| کد خبر: 215477 |

◄ رونق‌بخشی به اقتصاد کشور از طریق توسعه بنادر بازرگانی

در روزهای گذشته ششمین کشتی از محموله ۷۵ هزار تنی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد. با رونق بنادر تجاری بویژه بنادر جنوبی با مرکزیت چابهار، در حالی شاهد رونق صادرات و واردات هستیم که اقتصاد همه کشورهای جهان تحت تأثیر اپیدمی کرونا ویروس قرار گرفته است.

تین نیوز

در روزهای گذشته ششمین کشتی از محموله ۷۵ هزار تنی گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد. با رونق بنادر تجاری بویژه بنادر جنوبی با مرکزیت چابهار، در حالی شاهد رونق صادرات و واردات هستیم که اقتصاد همه کشورهای جهان تحت تأثیر اپیدمی کرونا ویروس قرار گرفته است.

این در حالی است که واردات و صادرات نفت و فرآورده های نفتی در ماه های گذشته بدلیل شیوع کرونا و همچنین التهاب موجود در بازار نفت با کمبود عرضه و تقاضا مواجه بوده است.

یک کارشناس حمل ونقل دریایی که در حوزه بنادر خشک هم مسئولیت دارد درباره شرایط حمل ونقل دریایی متاثر از کاهش تولید و حمل نفت و فرآورده های آن به خبرنگار ما گفت: شرکت های خدماتی نفتی و شرکت های کشتیرانی وضعیت نامناسبی را به جهت افت تقاضای نفت تجربه می کنند. به ویژه شرکت های مستقر در حوزه خلیج فارس که بیشترین حمل دریایی نفت را به کشورهای اروپایی، برخی از کشورهای منطقه و چین برعهده داشتند.

غلامرضا رضایی افزود: بر این اساس پیش بینی شده که ٢٠٢٠ سالِ پر چالشی برای کشتیرانی در جهان باشد چراکه در ابتدا که با شیوع یک ویروس و کاهش خرید قیمت نفت کاهش یافت و پیشتر نیز IMO با ایجاد قوانین جدید دریانوردی درباره سوخت کشتی ها موجب بالا رفتن هزینه های حمل شد. نتیجه این شده که حالا با افت تقاضا برای نفتکش ها مواجه شده ایم.

او ادامه داد: این در حالی است که چین نیز که بزرگترین مشتری نفتی ما محسوب می شد حالا به نحو چشمگیری افت تقاضا داشته و چنین امری به دلیل فشار تحریم ها بر ایران است.

رضایی ادامه داد: اما از این مورد که بگذریم، حمل ونقل دریایی کشور به دلیل فعالتر شدن بنادر بازرگانی با کمک بخش خصوصی، رونق خوبی را تجربه می کند.

 

بیشتر بخوانید:

مدیریتِ روزآمد در بنادر تجاری با رشد مشارکت بخش خصوصی

 

ارتقا سطح ایمنی دریانوردی در آبراهه‌های تحت حاکمیت ایران

 

توسعه اسکله‌های نفتی مجتمع بندری شهیدرجایی

 

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در اینباره گفت: فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری بسیار اثرگذار است و این مساله می تواند موجب رونق اقتصاد کشور و دگرگونی وضعیت آن شود.

غلامرضا شریعتی اندراتی با اشاره به اینکه بنادر کشور شرایط مطلوبی دارند، اظهار داشت: خوشبختانه در استان های شمالی کشور که از مزیت بندر برخوردار هستند ظرفیت بسیار خوبی معادل ۵۰ میلیون تن ایجاد شده  و در بنادر جنوبی نیز شرایط از نظر ایجاد ظرفیت بسیار مناسب است.

شریعتی افزود: ترانزیت هرچه بیشتر و بهتر کالا یکی از راهکارهایی است که در صورت تحقق آن و جابجایی کالا از مسیر بنادر ایران بسیار اثرگذار خواهد بود و می تواند همکاری اقتصادی قابل توجهی را بین ایران و کشورهای همسایه به دنبال داشته باشد.

گفتنی است که حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در بنادر و توجه به حمل و نقل دریایی و همچنین کاهش تصدی گری بخش دولتی، از اهم اقدامات سازمان بنادر برای رونق‌بخشی به بنادر بازرگانی در یک سال گذشته بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.