم.  

عنوان شد  یکی از مهمترین دلایلی که در راه آهن جمهوری اسلامی ایران،  بخش خصوصی ریلی، نمی تواند رشد کند، به خاطر نارضایتی شغلی درون سازمانی ساختار راه آهن است. این نارضایتی را دولت و حاکمیت باید حل کند.

گفته شد بار تزانزیتی در دو سه ماهه اول 1401 بعضی از مرزها از جمله: باشماق، بازرگان، بندر شهید باهنر و مرز میلک کاهش ترانزیت داشته اند. مرزهایی هم افزایش بار ترانزیتی داشته اند، از جمله:  پرویز خان و بیله سوار، آستارا، میرجاوه، تمرچین، لطف آباد.

اضافه شد که فرصت های ترانزیتی بعد از اصلاح اقتصادی به صورت جدی تر مورد توجه قرار گرفت اما یادآوری شد که انسجام در حوزه ترانزیت، مطلوب نیست و شرکت های خصوصی در این حوزه به نوعی رقابت می کنند که صحیح نیست و همگرایی با همدیگر ندارند و از طرفی هم نباید انتظار داشته باشیم کشورهایی که در حوزه ترانزیت بسیار فعالیند (ترکمنستان و ترکیه و ...)  اجازه بدهند شرکت های خصوصی ما پا بگیرند.

گفته شد در مرز رازی در بخش ترانزیت بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی غریبه تر است.

بخش دولتی، بخش خصوصی را به رسمیت نمی شناسد. بخش خصوصی باید یک پایگاه داشته باشد و دسترسی آن به بخش دولتی بیشتر باشد.

گفته شد که در حوزه حمل و نقل اصناف باید با همدیگر کار بکنند، نباید بخش خصوصی و دولتی را مجزا از هم دانست چرا که همه باید برای یک هدف ملی و واحد تلاش کنند. اصناف باید قوی تر از این عمل کنند و البته باید همگرایی داشته باشند که تاثیر گذار باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.