| کد خبر: 183439 |

◄ صنعت حمل و نقل در بودجه سال آینده

طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت راه‌و‌شهرسازی به همراه سازمان‌های زیر مجموعه خود حدود هشت‌هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت.

تین نیوز
با پایان یافتن بررسی بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی، بودجه هر یک از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه‌وشهرسازی مشخص شد. آن‌چه بیش از هر موضوعی مورد توجه کارشناسان اقتصاد در این بین قرار گرفت، سهم حمل‌ونقل از بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی است.

به گزارش تین‌نیوز، به نقل از نشریه چارراه، از این مقدار بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای بودجه ریلی‌ و جاده‌ای و ۱۵۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان برای بودجه حمل‌ونقل هوایی ایران در نظر گرفته شده است. این بودجه در شرایطی است که ایران برای توسعه فرودگاه‌ها وهواپیماهای خود نیاز به فعالیت‌های گسترده‌ای دارد؛ چرا که خطوط هوایی ایران با افزایش سن ناوگان هوایی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. شرکت ایران‌ایر در این میان برای بازگشت به حالت عملیاتی عادی، نیاز به حداقل ۵۰ هواپیمای جدید دارد.

طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت راه‌و‌شهرسازی به همراه سازمان‌های زیر مجموعه خود حدود هشت‌هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این درحالی است که بودجه سازمان‌های حمل و نقل هوایی کشور اعم از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی و شرکت شهر فرودگاهی امام رقمی حدود ۱۵۲ میلیارد تومان است.

این تعداد هواپیما در حالی برآورد می‌شود که هر هواپیمای نو به‌طور میانگین بالای ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارد. ایران‌ایر حتی اگر بخواهد هواپیماهای دست دوم با ساعت کاری مناسب هم بخرد باید به‌طور متوسط برای هر فروند بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار هزینه کند و این در حالی است که آگاهیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران دوباره اجرایی شده‌اند و خرید هواپیمای نو از شرکت‌های اصلی هواپیماسازی با تردیدهای مختلفی روبه‌رو است.​

در زمین زیر ساخت‌ها باید اعتراف کرد که بسیاری از فرودگاه‌های ایران از جمله فرودگاه‌های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیاز به بهسازی و طرح‌های توسعه‌ای دارند و این درحالی است که این بودجه‌ها کفاف یک تا سه فرودگاه را از نظر توسعه بیشتر تأمین نمی‌کند. در بودجه سال آینده حتی بودجه شرکت شهر فرودگاهی امام نیز از شش‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال جاری به پنج میلیارد تومان در سال آینده کاهش یافته است و این بیانگر ناامیدی دولت در طرح‌های توسعه هوایی در این صنعت است. برای سال گذشته حدود ۱۰۸ میلیارد تومان بود. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دیگر دستگاه زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که در سال جاری بودجه‌ای دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی داشت و در سال آتی بودجه‌ای ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی دارد.

برای مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی ایران نیز بودجه‌ای معادل ۱۸ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان لحاظ شده است. شوربختانه مشکل حمل‌ونقل ایران به بخش هوایی ختم نمی‌شود. ایران با چالش‌های فراوانی در زمینه ریلی و جاده‌ای دارد. بخش ریلی و جاده‌ای هم ایران نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم داخلی و خارجی دارد.

هم‌اکنون ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر از ۱۰ هزار کیلومتر فعلی است و هفت‌هزار و پانصد کیلومتر آن در دست ساخت است. بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده، ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی به حدود ۲۵‌میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

بودجه حمل‌ونقل ایران در بخش ریلی و جاده‌ای برای سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی اعم از بودجه شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت سهامی راه‌آهن ایران و سازمان راهدای و حمل و نقل جاده‌ای حدود هفت هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل کشور که به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های عمرانی کشور فعالیت می‌کند در سال ۱۳۹۸ حدود چهارهزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که نسبت به بودجه دو هزار و ۳۷۴ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ رشدی بیش از ۴۲ درصدی دارد.

برای شرکت سهامی راه‌آهن ایران نیز در سال آتی بودجه‌ای معادل ۱۳۹۸ میلیارد تومانی لحاظ شده است که ‌این رقم در بودجه سال جاری ۱۵۸۲ میلیارد تومان محاسبه شد.​

سازمان راهدای و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در سال جاری بودجه‌ای دو هزار میلیارد تومانی داشت و در سال آینده بودجه‌ای هزار و ۶۹۲ میلیارد تومانی خواهد داشت.

حال حاضر از ۳۶ هزار کیلومترمربعی که به‌عنوان جاده‌های جریانی کشور هستند، ۱۷ هزار کیلومتر به ‌صورت بزرگراه و ۲۴۰۰ کیلومتر به ‌صورت آزادراه است. بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی ۱۶ تا ۱۷ هزار کیلومتر دیگر آزادراه و بزرگراه لازم است، تا جوابگوی نیازهای فعلی ایران باشد.

با توصیف بودجه بالا، فقط و فقط یک وزیر کارکشته در زمینه حمل و نقل و مدیریت حمل‌ونقل نیاز است که تعادلی برقرار کند تا علاوه بر حفظ داشته‌ها و بهسازی و ترمیم آن‌ها بتوان نیم‌نگاهی به توسعه نیز داشت. به هر صورت بودجه زیرساخت‌ها خبرهای خوبی را نشان نمی‌دهد، اما در این میان می‌توان امید به جذب سرمایه هندی‌ها به بندرچابهار و راه‌آهن ایران و افغانستان بود که شاید تعادلی در زمینه کارکرد کرسی وزارت مسکن و راه و شهرسازی در عرصه حمل‌ونقل از خود بروز دهد.

بودجه سال آینده سعی کرده است وارد عرصه دریایی و نوسازی کشتی‌ها و بندرگاه‌ها نشده است، گویی تحریم‌ها را پذیرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.