| کد خبر: 196922 |

طی مراسمی با حضور مسئولان حمل و نقل شهری، انجام شد؛

◄ آغاز اجرای طرح تعویض کاتالیست فرسوده تاکسی در تهران

همه ساله در نیمه دوم سال بحث آلودگی هوا بیش از نیمه نخست آن مورد توجه بوده است. سال گذشته دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شد و امسال نیز در تلاش هستیم تا گام‌های موثرتری جهت مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران صورت بگیرد.

تین نیوز

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در حاشیه مراسم رونمایی از طرح تعویض کاتالیست فرسوده ویژه تاکسی‌های پایتخت که با همکاری تولید کننده داخلی انجام خواهد شد، اظهار کرد: همه ساله در نیمه دوم سال بحث آلودگی هوا بیش از نیمه نخست آن مورد توجه بوده است. سال گذشته دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شد و امسال نیز در تلاش هستیم تا گام‌های موثرتری جهت مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران صورت بگیرد.

به گزارش تین نیوز علیرضا قنادان افزود: تاکسی‌ها به دلیل تردد زیاد در شهر و سهم بالای خود در جابه‌جائی مسافر، چنان‌چه از تجهیزات رفع آلودگی برخوردار نباشند، قطعا میزان زیادی از آلاینده‌ها را در هوا منتشر می‌کنند که در مقایسه با دیگر خودروها از درصد بالایی برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با بیان این‌که سازمان تاکسیرانی به خوبی بر مشکلات و وضعیت معیشت رانندگان تاکسی اشراف دارد و فشارهای وارده بر آن‌ها را کاملا درک می‌کند، گفت: بر همین اساس کمک کردیم که تسهیلات و یارانه‌هایی به این افراد اختصاص پیدا کند که طرح تعویض کاتالیست‌های فرسوده از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. این طرح از مدت‌ها پیش در دستورکار بود که اگر در زمان خود اجرایی می‌شد، قیمت کاتالیست تقریبا برای رانندگان تاکسی رایگان تمام می‌شد . اما در حال حاضر با افزایش قیمت این کاتالیست‌ها به یک میلیون و صد و یک میلیون و 400 هزار تومان بخشی از هزینه‌ها را خود رانندگان باید بپردازند. چرا که اعتبارات سازمان تاکسیرانی ثابت است.

قنادان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که تلاش می‌کنیم تا در طرح تعویض کاتالیست به رانندگان تاکسی فشار کمتری وارد شود، افزود: استفاده از کاتالیست‌های جدید میزان آلایندگی تاکسی‌ها را کاهش می‌دهد. کاتالیست‌هایی که امروز شاهد رونمایی از اولین تعویض آن هستید، توسط شرکت سازنده داخلی به صورت فنی برای تاکسی‌ها تولید شده و تاکسی‌ها می‌توانند با دارا بودن آن‌ها سه دوره متوالی معاینه فنی برتر اخذ کرده و از مزایای معاینه‌فنی برتر برخوردار شوند.

وی با بیان این که هزینه تاکسی‌ها افزایش یافته است و طبیعتاً باید مسئولان شهری به تاکسی‌ها یارانه اختصاص دهند، اظهارکرد: اجرای طرح تعویض کاتالیست فرسوده تاکسی‌ها سبب خواهد شد که میزان آلایندگی در هوای شهر رو به کاهش بگذارد.

قنادان با اشاره به این که این کاتالیست‌ها ویژه تاکسی تولید شده‌اند، گفت: کیفیت این کاتالیست‌ها به گونه‌ای است که تولید کننده داخلی آن را برای سه دوره متوالی معاینه‌فنی یعنی یک و نیم سال گارانتی کرده است.

وی در مورد نحوه انتخاب تاکسی برای تعویض کاتالیست اظهارکرد: هر خودروی تاکسی که به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کند و به دلیل فرسودگی کاتالیست قادر به کسب استانداردهای معاینه فنی نباشد در  لیست این طرح قرار گرفته و از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

قنادان با بیان این‌که امید می‌رود با تعویض کاتالیست‌های فرسوده بتوان میزان آلایندگی تاکسی‌ها را کاهش داد، یادآور شد: یارانه 400 هزار تومانی برای تعویض کاتالیست‌های فرسوده در نظر گرفته شده  است و سعی شده تا مشوق‌های دیگری از جمله اعمال تخفیف 20 درصدی در پرداخت بهای خدمات را نیز برای تاکسی‌های که کاتالیست خود را تعویض می‌کنند، در نظر بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که،  در سازمان تاکسیرانی تلاش شد وام‌‌هایی برای خرید قطعات تاکسی در نظر گرفته شود که این موضوعات نیز به زودی محقق خواهند شد، ابرازداشت: طرح تعویض کاتالیست‌های فرسوده از امروز در پایتخت برای تاکسی‌ها آغاز شده و تلاش می‌شود که این موضوع برای سه هزار تاکسی در گام نخست محقق شود. 

این مقام مسئول در شهرداری تهران با تاکید بر این مطلب که طرح تعویض کاتالیست فرسوده تاکسی‌ها دارای زمان خاصی نیست، تصریح کرد: در این طرح تا سقف 3 هزار تاکسی مجاز به حضور در مراکز به منظور تعویض کاتالیست هستند و تلاش می‌شود تا به این تعداد افزوده شود.

به گفته وی، با افزایش نرخ معاینه‌فنی به 37 هزار تومان در هر باز مراجعه به مراکز، در این طرح در هر بار مراجعه تاکسی برای دریافت برگه معاینه‌فنی، سازمان تاکسیرانی 50 درصد از این مبلغ را پرداخت خواهد کرد. تحقق این مهم منوط به حضور تاکسی در مراکز معاینه‌فنی در تهران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.