| کد خبر: 243717 |

◄ فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا نیست

فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست.

تین نیوز

در حالی که سفیر ایران در روسیه بارها بر ساخت سریع خط آهن رشت آستارا تاکید کرده و گفته است تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است، برخی کارشناسان معتقدند فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست.

به گزارش تین نیوز، تاکید کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بر ساخت این خط ریلی تا جایی است که چند بار در اظهارات خود ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر دانسته است.

در عین حال برخی کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه در اهمیت و ضرورت احداث راه آهن رشت آستارا شک نیست با این حال ساخت آن چند سال طول می کشد و در این فاصله زمانی باید راهکاری برای فعال شدن این مسیر ترانزیتی اندیشید.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان: بودجه محدود بخش ریلی درست هزینه شود

به اعتقاد کارشناسان، فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست و در وضعیت کنونی با حمل دریایی در خزر می توان بارهای هند به اروپا و بارهای روسیه به خلیج فارس را از طریق این کریدور و با همکاری ایران با روسیه جابجاکرد و تفاهم ایران و روسیه برای رونق دادن به کریدور شمال جنوب هم مهم است و هم عملی.

 برای مثال می توان گفت: کریدور شرقی غربی تراسیکا که شامل شاخه های میانی، شمالی و جنوبی نسبت به دریای خزر است با احداث و فعالیت خط باکو تفلیس قارص شاخه میانی که ضعیفتر بود، تاحدودی تقویت شد. زیرا شاخه میانی تراسیکا فعال شده و بار زیادی از میانه دریای خزر از بندر ترکمن‌ باشی به باکو با کشتی‌های رو-رو منتقل می شود.

به گفته کارشناسان، درسی که می توان از این کریدور گرفت آن است که برای داشتن یک کریدور فعال‌، لازم نیست تمام آن ریلی باشد و می تواند به صورت حمل ترکیبی باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 2

    کارشناساتون چرت زیاد می گن حمل و نقل ترکیبی خوب بود کشورهای دیگر دنبال تکمیل زیرساخت های ریلی یکپارچه نمی رفتند

    • سعید 1 0

      به این فرد ناشناس توصیه میشود در مورد حمل و نقل ترکیبی و مزایا و شرایط آن بیشتر مطالعه کنند.

  • ناشناس 2 0

    استفاده از فرصت ترانس خزر بیش از فرصت اتصال ریلی برای ایران می تواند درآمدزا باشد !!! ایران سالانه بیش از 11 میلیارد دلار تبادل مالی با امارات دارد !!! به شکل صادرات کالا به امارات !!! تشکیل شرکت در این کشور و صادرات کالای ایرانی به اسم امارات به سایر دنیا !!! به همین شکل می تواند با استفاده از کریدور ترانس خزر بار به بنادر آذربایجان و قزاقستان در دریای خزر صادر کند !! و با شرکت های در مالکیت تجار ایرانی و استفاده از خطوط ریلی آذربایجان و قزاقستان !!! بار را به اروپا و چین و سایر نقاط دنیا صادر کرد !!! صرفا ظرفیت بنادر جنوبی کشور برای این مدل صادرات بیش از 200 میلیون تن است !!! در حالی که بنادر شمالی مجموعا 30 میلیون تن ظرفیت دپوی کالا دارند !!! و ناوگان کشتی های ایران در خزر هم بسیار کوچک است !!! صادرات !! تجارت !! ترانزیت با استفاده از فرصت ایجاد شده در جنگ روسیه با اوکراین و فعال شدن مسیر کریدور ترانس خزر و نیاز به ترانزیت کالا از خاک ایران برای روسیه است که باید به خوبی استفاده شود !!!! اتصال ریلی رشت استارا برای صادرات و ترانزیت بار به اسم ایران و از خاک ایران است !!! که بسیار هم مهم است !!!! ولی امکانات بالای گسترش مسیر ترانزیت و صادرات در دریای خزر به شکل دور زدن تحریم ها را به کشور ما نمی دهد !!!

  • ناشناس 2 0

    حرف کارشناس درسته ،


    الان بصره شلمچه هم همین وضعیت داره ، یعنی نمیشه ۵ تا اتوبوس و چند تا کامیون گذاشت ؟

    کریدور شمال جنوب تکمیل هست ، اگر ما صبر کنیم تا خط اهن رشت استارا تکمیل بشه ، فرصت زمانی زیادی ازدست میدهیم ، نمونه ترکیه درس خوبی هست .


    یک همت بین مسئولان و دیپلماسی فعال وزارت خارجه میطلبد ، ما الان راننده کامیون های بیکار زیادی داریم همین باعث اشتغال میشود و درامد زایی ، تا ان وقت تا حداقل ۵۰ تا ۴۰ درصد خلا راه اهن میتوان پر کرد تا مسیر مزبور تکمیل بشه

  • محبی 1 0

    حرف کارشناسان درسته، راه آهن رشت آستارابسیار هزینه بر وزمانبر هست درحالی که راه آهن اردبیل مراحل پایانی ساخت خودرا طی میکند جالبه فاصله ایستگاه راه آهن اردبیل تا پایانه ریلی ومرزی آستاراچای کمتراز۶۰کیلومترهست باحمل ونقل ترکیبی میتوان این کریدور رو تازمان ساخت راه آهن رشت آستارافعال نگه داشت