| کد خبر: 173499 |

◄ کاهش شدید واردات خودرو در سال 97

طبق گزارش گمرک، در پنج‌ماهه ابتدای امسال، واردات خودرو به ایران با افت شدیدی مواجه شده است.

تین نیوز

طبق گزارش گمرک، در پنج‌ماهه ابتدای امسال، واردات خودرو به ایران با افت شدیدی مواجه شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اصلی‌ترین دلیل این کاهش واردات بسته شدن سایت ثبت‌سفارش طی سال گذشته است.

با بسته شدن سایت، ثبت‌سفارش خودرو رسماً متوقف شد، هرچند بعداً کاشف به عمل آمد که برخی واردکنندگان با اقدامات غیرقانونی موفق به فعالیت در سایت مربوطه شده‌اند. وزارت صنعت البته پیش‌تر نیز با ممنوع کردن فعالیت گری‌مارکت‌ها (شرکت‌های متفرقه واردکننده خودرو)، بازار را با شوکی بزرگ مواجه کرده بود. براین اساس، گری‌مارکت‌ها امکان ثبت‌سفارش نداشته و تنها نمایندگی‌های به‌اصطلاح رسمی می‌توانستند در این حوزه فعالیت کنند. اتفاقاً در این دوران ممنوعیت نیز تخلفاتی گسترده به ثبت رسید و برخی شرکت‌های متفرقه با عبور از موانع قانونی، موفق شدند هزاران خودرو را ثبت‌سفارش کنند. برخی روایات از رقم ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاهی در این تخلف حکایت دارند و این درحالی است که ارقام بزرگ‌تری مانند ۳۵‌هزار دستگاه نیز مطرح است.

هرچه هست، مجموعه اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه واردات خودرو انجام داد، نه‌تنها زمینه تخلفی بزرگ را فراهم آورد؛ بلکه ورود خودرو به کشور را نیز به‌شدت کاهش داد و درنتیجه، قیمت‌هایی نجومی در بازار خودروهای وارداتی شکل گرفت. درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار به‌قدری بالا رفته که بخشی از مشتریان عملاً از این بازار خارج‌شده‌اند، زیرا توان خرید ندارند. در کنار این‌ها اما واردکنندگان با انبوهی از تعهدات عقب‌افتاده مواجه‌اند و این موضوع هم برای آنها سبب دردسر شده و هم مشتریان را سرگردان کرده است.

طبق آمار ارائه‌شده از سوی گمرک ایران، طی ۵ ماه ابتدایی امسال، درمجموع ۱۲ هزار و ۵۱۲ دستگاه انواع خودرو از ۲۰ کشور دنیا به ایران واردشده است که ارزش آنها حدوداً ۳۴۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

در مدت مشابه سال گذشته، درمجموع ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش ۹۳۶ میلیون دلار به کشور واردشده بود. با این حساب، در این مدت ارزش دلاری واردات خودرو به کشور نیز با افت بیش از ۶۳ درصدی روبه‌رو بوده است. براین اساس، رقم واردات از ۹۳۶ میلیون دلار طی پنج ماه نخست سال گذشته به ۳۴۵ میلیون دلار در مدت مشابه امسال رسیده و این موضوع، نشان‌دهنده کاهش ۵۹۱ میلیون دلاری ارزش دلاری واردات خودرو به ایران است. با درنظر گرفتن عدد ۳۴۵ میلیون دلار به‌عنوان رقم واردات خودرو به کشور طی پنج ماه نخست امسال، مشخص می‌شود ارزش هر خودرو وارداتی در این بازه زمانی، به‌طور متوسط کمتر از ۲۸ هزار دلار بوده است. طبق قانون، درحال‌حاضر ورود خودروهای دارای قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار به کشور ممنوع است.

با توجه به اینکه در ۵ ماه نخست سال گذشته ۳۷ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو به ایران واردشده بود، آمار جدید نشان می‌دهد ورود خودروهای خارجی به کشور طی بازه زمانی مشابه امسال، افت شدیدی را تجربه کرده است. با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود واردات خودرو به ایران در ۵ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۶۷ درصد کاهش داشته است.

طبق آمار اعلامی، بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به ایران در ۵ ماه نخست سال‌جاری، کره جنوبی بوده است. درحال‌حاضر عملاً بیشترین خودروهای وارداتی به کشور را محصولات کره‌ای مانند هیوندایی و کیا و سانگ‌یانگ تشکیل می‌دهند و این سه برند سال‌هاست بازار وارداتی‌های ایران را قبضه کرده‌اند. براساس آمار گمرک، طی پنج ماه ابتدایی سال‌جاری، ۴ هزار و ۷۸۷ دستگاه از کل خودروهای واردشده، از مبدأ کره جنوبی بوده تا این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به ایران لقب بگیرد. پس از کره جنوبی، امارات متحده عربی با صادرات ۳ هزار و ۵۷۱ دستگاه خودرو به ایران، در رده دوم قرار دارد و این درحالی است که درگذشته، رتبه اول دراختیار این کشور بود.

در جایگاه سوم کشورهای صادرکننده خودرو به ایران اما با آلمان مواجه می‌شویم. طبق آمار، این کشور یک‌هزار و ۴۷۹ دستگاه خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به ایران صادر کرده است. همچنین عمان نیز با آمار یک‌هزار و ۱۹۵ دستگاهی، چهارمین مبدأ واردات خودرو به ایران محسوب می‌شود. این درحالی است صادرات خودرو از چین به ایران، رقم اندک ۳۲۵ دستگاهی را به ثبت رسانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.