| کد خبر: 193673 |

◄ اعتراض رانندگان به نامه 5 عضو هیئت‎رئیسه مجلس +تصویر نامه

پنج عضو هیئت رئیسه مجلس در حالی در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه این وزارتخانه در مورد عدم امکان عضویت کارگران بازنشسته در انجمن‌های صنفی مربوط به خود را غیرقانونی دانسته و خواستار رفع این مشکل از سوی وزیر کار شدند که این موضوع با مخالفت و انتقاد شدید رانندگان و فعالان صنفی کارگری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مواجه شد.

تین نیوز

پنج عضو هیئت رئیسه مجلس در حالی در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه این وزارتخانه در مورد عدم امکان عضویت کارگران بازنشسته در انجمن‌های صنفی مربوط به خود را غیرقانونی دانسته و خواستار رفع این مشکل از سوی وزیر کار شدند که این موضوع با مخالفت و انتقاد شدید رانندگان و فعالان صنفی کارگری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مواجه شد.

به گزارش تین نیوز، اواخر هفته گذشته بود که انتشار تصویر نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی که به امضای پنج عضو هیئت رئیسه مجلس رسیده بود، با انتقاد شدید رانندگان و فعالان صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش کارگری مواجه شد.

در متن این نامه که به امضای عبدالرضا مصری، اکبر رنجبرزاده، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احمد امیرآبادی فراهانی و اسدالله عباسی، پنج عضو هیئت رئیسه مجلس رسیده بود، آنان بخشنامه عدم اجازه عضویت کارگران بازنشسته در انجمن‌های صنفی را خلاف قانون ذکر کرده بودند.

در بخشی از این نامه که در تاریخ 25 تیرماه خطاب به محمد شریعتمداری وزیر کار ارسال شده، آمده است: «پیرو نامه شماره ... مورخ 97/12/25 مبنی بر قانونی بودن عضویت کارگران بازنشسته که مجدداً در مجموعه‌های کارگری بخش خصوصی اشتغال دارند. پس از استعلام اداره قوانین مجلس، معین گردید که عضویت آنها در انجمن‌های صنفی موضوع ماده 131 قانون کار بلامانع است و برخلاف قانون طی بخشنامه‌ای برای این قشر جهت حضور در انجمن‌ها محدودیت ایجاد شده است که ضرورت دارد دستور فرمایید مطابق قانون عمل شود و نتیجه را به اینجانبان منعکس نمایند.»

انتشار این نامه اما بازتاب بسیار منفی در بین رانندگان و فعالان صنفی در شبکه‌های اجتماعی داشت. آنان این اقدام نمایندگان مذکور را حرکتی دو سویه در جهت تامین منافع 2طرف (برخی نمایندگان مجلس و افراد ذی‌نفوذ بازنشسته)  در جهت کسب رای در انتخابات پیش روی مجلس و همچنین انتخابات پیش روی کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای کشور دانستند.

رانندگان همچنین این نامه هیئت رئیسه مجلس را مغایر با رای دیوان عدالت اداری، اصل 131 و 134 قانون کار و همچنین درخواست و اعتراض و اعتصاب رانندگان و کارگران در خصوص حضور بازنشستگان در انجمن‌های صنفی کارگری و کانون‌های مربوطه در سال گذشته دانسته و عنوان کرده‌اند «هیئت رئیسه مجلس حق نقض رای دیوان و قانون را بدون رای مجلس نداشته و ندارد».

از سوی دیگر برخی از اعضای انجمن‌ها و کانون‌های کارگری رانندگان این موضوع را با «عبدالرضا عزیزی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در میان گذاشته و از قول مساعد این نماینده برای پیگیری نامه هیئت رئیسه مجلس در خصوص بلامانع بودن حضور بازنشستگان خبر داده و از قول وی عنوان کرده‌اند:  «هیئت رئیسه مجلس نمی‌تواند رای دیوان را نقض و بدون رای مجلس قوانین را تغییر دهد.»

فرزاد باباویسی رئیس انجمن رانندگان بخش کالای دیواندره نیز در این مورد در شبکه‌های اجتماعی مطلبی منتشر کرد و نوشت: هنوز سالگرد طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان توسط همین نمایندگان مجلس و نامه وزارت تعاون جهت حل یکی از دغدغه‌های تشکلات در همین راستا نمی‌گذرد که خانه ملت بر خلاف تبصره 3 همین قانون و به‌جای نظارت بر اجرای آن، مجدداً به مجریان دولت چنین پیشنهادی را ارائە می‌نمایند ... این تصمیم خانه ملت افکار عمومی به‌خصوص تشکلات و صنف‌ها را به این سو سوق می‌دهد که نمایندگان به‌جای رسیدگی به اصول کلی و بنیادی سعی دارند از محتوای اصولی که به نفع شخصی است اصول را در جهت منافع خود یا حفظ جایگاه بدون توجه به اوضاع اقتصادی کشور و جامعه تفسیر نمایند و این مهم با اصل 58 قانون اساسی در تعارض و نگاه تک‌بعدی به اصل 73 و مخالف اصول و مبانی حقوق شهروندی و بی‌توجهی به نظر نمایندگان تشکلات و صنف‌هاست و همین اعمال سبب بالا بردن توقعات و منحرف نمودن مجلس از مسیر واقعی و باعث بی‌رغبتی مردم به نمایندگان مجلس است...ای کاش با وزیر تعاون در ارتباط با سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی، حقوق زیر خط فقر کارگران و خیلی از مشکلات اساسنامه فرسوده تشکلات و صنف‌ها به مذاکره می‌نشستید...»

محمد جعفر امیری رئیس انجمن صنفی رانندگان بخش کالای دهگلان نیز در مطلبی نوشت: «مجریان و ناظران قانون، خود قانونشکنی می‌کنند...چه توجیهی برای این درخواست نامشروع خود دارید؟ کجای قانون این اجازه را به شما داده است؟ کاش فقط ذره‌ای به وجدان خود رجوع می‌کردید. طرح سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی که در کوچه پس کوچەهای مجلس خاک می‌خورد به همت همکاران مردمی شما در مجلس 2 بار وارد صحن علنی شد، اما به‌دلیل بی مهری شما و امثال شما نسبت به صدها هزار راننده، رای نیاورد و دوباره در لابلای پرونده‌ها بایگانی گشت. تا زمانی دیگر شاید وجدان‌های بیداری پیدا شوند و آن را به جریان بیندازند...»

عبدالله خانعلی، رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران نیز گفت: «بسیار متعجب شدم از این‌که نمایندگان مجلس که خود باید حامی قانون و حقوق افراد جامعه باشند چنین نامه‌ای می‌نویسند، نامه‌ای که به زعم اینجانب در آن به ضوابط و مقررات قانونی توجه کافی نگردیده و اشکالات ساختاری و اساسی بر آن وارد است، نامه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیوان و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ماده 131 قانون کار و اساس تشکلات کارگری را زیر سوال برده و فاقد اعتبار قانونی جلوه می‌دهد، نامه‌ای که در آن خواست به‌حق و اعتراضات بخش عظیمی از جامعه یعنی رانندگان ناوگان عمومی را نادیده می‌گیرد، حال هدف از تحمیل بازنشستگان به تشکلات کارگری چیست؟»

مختار داوودی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور و انجمن صنفی رانندگان استان کرمانشاه نیز در این زمینه نوشت: «... هرچند این نامه هیچ وجاهت قانونی ندارد و برخلاف بیانات مقام معظم رهبری در مورد به‌کارگیری بازنشستگان، مصوبات مجلس، 2 رای دیوان، وزارت کار و نامه معاونت وزیر کار وخواسته صنف است و هر آنچه خلاف قانون و باشد، کاغذ پاره‌ای بیش نیست.»

photo_2019-08-03_08-37-24

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ارش 1 0

    یک اشتباه سنگین سیاسی بیخ گوش انتخابات

  • ناشناس 1 0

    شوق و شور خدمت به مردم توی چشماشون موج میزنه،و نمیگذاره بازنشسته های عزیز بعد از بازنشستگی کنار کانون گرم خانواده شون باشن.
    فقط دوست دارن به مردم خدمت کنن حتی وقتی بازنشسته میشن.

    راستی نمیشه برای بازنسشته های عزیز نوبت پیامکی راه اندازی بشه تا در حین خدمت به مردم بتونن کنار کانون گرم خانوادشون هم باشن؟؟

  • ناشناس 2 0

    تشکلهای صنفی رانندگان هیچ احتیاجی به بازنشتگان لشگری و کشوری و رانده شده های صنفی ندارن.

    اگر قرار باشه بازنشسته ای به تشکلهای صنفی رانندگان اضافه بشه اون سید جلال موسوی باید باشه.

    ما به امثال سید جلال موسوی احتیاج داریم .

    سید جلال موسوی درود بر شرافت و پاکدستیت.

    ما به احترام سید جلال موسوی تمام قد خواهیم ایستاد.

  • کارگر 1 0

    این عزیزانی که اعتراض کردند اول باید بدانند رای دیوان به خاطر شکایت دو نفر به نامه معاون وزیر کار بوده نه رای به قانون ، در ضمن اداره قوانین مجلس استعلام گرفتند بعد نامه را به وزیر کار زدند ، این عزیزان ترس از بازگشت نفراتی در صنف خود هستند که با نفوذ بودند و ترس دارند آنها برگردند و نتوانند کار کنند ، عزیزان مصاحبه کنند دنبال خدمت باشید نه حکومت

    راستی شما راننده هستید یا دارای باربری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مدیر سایت تمایل داشته باشند اسناد را انتشار میدهم ........
    از باربری در کیش بگیر تا جیرفت