| کد خبر: 24042 |

◄ توجیه اقتصادی متنوع‌سازی نرخ‌ بلیت قطار برای مسافر و شرکت ریلی

تین نیوز| به باور کارشناسان شناورسازی نرخ بلیت قطار اجازه می‌دهد که متوسط ضریب اشغال صندلی افزایش یابد و بدین ترتیب مشکلات بخش خصوصی برای تأمین هزینه‌های ناوگان، با افزایش ضریب اشغال کاهش می‌یابد و این امر موجب می‌شود، یک سیستم برد ـ برد به نفع مسافر و شرکت‌های مسافری ایجاد شود.

به گزارش تین نیوز،بحث شناورسازی،مبحثی است‌ که این روز‌ها در مقوله مسافرت و خدمات مسافری کابرد بسیاری دارد. پس‌ از اینکه شرکت‌های هوایی بلیت‌های خود را در ورطه آزاد سازی قرار دادند، این بار نوبت حمل و نقل ریلی است.

در این خصوص سید حسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء می گوید: در تئوری‌های مدیریت، همیشه به ظرفیت باقی مانده نگاه می‌کنند و براساس تقاضا، نرخ تعیین می‌شود، همان طور که در زمان پرواز هواپیما، بلیت با حتی 10 درصد نرخ مصوب ارائه می‌شود تا بدین ترتیب صندلی خالی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء اضافه کرد: اگر بتوان زمینه‌‌ها و شرایطی فراهم کرد تا افرادی که قادر هستند، در زمان‌های غیر پیک سفر کنند، بتوانند از ناوگان استفاده کنند، ضریب اشغال صندلی افزایش می‌یابد و این امر موجب بهینه‌سازی خدمات خواهد شد.

وی اضافه کرد: توزیع مسافر در تمام ساعت‌های تردد، موجب می‌شود بخشی از تقاضای ایام پیک (اوج )، به روزهای غیر پیک منتقل شود، ضمن آنکه ظرفیت‌های خالی ناوگان تکمیل می‌شود. در واقع این افراد به ایام غیر اوج مسافرت هدایت می‌شوند که قطعاً نرخ بلیت در آن زمان کمتر بوده و از نظر اقتصادی نیز برای مسافر مقرون به صرفه‌تر است.

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس‌ نیز درباره آزادسازی نرخ بلیت قطار، با اشاره به اینکه چندی پیش شرکت راه‌آهن با در نظر گرفتن افزایش نرخ حامل‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع افزایش محدود نرخ‌های بلیت قطار را در دستور کار خود قرار داد، گفت: ، آن گونه که اطلاع‌رسانی شده، فعلا این موضوع عملی نمی‌شود، زیرا این کار‌ نیاز به بررسی و کار کار‌شناسی گسترده دارد و نمی‌توان با بررسی‌های کوتاه‌مدت، ساختار و راهکاری عادلانه و مناسب برای آن یافت.

گفتنی است به باور کارشناسان شناورسازی نرخ‌ها چهار هدف دارد که «تقسیم تقاضا بین ایام پیک و غیر پیک»، «افزایش ضریب اشغال»، «جلوگیری از رانت‌خواری و ایجاد بازارسیاه» و «عرضه کل سرویس با نرخ کمتر» از اهداف آن است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افسوس … 0 0

    عزیزان عنایت بفرمایند اینجا عرصه ی سیاست نیست که با کلمات بازی کنید تا یک راهکار علمی که دقیقا کاربرد هم دارد و اهداف مورد نظر را تامین میکند صرفا جهت تامین منافع شخصی کاربردی کرد بدون لحاظ پبش نیازهای ان… جناب موسوی نژاد که دیر امده ای و قصد داری زود و پر و پیمون بروی عارضم به خدمت انورتون که شناورسازی نرخ در صورتی اهداف مورد نظر را تامین میکند که - - عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد وقتی تمام فصول ظریب اشغال قطارها کامل است شما دلتان میاید که شناور کنید و اصلا امکانش هست…اخیرا بحثهای زیادی در مورد ازاد سازی و نیز توام با ان شناورسازی جهت رد گم کنی مطرح و قلم فرسایی میشود که نهایتا هدفی جز افزایش قیمت بلیط به نفع فقط و فقط بخش خصوصی است و رفتن به سمت و جهتی که سفرباقطار هم مانند هواپیما کالای لوکسی شود که احاد جامعه از بهرمندی از ان ناتوان شوند و این به لحاظ ان است که تبدیل انحصار، خصوصی سازی نیست بلکه رانتی است چرب وچیلی ونون واب دار در اختیار عده ای خاص و جریانی است بر خلاف ومقابل تحقق اهداف اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی ودور شدن از تحقق عدالت اجتماعی هر انسانی که در جاده کشته شود به لحاظ عدم توان پرداخت بهای بلیط قطار خون او دینی است بر گردن انان که زحمت مراجعه ی چند ساعته به خود برای خواندن قوانین شفاف در مورد نوع بنگاه های قابل واگذاری و انواع واگذاری و شرایط واگذاری را ندادند و چشم و گوش بسته و چه بسا چشم و گوش باز عمدا به کوری زده بخش مسافری راه اهن را به گونه ای ناهنجار و مخالف قانون به حراج گذاشتند تا جیبهای خویش را مالامال از درامدی کنند که به خون ملت اغشته است..

  • sharifi rad 0 0

    با سلام راه آهن ایران یک پنجره فرصت برای احیای عملیات و خدمات خود دارد آنهم افزایش قیمت انرژی است. اما راه آهن و مدیرانش نیاز به رهایی از گذشته و پذیرش ایده های نو و فن آوری مدرن تر خواهند داشت و هنر پذیرش و حمایت از تفکر خلاق توسط مدیران و ایجاد بستر رقابت سالم بین صاحبان ایده و تفکر مقوله ای بسیار پر اهمیت است که بایستی به آن توجه خاص نمود. فقط در آن صورت می توانند به جهت به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار و به طور موثر کمک به کاهش مصرف انرژی و در نهایت حمل و نقل سبز و بهره ور موفق باشند.