| کد خبر: 23793 |

بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون ترکمنستان در آبان‌ماه

تین نیوز | عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آماده شدن طرح فراملی راه آهن اینچه برون - ترکمنستان به عنوان بخشی از راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران که قرار است بزودی با حضور مقامات بلندپایه سه کشور افتتاح شود، خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، "علی غراوی" در دومین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی افتتاح پروژه راه اهن ایران- تركمنستان – قزاقستان در استانداری اظهار کرد: براساس برنامه ریزی اولیه این شبکه ریلی بین المللی اوایل آبان ماه سال جاری با حضور روسای جمهوری ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان در اینچه برون ایران و در نقطه صفر مرزی به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این شبکه ریلی بین المللی تبادلات ریلی کشورهای آسیای میانه با جمهوری اسلامی ایران و به خصوص استان گلستان برقرار شده و می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی منطقه باشد.

وی افزود: تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای بهره برداری از راه آهن اینچه برون - ترکمنستان در داخل ایران فراهم و منتظر روز افتتاحیه هستیم.

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی از دست اندرکاران و پیمانکاران این پروژه ریلی خواست تا مراحل مقدماتی افتتاحیه طرح را با حضور روسای جمهوری سه کشور فراهم کنند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی استاندار گلستان نیز گفت: برای تکمیل پروژه راه آهن اینچه برون - ترکمنستان تمام دستگاه های مرتبط در داخل استان گلستان فعالیت خوبی داشته تا پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد.

'علی مرگدری' اظهار کرد: در شرایط کنونی کار عمرانی پروژه راه آهن اینچه برون - ترکمنستان در داخل مرز ایران که مرتبط با پیمانکاران و دستگاه های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی بوده به اتمام رسیده است.

وی افزود: براساس گزارش های ارسالی در آن طرف مرز نیز کشور ترکمنستان پروژه را تا روزهای آینده به اتمام می رساند و زمینه برای بهره برداری از آن با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان فراهم شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه های دولتی مرتبط با این شبکه ریلی در داخل استان گلستان باید زمینه را برای مراسم افتتاح این پروژه ریلی بین المللی فراهم کرده و جانمایی مکان افتتاحیه نیز در داخل استان پیش بینی شده است.

مرگدری در پایان گفت: زمان قطعی افتتاحیه این شبکه ریلی بین المللی هنوز مشخص نشده ولی پیش بینی می شود اواخر مهر و یا اوایل آبان ماه عملیاتی شود.

طول خط راه آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان، حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ونقل بین المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه اندازی خط راه آهن مذکور که راهگذر ریلی “شمال جنوب ” نیز نامیده می شود، زمان حمل ونقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، 2 شبانه روز و هزینه های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت و در مجموع، سالانه 10 تا 12 میلیون تن کالا از مسیر ریلی مذکور جا به جا خواهد شد.

دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی و اعضای شورای حمل و نقل استان متشكل از ادارات كل حمل و نقل و پایانه ها، هواشناسی، بنادر و كشتیرانی، آزمایشگاه فنی مكانیك خاك، مدیریت فرودگاه ها، حوزه نظارت و كنترل پروژه های راهسازی و راه آهن شمال می شوند كه به همراه دستگاه های متولی دیگر در این نشست حضور داشتند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.