◄ فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا نیست
فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست.
در حالی که سفیر ایران در روسیه بارها بر ساخت سریع خط آهن رشت آستارا تاکید کرده و گفته است تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است، برخی کارشناسان معتقدند فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست.
به گزارش تین نیوز، تاکید کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بر ساخت این خط ریلی تا جایی است که چند بار در اظهارات خود ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر دانسته است.
در عین حال برخی کارشناسان حمل و نقل معتقدند اگرچه در اهمیت و ضرورت احداث راه آهن رشت آستارا شک نیست با این حال ساخت آن چند سال طول می کشد و در این فاصله زمانی باید راهکاری برای فعال شدن این مسیر ترانزیتی اندیشید.
بیشتر بخوانید:
کارشناسان: بودجه محدود بخش ریلی درست هزینه شود
به اعتقاد کارشناسان، فعالیت کریدور شمال جنوب مشروط به وجود راه آهن رشت آستارا و تمام ریلی بودن کریدور نیست و در وضعیت کنونی با حمل دریایی در خزر می توان بارهای هند به اروپا و بارهای روسیه به خلیج فارس را از طریق این کریدور و با همکاری ایران با روسیه جابجاکرد و تفاهم ایران و روسیه برای رونق دادن به کریدور شمال جنوب هم مهم است و هم عملی.
برای مثال می توان گفت: کریدور شرقی غربی تراسیکا که شامل شاخه های میانی، شمالی و جنوبی نسبت به دریای خزر است با احداث و فعالیت خط باکو تفلیس قارص شاخه میانی که ضعیفتر بود، تاحدودی تقویت شد. زیرا شاخه میانی تراسیکا فعال شده و بار زیادی از میانه دریای خزر از بندر ترکمن باشی به باکو با کشتیهای رو-رو منتقل می شود.
به گفته کارشناسان، درسی که می توان از این کریدور گرفت آن است که برای داشتن یک کریدور فعال، لازم نیست تمام آن ریلی باشد و می تواند به صورت حمل ترکیبی باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.