| کد خبر: 194415 |

◄ طرح جدید برای خروج پادگان‌ها از پایتخت

طرح جامع شهر تهران و همچنین یک قانون مصوب مجلس، مجموعه دولت و شهرداری را از سال ۸۸ مکلف کرد مجموعه‌های نظامی و پادگان‌های مستقر در محدوده پایتخت را با هدف برطرف کردن سه اشکال حضورشان در شهر، «ساماندهی، جابه‌جا و منتقل» کند. اما تاکنون به دلیل دو مانع سنگین شامل «هزینه تملک اراضی» و «عدم همکاری برخی وزارتخانه‌ها در تخصیص زمین به پادگان‌ها در بیرون حریم تهران»، فقط دو پادگان از تهران خارج شده است.

تین نیوز

طرح جامع شهر تهران و همچنین یک قانون مصوب مجلس، مجموعه دولت و شهرداری را از سال ۸۸ مکلف کرد مجموعه‌های نظامی و پادگان‌های مستقر در محدوده پایتخت را با هدف برطرف کردن سه اشکال حضورشان در شهر، «ساماندهی، جابه‌جا و منتقل» کند. اما تاکنون به دلیل دو مانع سنگین شامل «هزینه تملک اراضی» و «عدم همکاری برخی وزارتخانه‌ها در تخصیص زمین به پادگان‌ها در بیرون حریم تهران»، فقط دو پادگان از تهران خارج شده است.

این در حالی است که ۵ درصد از مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربعی شهر تهران، تحت مالکیت انواع مراکز نظامی و پادگان‌ها قرار دارد که درمجموع معادل ۲۸۷۳ هکتار است و از این میزان عرصه، دست‌کم ۵۱۹ هکتار در اختیار پادگان‌هایی است که قابلیت خروج از پایتخت و استقرار در محدوده خارج از حریم را دارند. شهرداری طبق مقررات بالادست، مجاز است بعد از تعیین تکلیف «نحوه تملک» اراضی پادگان‌ها توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده را به نفع شهر و برای تأمین خدمات ۷ گانه موردنیاز پایتخت که درحال‌حاضر کمبود آن احساس می‌شود، در اختیار بگیرد. با وجود ارائه چنین پیشنهادی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران به‌تازگی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و ارتش در خصوص پادگان ۰۶ خبر داد.

محمد سالاری درباره محور اصلی این تفاهم‌نامه گفت: «شهرداری باید این پادگان را بخرد ولی ازآن‌جایی‌که بودجه‌ای ندارد، تمهیداتی باید صورت گیرد تا مصالحه انجام گیرد که می‌توان ۷۰ درصد این پادگان را پس از ساخت در اختیار مردم قرار داد.» او البته عنوان کرده که به‌جز رئیس شورای شهر، سایر اعضا رضایت کامل از این تفاهم‌نامه ندارند هرچند آن را نسبت به گذشته که قرار بود بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع بارگذاری در آن انجام شود مناسب‌تر می‌دانند.

او دراین‌باره توضیح داد: «پادگان ۰۶» حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد و یکی از پادگان‌هایی است که درختان قابل‌توجهی دارد و بخشی از باغ سلطنت‌آباد هم بوده است. او گفت: «پرونده «پادگان ۰۶» حدود یک سال و‌نیم پیش در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شد. در این جلسه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور معتقد بودند که باید در همان جلسه بارگذاری بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربعی به تصویب برسد که با مخالفت جدی من به‌عنوان نماینده شورای شهر مواجه شد، البته معاون عمرانی وزیر کشور وقت کشور (افشانی) به‌صورت جدی از موضع‌گیری من دفاع کرد.

درنهایت فضای جلسه به سمتی رفت که با این موضوع موافقت نشد. رفت‌وبرگشت‌های زیادی بین شهرداری تهران و مسئولان پادگان در مدت‌زمان یک سال و نیم انجام شد.»سالاری با اشاره به این‌که «پادگان ۰۶» در طرح تفصیلی شهر متأسفانه در پهنه S قرار دارد و در زمان تدوین و تصویب طرح تفصیلی، پهنه G برای آن لحاظ نشده است گفت: «بنابراین به‌زعم مسئولان پادگان، قرار گرفتن در این پهنه، حقوق مکتسبه برای آن‌ها ایجاد کرده و آن‌ها نیز به دنبال بارگذاری‌های سنگین بودند.»

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: «بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط شهردار تهران، این بارگذاری به‌شدت کاهش پیدا کرده و به حدود ۶۵۰ هزار متر مترمربع رسیده که آن زمان قرار بود بارگذاری یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع باشد به‌گونه‌ای که فضای سبز و باز باقی‌مانده، به‌عنوان حیاط آن بارگذاری محسوب می‌شد و عملا سی، هفتاد واقعی انجام نمی‌شد.» به گفته سالاری در توافقاتی جدید قرار است ۷۰ درصد پادگان به شهرداری واگذار شود و به‌عنوان جزئی از عرصه سبز و باز محدوده اطراف پادگان که دارای بارگذاری سنگین جمعیت‌پذیری شهری است، در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: «هرچند ما به‌عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری با این میزان بارگذاری هم مخالف هستیم. شرط ما برای موافقت با این بارگذاری این است که چون خط مترو از این محل عبور می‌کند و دو ایستگاه در پایین و بالای این مجموعه قرار دارد، بنابراین مجموعه مبتنی بر TOD و حمل‌ونقل همگانی و با غلبه خدماتی ساخته شود.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.