| کد خبر: 175272 |

◄ راه اعتراض به تاکسی‌های متخلف در روزهای بارانی

برخی مخالفین تاکسی‌های اینترنتی از این سیستم حمل‌ونقل به دلیل نبود نظارت کافی و مرجع رسیدگی به شکایات گفته بودند که ناگاه با واکنش شهروندان مواجه شدند که می‌گفتند: در شرکت‌های حمل‌ونقل قانونی هم نظارت درستی نیست و کسی به اعتراضات رسیدگی نمی‌کند.

تین نیوز

برخی مخالفان تاکسی‌های اینترنتی از این سیستم حمل‌ونقل به دلیل نبود نظارت کافی و مرجع رسیدگی به شکایات گفته بودند که ناگاه با واکنش شهروندان مواجه شدند که می‌گفتند: در شرکت‌های حمل‌ونقل قانونی هم نظارت درستی نیست و کسی به اعتراضات رسیدگی نمی‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در این میان اما مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری بابیان اینکه تخلف ممکن است همراه با هر فعالیتی باشد و مکانیسم برخورد با تخلف نیز همه‌جا پیش‌بینی‌شده است گفت: هر شرکت اینترنتی در ابتدای امر باید مجوزهای لازم را بگیرد که فعالیتش مشروع و قانونی باشد و اگر این شرکت‌هایی که درزمینهٔ حمل‌ونقلی ارائه خدمات می‌دهند زیر نظر شهرداری باشند قاعدتاً در آنجا برای رسیدگی به این تخلفات تدابیری اندیشیده شده است و تخلفات در کمیته انضباطی شهرداری بررسی و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کاملاً منطبق با مصوبات شورای اسلامی شهر مربوطه باشد، بنابراین اگر در چارچوب این ضوابط عمل کنند عملکردشان قانونی و افرادی  هم که بخواهند از آن شرایط عدول کنند قاعدتاً متخلف بوده و باید با آن‌ها برخورد شود.

او با اشاره به اینکه نظارت بر شرکت‌های حمل‌ونقلی زیر نظر شهرداری‌ها به دو صورت انجام می‌شود، اظهار می‌کند: یکی از نظارت‌ها این است که مجموعه شهرداری و سازمان‌های تاکسیرانی انتظاماتی دارند که رسیدگی به تخلفات را انجام خواهد داد و همچنین استفاده‌کنندگان نیز می‌توانند شکایات خود را از رانندگان متخلف از طریق شماره‌گیری 1888 در تهران یا مراجعه حضوری به مراکز مربوطه و یا از طریق اپلیکیشن‌های برخط به ثبت برسانند.

ضامنی می‌گوید: آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره در خصوص تاکسیرانی اعلام کرده که کمیته‌های انضباطی در هر تاکسیرانی و در هر شهرداری تشکیل خواهند شد که این کمیته‌ها با عضویت نماینده شورای شهر، نماینده شهرداری و نماینده بخش خصوصی تشکیل جلسه خواهند داد و در این جلسات تخلفات فرد خاطی بررسی و جریمه برای آن اعمال خواهد شد.

متأسفانه روزانه تاکسی‌های زیادی با عدم رعایت قوانین حقوق مسافران را پایمال می‌کنند. نمونه آن افزایش کرایه‌ها در زمان بارندگی است که بدون ضابطه رانندگان فقط به دلیل ترافیک و نبود خودرو به مقدار کافی این مبالغ را گاهی تا دو برابر افزایش می‌دهند.

تخلفات زیادی از طرف تاکسی‌های شهری رخ می‌دهد که متأسفانه یا از طرف مسافرین پیگیری نمی‌شود و یا به دلایلی برخورد قاطعی با راننده خاطی نمی‌شود.

توسعه تاکسی‌های اینترنتی اما این بار باعث شده تا رانندگان تاکسی که با تخلفات بسیار باعث پایمال شدن حقوق مسافران می‌شدند خود به‌عنوان مدعی خواستار برخورد قانونی با این استارت‌آپ شوند.

برای مثال چند نمونه از تخلفات تاکسی‌های شهری را ذکر می‌شود:

1- افزایش کرایه خط تجریش-لواسان و بالعکس به میزان 20 درصد از ساعت 21 به بعد با هماهنگی بین راننده‌ها (طبق قانون این افزایش نرخ باید از ساعت 23 اعمال شد).

2- دریافت کرایه 5800 تومانی خط مترو صادقیه-پرند به مبلغ 6هزار تومان به دلیل عدم وجود 200 تومانی

3- عدم استفاده از تاکسی‌متر در سرویس‌های دربستی

در چنین شرایطی شاید بهتر باشد اتحادیه‌های تاکسی‌رانی ابتدا در پی رعایت حقوق مسافران از سوی رانندگان تاکسی باشند و بعدازآن به مسئله غیرقانونی بودن تاکسی‌های اینترنتی اعتراض کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.