| کد خبر: 174462 |

◄ ناوگان مازاد جاده‌ای مشکل اصلی حمل‌ونقل جاده‌ای

طی ۱۰ سال گذشته در برابر افزایش ۴۰ درصدی حجم بار در کشور، تعداد ناوگان ۱۱۰ درصد رشد داشته که حاکی از کاهش تن‌کیلومتر جابجا شده از سوی ناوگان است.

تین نیوز

طی ۱۰ سال گذشته در برابر افزایش ۴۰‌درصدی حجم بار در کشور، تعداد ناوگان ۱۱۰ درصد رشد داشته که حاکی از کاهش تن‌کیلومتر جابه‌جا شده از سوی ناوگان است. داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان این مطلب گفت: ترکیب‌ بهینه ناوگان راهکار مناسب برای ارتقا بهره‌وری و عامل برون‌رفت حمل‌ونقل جاده‌ای از شرایط فعلی است.

به‌گزارش تین‌‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امانی با اشاره به رویکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی‌بر بهره‌وری و ترکیب بهینه ناوگان جاده‌ای اظهار داشت: به‌طور مثال اگر یک کامیون به‌طور متوسط سه مرتبه قابلیت جذب بار و جابه‌جایی آن را داشت اما به‌دلیل افزایش تعداد ناوگان به ۱.۵سفر کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده اقتصادی نبودن بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است.

او گفت: در سطح منطقه، اگر به‌طور متوسط ناوگان کشورهای ترکیه و پاکستان حدود ۱۲۰هزار کیلومتر و ناوگان کشورهای اروپایی ۱۵۰هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند در خوش‌بینانه‌ترین حالت متوسط پیمایش ناوگان در ایران  ۶۵ هزار کیلومتر است.

عضو هیات عامل سازمان با تاکید براینکه «باید سیاست‌های تشویقی برای نوسازی و واردات ناوگان درنظر گرفته شود» گفت: اگر به‌دنبال یک اقدام جهادی و ویژه هستیم به همراهی دولت درخصوص حذف تعرفه‌های واردات ناوگان نیاز داریم.

او افزود: اگر مبنای قانون نوسازی ناوگان، هوای پاک باشد، طبق آن قانون سن ناوگان عمومی جاده‌ای بار باید ۲۵ سال باشد و براساس آن حدود ۱۴۰ هزار دستگاه در ناوگان جاده‌ای کشور فرسوده محسوب می‌شود.

امانی با توجه به نبود امکان تولید این حجم از ناوگان در داخل کشور بیان داشت: یک اقدام جهادی در نوسازی ناوگان بنابر صلاح کشور، افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل و کاهش مصرف سوخت، استفاده از ناوگان  بهینه و «ترکیب بهینه ناوگان» است.

معاون حمل‌ونقل سازمان تصریح کرد: ترکیب بهینه ناوگان مشخص می‌کند در شرایط کنونی چه نوع ناوگانی از سنگین تا سبک برای کشور مناسب است و از هرکدام چند دستگاه باید داشته باشیم.

امانی در ادامه بر لزوم محدودیت برند‌های ناوگان در کشور تاکید کرد و گفت: ایران یکی از کشورهای دارای متنوع‌ترین ناوگان جاده‌ای ازنظر برند (اروپایی، روسی، چینی و سایر کشورها) است. درحالی‌که عمده کشور‌ها به خاطر مواجه نشدن با مشکلات مربوط به لوازم‌یدکی، لاستیک و خدمات پس از فروش از چند برند خاص استفاده می‌کنند.

او یادآور شد: درصورت تصویب قانون نوسازی ناوگان مبنی‌بر خروج دو دستگاه کامیون فرسوده درازای ورود یک کامیون‌نو به ناوگان، می‌توان شاهد تعادل بین بخش بار باعرضه ناوگان، افزایش بهره‌وری در پیمایش برمبنای تن‌کیلومتر و هم‌چنین اقتصادی شدن بخش حمل‌ونقل بود.

بررسی تشکیل شرکت‌های بزرگ‌مقیاس در بخش حمل‌ونقل بار با مشارکت رانندگان

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: درحال بررسی طرحی برای تشکیل شرکت‌های بزرگ‌مقیاس در بخش حمل‌ونقل بار با مشارکت رانندگان هستیم.

امانی هم‌چنین با توجه به اهداف راه‌اندازی بازارگاه اینترنتی حمل‌ونقل اظهارکرد: هدف از راه‌اندازی بازارگاه جلوگیری از تردد اضافی و بهره‌ور کردن، هم‌چنین حذف نقش‌های اضافی حمل‌ونقل یا همان واسطه‌های غیرضروری؛ لایه‌هایی که سود سرشاری از حمل‌ونقل می‌برند؛ اما نقش پررنگی ندارند که با استفاده از فناوری اطلاعات حذف خواهند شد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص نحوه فعالیت و روش کار بازارگاه‌های الکترونیک (اینترنتی) حمل‌و‌نقل کالا گفت: بازارگاه‌های الکترونیک (اینترنتی) از طریق سایت‌های اینترنتی مخصوص خود اطلاعات رانندگان و صاحبان کالا را ثبت می‌کنند و رانندگان و صاحبان کالا نیز می‌توانند علاوه‌بر سایت از طریق اپلیکیشن تلفن همراه اطلاعات و درخواست موردنظر خود را ارسال کنند.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به بخش حمل‌و‌نقل مسافر اظهار داشت: در این بخش با توجه به اجرای طرح شبکه سیر همنام و تشکیل شرکت‌های بزرگ‌مقیاس، باید پیش‌بینی‌های لازم برای ظرفیت اشغال صندلی و تغییر رویکرد مردم در راستای استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام شود.

امانی خاطرنشان کرد: درصورت رخ داد چنین اتفاقی شاهد حرکتی روبه‌جلو در بخش مسافر خواهیم بود؛ اما در غیر این صورت با توجه روند کاهشی مسافر طی چند سال گذشته و رشد استفاده از حمل‌ونقل شخصی با معضلات  جدی روبرو خواهیم شد که البته باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود.

معاون حمل‌و‌نقل سازمان افزود: اگر شبکه سیر در جایگاه خود شکل بگیرد رقابت بسیار سالمی بین شرکت‌های بزرگ شکل خواهد گرفت و خدمات مناسبی به مسافران ارائه خواهد شد.

امانی با توجه به تاثیر تحریم‌ها در افزایش قیمت فروش ناوگان مسافری جاده‌ای و کمبود قطعات تصریح کرد:  یکی از راهکارهای موثر در این دوران واردات ناوگان بدون درنظر گرفتن تعرفه و هم‌چنین توسعه ناوگان مینی‌بوس‌رانی برای پوشش تردد‌های درون استانی است.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای افزود: یکی دیگر از چالش‌های امروز بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ثبت‌سفارش برای واردات ناوگان از سوی یک شرکت در وزارتخانه دیگر بدون هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است.

معاون حمل‌‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: اگر قرار است ناوگانی در بخش جاده‌ای فعالیت کند باید با اجازه وزارت راه و شهرسازی وارد جاده‌ها شود، زیرا این وزارتخانه سیاست‌گذار و تعیین‌کننده میزان تقاضای کشور است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 0 0

    با سلام و احترام؛

    تصور کنید پشت میز کارتان نشته اید.
    مانیتور کامپوتر،صفحه کلید،ماشین حساب،کاغذیاداشت،تقویم،خودکار،پرچم،و.........

    حتی اگر اقلام روی میزتان به هر دلیلی زیاد باشد ولی با نظم و ترتیب توانسته اید تمام این اقلام را درکنار هم و بدونه بهم ریختگی داشته باشید و در موقع لازم از هر کدام از این وسائل بهره لازم را ببرید.

    حالا دو دست خود را به حالت باز و 180 درجه بر روی میز بگذارید و تمام وسائل روی میز را در هم بکوبید.
    مانیتور را به ماشین حساب میخورد ،ماشین حساب از روی میز به زمین می افتد خودکار به پایین میز پرت میشود تمامی کاغذها به هوا میروند و.............پایان کار را خودتان حدس بزنید.

    جناب آقای امانی؛
    در طرح نوبت مجازی نظم بین کامیونداران از بین رفت و دقیقا اتفاق روی میز برای کامیونداران افتاد.
    به یکباره همه نظم از بین رفت.
    کمپرس و کفی و بونکر و سواری بر ...........
    این پایانه و اون پایانه ، این شهر و اون شهر. پیر و جوان و ناوگان فرسوده و ناوگان نو، همه و همه بهم ریخته شد.

    من میخواستم از طرح نوبت مجازی کلامی به زبان نیاورم. ولی چون به عنوان یک راننده کامیون گذشته و حال این حمل و نقل را درک میکنم،ریشه این بهم ریختگی و ورشکستگی را در طرح نوبت مجازی میدانم.
    این طرح باعث تحریک شدید طرفیت مازاد کامیونها شده.

    قبل از اجرای طرح نوبت مجازی کامیونها تفکیک شده و به نظم در گوشه وکنار کشور در حال فعالیت بودنند مانند وسائل روی میز شما منظم و مرتب.

    ولی به یکباره با اجرای این طرح همه چیز در هم ریخت تمام کامیونها با هر شکل بارگیری با هم تداخل پیدا کردنند.

    نتیجه این تداخل بعد از گذشت 3 سال همین ورشکستگی ایست که شاهد آن هستیم.

    آسیب شناسی طرح نوبت مجازی:

    اعتراض رانندگان کامیون اثبات کرد طرح نوبت مجازی که هدف اول آن جلوگیری از تجمع و اعتراض رانندگان بود،نه تنها به هدف خود نرسیده بلکه خطرات را افزایش داده.


    در این طرح تفکیک و نظم و کامیونها از بین رفت و هر کامیون با هر شکل بارگیری توانست در پایانه های جنوبی کشور بارگیری کند.

    این طرح باعث تنیده شدن سود و زیان مالی انواع بارگیر(کفی،نفتکش،بونکر،کمپرس و...)در یکدیگر شد.
    تنیده شدن بیشتر فرهنگی، باعث شد تا اعتراض از رانندگان کامیونهای تجاری خیلی سریع به رانندگان نفتکش و بونکر و کمپرس و... سرایت کند.
    چون در اصل تعدادی از همین رانندگان تجاری همان رانندگان تانکر و بونکر و سواری بر و تانک اسیدو.....هستند که در طرح نوبت مجازی با کامیونهای تجاری تداخل پیدا کرده اند.

    به طور مثال حدود 2300 دستگاه کشنده با 6 بارگیر در حال فعالیت وجود داشته باشد وقتی یک مالک کامیون دست از کار میکشد در واقع در 6 گروه دست از کار کشیده.

    در اعتراض های قبل از نوبت مجازی،

    کامیونهایی که در بنادر جنوبی حضور داشتند، و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده میشد و با قولهای مسئولین(که اکثرا عملی نمیشد) حاضر به بارگیری میشدند.
    واعتراض به مراحل سختر وارد نمیشد.

    ولی در این اعتراضات به خاطر طرح نوبت مجازی، کامیونهای اندکی در بنادر وجود دارند و اگر همین تعداد کم کامیونها طی چند روز هم بارگیری کنند، بنادر با کمبود شدید کامیون مواجه خواهند شد.


    در طرح نوبت مجازی امکانی فراهم شد تا یک راننده در یک لحظه در چند پایانه نوبت داشته باشد.

    نتیجه آن این گونه شده که یک راننده در یک لحظه در چند پایانه میتوانداعتراض کند و دست از کار بکشد. در حالی که در خانه خود نشسته است.

    ولی بیایید برای یک بار هم که شده برای پیشبرد اهراف کشور و بدونه تشنج و تنش اگر طرحی واقعا ضرر آن بیشتر از سودش است با قبول کارآمد نبودن آن دست از اجرای آن برداریم.

    در این جنگ اقتصادی با این ظرفیت مازاد کامیون باید چه کرد؟؟
    مدیریت یا تحریک ظرفیت؟
    شما میتوانید با مدیریت صحیح و جداسازی کامیونها با کارت هوشمند،
    حذف یا اصلاحات بنیادین طرح نوبت مجازی از این برهه زمانی خاص حمل و نقل کشور را عبور داده تا این کشتی به سواحل آرامش برسد.

    من در چند سال گذشته از مضررات این طرح زیاد گفته ام و مکررا هشدار به ورشکستگی کامیونداران با اجرای این طرح داده ام ولی گوش شنوایی وجود ندارد.
    مطالب و هشدارهای این بنده حقیر در سایت محترم تین نیوز موجود میباشد.
    توصیه آخر؛
    یا دست به ترکیب این حمل و نقل نزنید یا اگر میخواهید تغییری ایجاد کنیددر زمان مناسب اقتصادی از همان روش مرگ یک بار شیون هم یکبار استفاده کنید.
    اجرای طرحهایی مانند نوبت مجازی و گذاشتن استخوان در زخم کمکی به حمل و نقل کشور نخواهد کرد.