| کد خبر: 171296 |

◄ بازدید هیات افغانستانی از زیرساخت های بندری چابهار

هیات افغانستانی از زیرساخت‌های بندری چابهار دیدن کردند.

تین نیوز

هیاتی بلندپایه متشکل از مدیران بخش ترانزیت کشور افغانستان از زیرساخت‌ها، تجهیزات، اسکله‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بندر «شهید بهشتی» و «شهید کلانتری» چابهار دیدن کردند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان، هیاتی متشکل از مدیران سازمان بنادرودریانوردی و کشور افغانستان که به‌منظور بررسی و گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان وارد بندرچابهار شد، در محل اداره‌کل بنادرودریانوردی سیستان‌وبلوچستان جلسه تشکیل دادند.

مدیرکل بنادرودریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهداف توسعه‌ای و فرصت‌های ناب بندرچابهار و وجود پیوندهای دوستی و قرابت‌های فرهنگی و زبانی بین دو کشور ایران و افغانستان در این نشست گفت: هدف از توسعه بندرچابهار ارائه خدمات بهینه و پایدار به کشورهای دوست و همسایه به‌خصوص کشور افغانستان و کشورهای (CIS)  است.

بهروز آقایی با اشاره به موقعیت ترانزیتی بندرچابهار در کریدورها و به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر در جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان و با تاکید به ظرفیت‌های ایجادشده در بندرچابهار پس از افتتاح فاز اول خاطرنشان کرد: براساس اهداف و چشم‌انداز توسعه‌ای دولت و سازمان بنادرودریانوردی این بندر آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران و ارائه خدمات بهینه و پایدار به خطوط‌کشتیرانی و صاحبان کالا در موضوعات واردات کالاهای اساسی موردنیاز کشور افغانستان، امکان صادرات مواد معدنی و مواد غنی موجود در افغانستان را داشته و از سرمایه‌گذاران و  تجار در پس‌کرانه‌های بندری با ارائه تسهیلات استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: توافقنامه چابهار از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که تحکیم و عملیاتی کردن آن تامین‌کننده منافع ملت‌های سه کشور هند، ایران و افغانستان است.

 ایجاد مراکز لجستیکی مشترک در مرزها باقابلیت ترانشیپ کالا، تلاش برای حل مشکلات مربوط به قرنطینه صادرات محصولات کشاورزی، گسترش حمل (DOOR TO DOOR)، فعال‌سازی اتاق‌بازرگانی افغانستان در بندرچابهار و در مرزهای دو کشور و خدمات‌دهی پایدار ترانزیتی با راهکارهای کاهش هزینه، زمان و معرفی منسجم تجار از سوی اتاق‌بازرگانی افغانستان به‌منظور ارائه خدمات بهینه و تشکیل کمیته شورای هماهنگی به‌منظور پیگیری اجرایی شدن مصوبات موافقت‌نامه چابهار از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

هم‌چنین رییس قوانین و ارتباط خارجه وزارت حمل‌ونقل افغانستان در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از پیشرفت مذاکرات در تهران و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور اظهار کرد: فواصل جغرافیایی تعیین‌کننده سرنوشت کشورها نیست، بلکه اراده ملت‌هاست که سرنوشت کشورها را تعیین می‌کند و عملیاتی کردن موافقت‌نامه چابهار کمک شایانی در این راستا می‌کند.

همچنین رییس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان و عضو تیم مذاکره‌کننده موافقت‌نامه چابهار و عضو تیم «راه لاجورد» در این نشست با تاکید بر هم‌زبانی و نزدیکی دو کشور گفت: چابهار برای دولت افغانستان بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت است. موافقت‌نامه ایران، ترکیه و افغانستان و اتصال به کشور ترکیه از طریق شبکه خط آهن ایران، (راه‌آهن «خواف–هرات») و اتصال به بندرچابهار و همچنین راه‌اندازی کریدور هوایی «کابل-چابهار-دبی» درزمینه حمل مسافر و کالا را از اولویت‌های دولت افغانستان است.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط امکان صادرات نباتات طبی، سنگ‌های قیمتی، اقلام سبک ازجمله زعفران فراهم می‌شود.

وی هم‌چنین صادرات محصولات کشور افغانستان به بازارهای هدف از طریق بندرچابهار را ازجمله پروژه‌های مهم دیگر خواند و بر انجام آن تاکید کرد.

وی احداث دو بندر جدید «آبگینه» و بندر «زرنج» در ولایت «نیمروز» به‌عنوان بندر خشک را به‌عنوان مکمل بندرچابهار و برای استفاده بهینه از امکانات چابهار، دادوستد و تجارت براساس پول رایج دو کشور به‌منظور تقویت پول ملی را ازجمله دیگر راه‌های گسترش همکاری‌های بین دو کشور دانست.

همچنین مسئول بخش ایران وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست سیاست دولت افغانستان را دو رماندن از تنش‌ها در مناسبات با جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: بندرچابهار می‌تواند کشور محصور در خشکی افغانستان را به کشورهای آسیای میانه متصل کند و قابلیت تبدیل‌شدن به چهارراه ترانزیت از طریق بندرچابهار امری دست‌یافتنی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.