| کد خبر: 173852 |

◄ استناد عجیب به نظر هزار مسافر مترو برای تصمیمات حمل‌ونقلی

با انجام یک نظرسنجی از هزار نفر از مسافران مترو، مدیریت شهری اعلام کرد، پایتخت‌نشین‌ها مطالبه خود را از مدیریت شهری برای نیمه دوم سال اعلام کردند.

تین نیوز

مدیریت شهری در اقدامی عجیب با انجام یک نظرسنجی از هزار نفر از مسافران مترو، اعلام کرده پایتخت‌نشین‌ها مطالبه خود را از مدیریت شهری برای نیمه دوم سال اعلام کرده‌اند.

به‌گزارش تین‌نیوز، به گفته مدیریت شهری تهران این افراد خواستار توسعه حمل‌ونقل عمومی، افزایش هزینه‌های استفاده از خودروهای شخصی، اعمال عوارض برای تردد از بزرگراه‌های پایتخت، نصب فیلتر دوده، جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده و جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی شده‌اند.

این درحالی است که نمی‌توان جمعیت هشت‌میلیونی پایتخت را با نظرسنجی از هزار نفر یعنی کمتر از 0.025 درصد جمعیت، آن‌هم همگی از مسافران مترو مدیریت کرد.

در اینجا چند نکته حائز اهمیت است:

1- رانندگان خودروهای شخصی هرساله طبق مبلغ اعلامی از طرف مدیریت شهری عوارض تردد پرداخت می‌کنند.

2- با توجه به عدم توسعه مناسب حمل‌ونقل شهری و عدم دسترسی مناسب و برابر به حمل‌ونقل عمومی ارزان و سریع در همه مناطق تهران امکان محدود کردن تردد خودروهای شخصی در اکثر نقاط تهران وجود ندارد.

3- بیشترین آلایندگی در تهران حاصل خودروهای دیزل است که بخش عمده آن به‌دلیل خاموش نکردن موتور اتوبوس‌ها در مدت انتظار متعلق به اتوبوس‌های شرکت واحد است که با الزام آن‌ها به خاموش کردن موتور و نصب فیلتر دوده می‌توان بخش زیادی از آلودگی هوای تهران را برطرف کرد.

4- خودروهای شخصی به‌دلیل ارتباط مستقیم با درآمد مردم معمولاً از سلامت مناسبی برخوردارند و آلایندگی آن‌ها در حد مجاز است و معمولاً بدون مشکل معاینه فنی می‌گیرند؛ اما خودروهای سازمانی، خدمات شهری و حمل‌ونقل عمومی معمولاً به‌دلیل بودجه پایین دستگاه‌ها دچار مشکلات زیادی هستند که در آلایندگی بالای آن‌ها بی‌تأثیر نیست.

5- مسافرانی که از مترو استفاده می‌کنند معمولاً مبدأ و مقصدشان به ایستگاه‌های مترو نزدیک است و به‌این‌ترتیب می‌توانند به‌راحتی از این وسیله استفاده کنند.

6- توسعه اتوبوس‌های بی‌آرتی در خیابان‌ها، اعمال طرح ترافیک و زوج یا فرد، عوارض سالیانه خودرو و ... از عوامل محدودکننده تردد خودروهای شخصی است که اعمال‌شده و می‌شود.

دلایل بالا بخشی از استدلال‌هایی است که برخی شهروندان در مورد عدم اجرای محدودیت تردد خودروها در شهر عنوان می‌کنند.

ضعف حمل‌ونقل عمومی در مناطقی از شمال، غرب و شرق تهران باعث شده تا افراد ساکن در این مناطق به‌اجبار از خودرو شخصی استفاده کنند.

در نظر داشته باشید دانش آموزان و یا دانشجویانی که باید ساعت 7:30 صبح در محل آموزشگاه خود باشند نمی‌توانند برای مسیر روزانه بیش از یک ساعت زمان بگذارند. این افراد نمی‌توانند از بسیاری از مناطق تهران با وسایل حمل‌ونقل عمومی به محل تحصیل خود بروند.

مدیریت شهری پایتخت باید درنظر داشته باشد که تهران یک شهر با کسری بسیار زیاد در بخش حمل‌ونقل عمومی است و به همین دلیل نمی‌توان مردم را با این شرایط، ملزم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی کرد.

در بسیاری از خطوط بی‌آرتی، در ساعات اوج تردد، مسافران مجبورند منتظر بمانند تا چند اتوبوس عبور کنند تا یک اتوبوس جا برای به‌زحمت ایستادن داشته باشد. در چنین شرایطی صحبت از محدود کردن تردد خودروهای شخصی نوعی ظلم به شهروندانی است که مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند.

بخش زیادی از سنگینی ترافیک در تهران به‌دلیل عدم نظارت دقیق پلیس بر تخلفات ریزودرشت خودروها است و  درصورت توسعه دوربین‌های نظارتی و برخورد مقتدرانه با متخلفان رانندگی شاید بتوان سرعت ترافیک تهران را بیش از 30 درصد بهبود داد؛ اما متأسفانه مدیران کشور در بیشتر اوقات خواستار انتقال بار مشکلات بر دوش مردم هستند و اهمیت زیادی به تخصیص دقیق بودجه در مسیرهایی که لازم است نمی‌دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.