| کد خبر: 195474 |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد؛

تکمیل کریدور شمال-جنوب در انتظار تامین مالی+ جزییات

برای تکمیل کریدور شمال-جنوب تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ایران، آذربایجان و روسیه امضاء شده و بر این اساس آذربایجانی‌ها ۷۰ درصد تامین مالی پروژه ریلی رشت-آستارا را برعهده گرفتند و زمان‌بندی و چگونگی انجام کار نیز بستگی به تامین مالی آن دارد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد: برای تکمیل کریدور شمال-جنوب تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ایران، آذربایجان و روسیه امضا شده و بر این اساس آذربایجانی‌ها ۷۰ درصد تامین مالی پروژه ریلی رشت-آستارا را برعهده گرفتند و زمان‌بندی و چگونگی انجام کار نیز بستگی به تامین مالی آن دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در نشستی سه جانبه درباره توسعه روابط سه جانبه و تکمیل و فعال کردن کریدور شمال- جنوب صحبت کردند. با اجرای این پروژه شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.

احداث خط آهن رشت-آستارا به ارزش یک میلیارد دلار به صورت مشترک با آذربایجان از طرح‌های مهم مورد توافق ایران با این کشور در نشست روسای جمهور دو کشور و نشست سه جانبه مذکور بود.

سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این باره گفت: برنامه روشن و مشخصی در زمینه تکمیل کریدور شمال و جنوب داریم در این زمینه اتصال خط ریلی رشت به آستارا را جزو اولویت‌های خودمان قرار داده و تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای در این زمینه با آذری‌ها امضا شده که این کشور ۷۰ درصد تامین مالی پروژه را بر عهده خواهد گرفت و مابقی آن را نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا و دولت تامین خواهند کرد تا این پروژه انجام شود.

وی افزود: قطعه اول این خط ریلی به طول ۴۰ کیلومتر از سوی قرارگاه خاتم تجهیزکارگاه شده و در حال بررسی است و مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد، تملک اراضی است تا تکلیف زارعین و کسانی که زندگی در آن‌جا می‌کنند، مشخص شود.

رسولی با بیان این‌که فعالیت‌های اجرایی خط ریلی رشت آستارا آغاز شده است، گفت: این‌که چه زمانی این پروژه تمام می‌شود به تامین مالی آن بر‌می‌گردد و در صورت تامین مالی مناسب و به‌موقع هیچ مشکلی برای اجرایی شدن آن نداریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به تحریم‌ها مشکلی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، تاکید کرد: در سرمایه‌گذاری خارجی مسئله کمبود بودجه نیست و در کشورهایی هم که مشکلی از نظر تامین اعتبارات‌شان ندارند، سرمایه‌گذاری خارجی را ترجیح‌ می‌دهند و از پتانسیل‌های آن استفاده می‌کنند تا باعث رونق اقتصاد و صنعت‌شان شود.

وی افزود: کما این‌که که کشورهای همسایه نیز با سرمایه‌گذاری خارجی آباد شده‌اند اما باید به این نکته توجه کرد که سرمایه‌گذاری خارجی وابستگی ایجاد نکند و موجب رکود تولید و اشتغال داخلی نشود و حتما سهم تولید داخل و مشارکت کشور در آن درسطح خوبی دیده شود. اگر همه این نکات مورد توجه قرار گیرد سرمایه‌گذاری خارجی بسیار خوب و مطلوب است و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم و هم سعی و تلاش می‌کنیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری متقاضیان داخلی و خارجی به صورت توامان و در کنار هم فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.