| کد خبر: 178010 |

◄ آذربایجان غربی قطب مهم ترانزیتی و اقتصادی شمال غرب کشور

در نخستین جلسه کارگروه استانی منطقه سه حوزه سرمایه‌گذاری و بازرگانی، ادارات‌کل راهداری و حمل ‌‌نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌غربی را به‌عنوان قطب ترانزیتی و اقتصادی شمال غرب کشور عنوان کردند.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در این جلسه که با حضور سرپرست دفتر امور سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، معاونان و کارشناسان فنی و نظارت استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان برگزار شد، با اشاره به موقعیت مرز بازرگان به‌عنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور و دارنده رتبه‌های اول تا سوم درزمینه صادرات، واردات و ترانزیت، تردد سالانه میلیون‌ها مسافر از پایانه‌های مرزی استان و سهم ۶۰ درصدی از صنایع تبدیلی کشور گفت: این‌ها تنها بخشی از شاخص‌هایی است که استان را به قطب ترانزیت و اقتصادی منطقه تبدیل کرده و باید از این فرصت‌ها به‌خوبی بهره‌برداری شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، ارسلان شکری با اشاره به مزیت‌های ترانزیتی بودن استان ازنظر توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی اظهار کرد: براساس معیارهای جهانی، ورود هر کامیون ترانزیتی به کشور برابر با ایجاد ۲/۵ نفر اشتغال پایدار است که باید این امتیاز را ارج‌ نهاده و از آن برای رشد کمی و کیفی سایر شاخص‌های اقتصادی استان بهره برد.

شکری از ارائه بسته جدید اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل و راهداری استان با رویکرد سرمایه‌گذاری ‌و بازرگانی خبر داد و یادآور شد: ایجاد مرکز لجستیک در جوار پایانه بار، خرید کامیون‌های یخچال دار، توانمندسازی شرکت‌های حمل‌ونقلی، رفع نقاط پرحادثه به‌صورت سهم ۵۰-۵۰ بین استانداری و سازمان و توسعه ماشین‌آلات راهداری بخشی از موارد ارائه‌شده جهت تصویب به هیات دولت بود که 4000 میلیارد ریال مبلغ موردنیاز برای اجرا آن‌ها است و در صورت تصویب و اجرا، تحولی عظیمی را در این بخش در آینده شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد سرمایه‌گذاری نزدیک به 600 میلیارد ریالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پایانه‌های مرزی استان هستیم که بی‌شک در رشد شاخص‌های کمی و کیفی اقتصادی استان تاثیر بسزایی دارد.

در این کارگروه، حمیدرضا شهرکی سرپرست دفتر امور سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز با اشاره به اهمیت حوزه سرمایه‌گذاری و بازرگانی گفت: باید به ایجاد جذابیت برای متغیرهای ساختاری و درآمدزایی در داخل پایانه‌ها به‌خصوص پایانه‌های بار و پهنه‌بندی لجستیک توجه ویژه‌ای کنیم.

وی لجستیک را مدیریت زنجیره‌ای تامین به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده کالا عنوان و بر صدور مجوز برای لجستیک‌ها در حوزه‌های جغرافیایی سرزمینی تعریف‌شده در دستورالعمل‌ها تاکید کرد.

در این جلسه، آیدین رحمانی معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه سرمایه‌گذاری استان، به ارائه گزارش اقدامات و مشکلات این حوزه پرداخت و در خصوص نحوه رفع آن پیشنهادهای لازم را ارائه کرد.

وی گفت: با توجه به اهمیت و نقش مجتمع‌های خدماتی- رفاهی و تیر پارک‌ها به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه صنعت حمل‌ونقل، به‌تناسب نیاز و پتانسیل محورهای مواصلاتی و ترانزیتی استان، 92 مورد موافقت اصولی صادرشده که از این تعداد، 20 باب مجتمع خدماتی- رفاهی و تیر پارک و یک شهرک حمل‌ونقل در حال بهره‌برداری مرحله اول،23 باب دیگر با میانگین پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال ساخت و 48 مورد موافقت اصولی در مرحله استعلام هستند.

رحمانی یادآور شد: همچنین در سال جاری، شش میلیارد ریال برای ساخت دو باب مجتمع خدماتی- رفاهی تخصیص‌یافته که در مرحله پیمان‌سپاری در سامانه است.

معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد این معاونت در سال جاری و عضویت در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی گفت: این اداره‌کل با بهره‌مندی از توان و ظرفیت حمایتی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در خصوص تسریع دریافت مجوزها و استعلام‌ها از سازمان‌های ارائه‌کننده تسهیلات، در جلسات این مرکز به‌صورت مرتب شرکت می‌کند که تاکنون تعداد 45 جلسه برگزارشده و از این تعداد، 10 جلسه در خصوص مجتمع‌های خدماتی- رفاهی و تیر پارک‌ها بوده است.

در این نشست، نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان نیز ضمن بیان نظرات و دیدگاه‌های خود به ارائه گزارش و مشکلات و پیشنهاد و هم‌اندیشی در خصوص حوزه سرمایه‌گذاری و بازرگانی استان خود پرداختند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.