| کد خبر: 171635 |

◄ با دلار 9هزار تومانی پراید باید 50میلیون شود

شهپر عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری این انجمن درخصوص رانت و فسادهایی که به سبب افزایش قیمت دلار و مواد اولیه ایجادشده گفت: امروز کارگاه‌هایی که حتی یک روز کارنکرده‌اند یا ورق فولاد تا حالا ندیده‌اند در صف خریداران فولاد و مس وارد شدند تا کالا را بگیرند و آن را در بازار آزاد یا عراق و افغانستان بفروشند.

تین نیوز

محمد شهپری عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری این انجمن درخصوص رانت و فسادهایی که به سبب افزایش قیمت دلار و مواد اولیه ایجادشده گفت: امروز کارگاه‌هایی که حتی یک روز کارنکرده‌اند یا ورق فولاد تا حالا ندیده‌اند در صف خریداران فولاد و مس وارد شدند تا کالا را بگیرند و آن را در بازار آزاد یا عراق و افغانستان بفروشند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، شهپری ادامه داد: همین موضوع سبب شده که درخواست خرید مس در بورس کالا 15 هزار تن باشد درصورتی‌که کارخانه اعلام کرده بیش از دو هزار تن نمی‌تواند خروجی داشته باشد. همین امر سبب می‌شود که تولیدکننده واقعی از بازار آزاد به قیمت گزاف مواد خود را تهیه کند.

او گفت: ما نیز مخالف افزایش قیمت هستیم اما وقتی‌که صنایع داخلی قیمت خود را بعضاً تا هفتاد درصد و حتی صد در صد افزایش دادند چگونه می‌توانیم قطعه تولید کنیم این را ما می‌دانیم که حقوق کارگر سه برابر نشده بود اما با دلار 9 هزارتومانی نمی‌توان پراید را با 30 میلیون تولید کرد و حداقل 50 میلیون قیمت تمام‌شده آن می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: از طرف دیگر بانک‌ها نیز خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار عمل می‌کنند و اگر بتوانیم سند ملکی که ارزش داشته باشد به بانک ارائه دهیم بعد از تمام هزینه‌ها با نوعی فرمول خاص وام با بهره 25 درصدی به تولیدکننده می‌دهند. سؤال اینجا است که کدام تولیدکننده امروز در کشور 30 درصد سود می‌کند که بتواند 25 درصد آن را بهره بدهد؟

مرتضوی رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت صنعت قطعه‌سازی گفت: وقتی آمریکا تحریم خودروسازی و زیرمجموعه‌های آن را نسبت به انرژی در اولویت قرار می‌دهد براین نکته خوب واقف است که این صنعت چه اهمیتی دارد و چه مقدار اشتغال ایجاد کرده اما قبل از شروع تحریم‌ها و از همان تاریخ 20 فروردین که دولت دلار را تک‌نرخی کرد ضربات داخلی براین صنعت شروع شد.

او ادامه داد: وقتی معاون اول اعلام کرد به تمام درخواست‌ها دلار 4200 تومانی داده می‌شود اعضای انجمن نیز ثبت‌سفارش انجام دادند و با توجه به اینکه اکثر قطعات ما از چین وارد می‌شود حداقل دو ماه زمان نیاز است تا کالا را ترخیص کنیم اما امروز کالا به گمرک رسیده اما اجازه ترخیص نمی‌دهند و می‌گویند باید با ارز 6 هزارتومانی محاسبه شود.

مرتضوی افزود: در این کشور قوانین یک‌شبه زیاد داشته‌ایم و تقریباً به آن عادت کرده‌ایم؛ اما اینکه عطف به ماسبق شود بی‌سابقه است. اگر به ما می‌گفتند که قرار است خرید شما با ارز هشت هزارتومانی یا نه هزارتومانی تسویه شود اصلاً ما خرید نمی‌کردیم ما اگر همان زمان از بازار آزاد دلار تهیه می‌کردیم قیمت آن پنج هزار تومان بود و سود بیشتری برای ما داشت.

رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: نزدیک به یک هفته است که هیچ قطعه‌سازی نتوانسته از گمرک جنس خود را ترخیص کند و بالطبع ما نیز نتوانستیم قطعات موردنیاز خودروسازها را تأمین کنیم که نتیجه آن افت 50 درصدی تولید خودرو در کشور است. هنوز هیچ قطعه‌سازی نتوانسته از طریق سامانه نیما یا بازار ثانویه ارز موردنیاز خود را تهیه کند. آخرین صحبتی که امروز صبح مسئولان گمرک با ما داشتند این بود که برای ترخیص جنس خود به سازمان حمایت مراجعه کنیم آنجا به ما اعلام کردند که هنوز آیین‌نامه‌ای که به گمرک اجازه بدهد کالا را با چه نرخی ترخیص کنند به ما داده نشده است. این درحالی است که ما هرروز داریم پول دموراژ گمرک را پرداخت می‌کنیم و خط تولید ما تعطیل‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.