| کد خبر: 243355 |

◄ ویژگی اتوبوس های دست دوم وارداتی؛ استاندارد یورو 5 با حداکثر 5 سال سن

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بدون اشاره به نام کشوری که قرار است اتوبوس های دست دوم از آن وارد شود، گفت که حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد.

تین نیوز

در حالی که در شبکه های اجتماعی خبرهایی مبنی بر واردات اتوبوس های دست دوم  تک کابین از کشور ترکیه با استاندارد آلایندگی یورو 2 و 13 سال سن شایعه شده، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران بدون اشاره به نام کشوری که قرار است اتوبوس های دست دوم از آن وارد شود، گفت که حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال  و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد.

به گزارش تین نیوز، ماجرا از این قرار است که 16 شهریور سال 1400 و حدودا یک ماه پس از روی کار آمدن شهردار جدید تهران، علیرضا زاکانی در اینستاگرام خود نوشت: تمهیدات جدی برای مترو و اتوبوس داریم.

به گزارش تین نیوز،  اندک زمانی بعد و در آبان ماه 1400، زاکانی شهردار تهران در آیین رونمایی از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برای ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد: تا پایان سال شاهد ورود ۲۷۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

وی افزود: دولت پس از ۱۰ الی ۱۲ سال عدم انجام تعهدات خود نسبت به شهرداری، طی توافق با وزیر کشور برای توسعه ناوگان عمومی، قرار است از ۳۶۰۰ دستگاه که با تهاتر در حال ورود به کشور است سهم ۱۲۰۰ عددی اتوبوس به تهران را محقق کند.

شهردار تهران ادامه داد: به علاوه دولت سهم اورهال هزار دستگاه اتوبوس شهرداری را به ۲ هزار اورهال افزایش خواهد داد و عملا یک افق بیش از ۳۸۰۰ دستگاه اتوبوس را خواهیم داشت.

زاکانی اظهار داشت: برنامه ریزی هایی نیز برای تامین ۵۰ اتوبوس با همکاری بخش خصوصی انجام شده و با برخی دستگاه ها نیز مذاکراتی انجام شده است تا آلاینده ها کاهش یابد.

بیش از یک ماه بعد از این اظهارات، شهردار تهران در 26 آذر و همزمان با روز حمل و نقل گفت: در حوزه اتوبوسرانی حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم به شکلی که میزان اتوبوس های موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است.

وی تاکید کرد: آنچه که همت مدیریت شهری است این خواهد بود که ان‌شاءالله تا عید نوروز بتوانیم از طریق نوسازی و بازسازی، نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت کنیم.

پس از آن و در اسفند ماه سال گذشته نیز، شهردار تهران در نامه ای به رئیس جمهور درخواستی مبنی بر موافقت دولت با واردات فوری یک ماهه 1000 اتوبوس دست دوم مطرح کرد.

به گزارش تین نیوز، شهردار تهران در این درخواست که مربوط به اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ بود، همچنین از فرسودگی 90 درصدی ناوگان سامانه اتوبوسرانی شهر تهران خبر داد و تزریق 5000 دستگاه اتوبوس جدید به این سامانه را ضروری دانست.

علیرضا زاکانی با تاکید بر افزایش قابل توجه هزینه قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس به حدود 5 میلیارد تومان، دستیابی به این مهم را برای شهرداری تهران غیر ممکن و انجام این کار را مستلزم حمایت بیش از پیش دولت ذکر کرد.

به گفته زاکانی بر همین اساس، شهرداری تهران در نظر دارد حدود 1000 دستگاه اتوبوس درون شهری تولید اروپا و مطابق با استانداردهای روز بین المللی بازسازی شده را با قیمتی حدود 20 درصد قیمت روز داخل از یکی از کشورهای همسایه به نحوی تامین نماید تا حداکثر ظرف مدت یک ماه در اختیار خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری قرار گیرد.

شهردار تهران در پایان از رئیس جمهور درخواست کرد: با امعان نظر به مراتب مذکور خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم به منظور صدور مجوز خاص جهت واردات این تعداد دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران با احتساب صفر نمودن سود بازرگانی و محاسبه نرخ پایه حقوق ورودی و عوارض گمرکی معمول نمایید.

پس از آن و کمتر از یک هفته پیش (2 خرداد 1401) معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات ورود حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را تشریح کرد.

سید مجتبی شفیعی با بیان این‌ که قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است گفت: وزارت کشور قرارداد خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دنبال می‌ کند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در کنار دولت راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌ کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که خرید اتوبوس‌ های دست دوم در چه مرحله‌ ای قرار دارد، اظهار کرد: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مسئله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز می‌ کنیم.

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم با قیمت کم اتوبوس‌ های با کیفیت وارد کنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمی‌ خورد، گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که تامین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداکثر تنها ۱۰۰۰ اتوبوس از این روش تامین می‌ شود و دقت داشته باشید که ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت است و نمی‌ خواهیم به اتوبوس‌های کارکرده متکی شویم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد شاخص‌های انتخاب اتوبوس گفت: میزان کارکرد برای ما بسیار مهم است و حداکثر سن اتوبوس بایستی پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد و در کنار آن مسئله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.