| کد خبر: 23650 |

راهکارهای جدید را برای خرید سیستم‌های ناوبری ترسیم کردیم

تین نیوز |   ماموریت اداره‌كل ارتباطات و ناوبری در شركت فرودگاه‌های كشور تامین نصب و نگهداری زیرساخت‌های لازم جهت ارائه سرویس‌های هوانوردی (ANS) است در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم در سه محور انجام گرفته است.

به گزارش تین نیوز از  شرکت فرودگاه های کشور محمد امیرانی مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور  درباره کمبود نیروی انسانی در بخش ارتباطات و ناوبری گفت: با توجه به افزایش تجهیزات و سیستم‌های ناوبری متاسفانه با کمبود نیرو مواجه هستیم که باید برای آن اقدامات اساسی صورت گیرد. 

وی اضافه کرد: محور اصلی این اداره‌كل منابع انسانی است كه به‌عنوان بزرگترین سرمایه سازمانی مطرح است. از جمله اقداماتی كه در حال انجام است جذب نیروهای جدید به‌صورت قراردادی از فارغ‌التحصیلان دانشكده صنعت هوانوردی است كه در این زمینه مكاتبات لازم انجام شده و در حال پیگیری است. 

تدوین نظام جامع آموزشی از دیگر اقدامات بنیادی است كه در اداره‌كل در حال پیگیری است. در این خصوص  واگذاری برخی بخش‌ها از جمله نگهداری و جریان ضعیف خطوط به بخش خصوصی از دیگر راهکارهای عملی جهت كنترل كمبود نیروی انسانی است.

امیرانی در ادامه با بیان این مطلب که محور دوم فعالیت‌ها تامین، تجهیز و به‌روزآوری سامانه‌های هوانوردی است، اظهار داشت: صنعت هوانوردی به شكل انحصاری در اختیار معدود كشورهای غربی است كه در ده سال گذشته به‌دلیل تحریم‌های اعمال شده تامین و تهیه این تجهیزات با مشكلات عمده‌یی همراه بود اما همین تهدید توسط متخصصان الكترونیك هواپیمایی تبدیل به فرصت شد و با روش‌های مهندسی معكوس، بردهای پیچیده و چند لایه تعمیر و مورد استفاده قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه حجم ترافیک هوایی به سرعت در حال افزایش است و ارائه سرویس‌های هوانوردی نیازمند تجهیزات نوین هوانوردی است، اظهار داشت: سامانه‌های مدیریت ترافیک هوایی می‌بایست به‌روزرسانی شود در این خصوص مذاکره و رایزنی با برخی شرکت‌های سازنده تجهیزات ناوبری از دیگر اقداماتی بوده که طی هفته‌های اخیر از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور و اداره‌کل ارتباطات و ناوبری صورت گرفته تا به نتایج مطلوبی چون تامین تجهیزات برسیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این اداره‌کل تامین، نصب و نگهداری سامانه‌های امنیتی است مانند xray و  gateway که در امر بازرسی در ترمینال‌ها کمک زیادی به تسریع فرایند بازرسی ایجاد می‌کند.
سامانه‌های جدیدتری نیز در زمینه بازرسی وجود دارد که این اداره خرید و به کارگیری آنها را در برنامه‌های خود گنجانده است. 

امیرانی تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته تعداد سامانه xray و gateway خریداری شده که در بیش از 15 فرودگاه نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است ولی با رشد فرودگاه‌ها و افزایش سالن‌های مسافری، درخواست‌های این سامانه‌ها از سوی فرودگاه‌ها رو به افزایش است. 
مدیرکل ارتباطات و ناوبری بیان داشت:ساختار قبلی اداره‌کل براساس تجهیزات بوده اما با گذشت زمان نیاز به تغییر ساختار این اداره‌کل از تجهیزات محوری به وظیفه محوری بیش از گذشته نمایان شده است. 
صنعت هوانوردی صنعتی پویا و متغیر است سازمان‌هایی می‌توانند با موج تغییرات هماهنگ شوند که از چابکی و پویایی لازم برخوردار باشند. 

در چند سال گذشته مطالعات خوبی در اداره‌کل انجام شده است. ما نیازمند یک تغییر نگرش در ساختار سازمانی هستیم ساختار موجود بر مبنای نوع تجهیزات بنا شده است در حالی‌که نیازمند تغییر و ایجاد ساختاری با رویکرد وظیفه محوری هستیم. که این مهم نیز با مشارکت همه بخش‌ها به نتیجه برسد. 

وی با اشاره به افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور گفت: با افزایش پروازهای عبوری باید سرویس‌دهی مناسبی به این پروازها ارائه شود که متاسفانه با افزایش سکتورها اما سیستم‌ها و اتوماسیون مرکز قدیمی است و برای بروزرسانی سیستم‌ها و تامین ایمنی کامل پروازها نیازمند اقدامات اساسی هستیم.
وی با اعلام اینکه اولویت اول ما تامین ایمنی کامل پروازی در فرودگاه‌ها است، گفت: تامین تجهیزات مورد نیاز فرودگاه‌های کشور برای برقراری پروازی ایمن است.

امیرانی با بیان اینکه حجم فعالیت‌ها نسبت به گذشته گسترش یافته است، اظهار داشت: افزایش ارتباطات با کشورهای منطقه از دیگر فعالیت‌هایی بوده که توانستیم مکاتبه و رایزنی‌هایی و همچنین ارتباطاتی با کشورهایی چون آنکارا و امارات داشته باشیم. استفاده از تکنولوژی (وی‌ست) و ارتباطات ماهواره‌یی، بسترهای مخابراتی را برای اداره‌کل فراهم می‌کند.

وی به آمار تجهیزات هوانوردی که از سال 84 تا سال گذشته خریداری و نصب شده اشاره کرد و افزود: سال 84 مجموع تجهیزات 1042 مورد بوده که این رقم در سال گذشته 1657 مورد بوده است. به‌طوری‌که دستگاه (آی ال اس) که در سال 84 ، 11 مورد بوده، در سال گذشته به 19 دستگاه رسیده است.

وی به برخی از اقداماتی که توسط این اداره‌کل در دست اقدام و پیش‌بینی شده‌است، اشاره کرد و گفت: نصب و راه‌اندازی سامانهILS در فرودگاه‌های اردبیل، بوشهر و آبادان، بهره‌برداری از DVOR/DME فرودگاه‌های نوشهر، بیرجند و یاسوج اشاره کرد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری اضافه کرد: برخی از اقداماتی که از مهرماه سال گذشته تاکنون توسط اداره‌کل انجام شده است شامل نصب سامانه‌های امنیتی XRAY و GATEWAY در فرودگاه‌های تبریز، مشهد و بندرلنگه‌، نصب RADOM آنتن سامانه رادار سایت‌های جیرفت و اهواز، تقویت شبکه زیرساخت ارتباطات هوانوردی فرودگاه‌های کشور، نصب و راه‌اندازی سامانه کنترل کلامی در سایت هفت ریگ سنندج و ... است.
وی یادآور شد: تمامی عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم‌ها توسط کار‌شناسان متخصص اداره‌کل ارتباطات و ناوبری انجام می‌شود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.