| کد خبر: 17191 |

◄ جزئیات سوانح هوایی ایران ۱۴۰

تین نیوز | هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد مدل ایرانی آنتونوف 140 ساخت اوکراین است که توسط شرکت هواپیمایی هسا (سپاهان) در ایران مونتاژ می شود.

به گزارش تین نیوز، هواپیمای آنتونوف در دو گروه جت و توربو ساخته می‌شود که از سال 1387 رسما ساخت و تولید آن در ایران آغاز شد.

ایران۱۴۰ هواپیمایی کوتاه‌برد با دو موتور است که قادر به حمل ۵۲ مسافر، فرود در فرودگاه های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری می‌باشد. این هواپیما می‌تواند برای حمل مسافر، بار و یا هر استفاده شود.

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونه ارتقایافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

شرکت هسا با تغییر نام به سپاهان، فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت و مونتاژ بالگرد، هواپیماهای نظامی و آموزشی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای مسافربری ادامه داد و در کنار آن خدمات مهندسی، فنی و تجهیزاتی هواپیماهای فعال را نیز برعهده دارد.

در واقع هسا جزو قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است که بیشتر در حوزه خدمات مهندسی و فنی هواپیمایی فعالیت می کند، و پروازهایی را در نقاط مختلف کشور و بیشتر در برد محدود، مدیریت می‌کند.

تا قبل از سانحه دیروز شرکت های هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی سپاهان از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می‌کردند. روز گذشته در پی حادثه سقوط هواپیما در تهران رئیس جمهور دستور داد تا زمان رسیدگی کامل به این سانحه، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

جزئیات سوانح هواپیمایی ایران 140
هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد یکی از 9 فروند، در ناوگان هوایی ایران است. تاکنون 3 فروند از این هواپیما در ایران سرنگون و در یک مورد هم به دلیل نقص فنی منجر به فرود اضطراری در فرودگاه اراک شده است.

در دیماه 1381 سرنگونی یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 در نزدیکی اردستان 42 کشته برجای گذاشت. در این هواپیما شماری از کارشناسان هوافضای اکراینی و روسی حضور داشتند که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران سفر کرده بودند.

همچنین در سال 1384 یک هواپیمای آنتونوف 140 خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با 23 مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون و تمامی مسافران آن کشته شدند.

در سال 1387 پرواز آزمایشی ایران 140 با 5 سرنشین در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند. این سانحه هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی که شامل یک استاد و 4 خلبان در حال گذراندان دوره های آموزشی، برای ورود به ناوگان این شرکت بودند.
همچنین در همین سال یک فروند هواپیمای آنتونوف اوکراین به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطرای در کی اف اکراین شد.

روز گذشته نیز یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت سپاهان به مقصد طبس، پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد و در منطقه شهرک آزادی تهران سقوط کرد. این سانحه 39 کشته و 9 زحمی در پی داشت.

گفتنی است این نوع از هواپیما طی سالهای اخیر دچار سوانح جبران ناپذیری شده و در اکثر سوانح از کار افتادگی موتور، علت اصلی سقوط هواپیما اعلام شده است. آنتونوف 140 اوکراینی سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد است، حال سوال اصلی اینجاست با توجه گرمای شدید در فصل تابستان، آیا این نوع هواپیما با شرایط اقلیمی ایران سازگار است؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جارچی 0 0

    معاون استاندارد پرواز هواپیمایی کشوری نیز گفته: هواپیما در ابتدای پرواز به درخواست برج مراقبت گردش به چپ انجام نداده و به سمت راست حرکت کرده است. جارچی: مرد حسابی هواپیما بعد از بلند شدن موتورش از کار افتاده نمی توانسته بره به چپ نمی خواد خلبان را مقصر جلوه بدید کسی تو این مملکت به دنبال استعفای شما مدیران نخبه نیست

  • 0 0

    با جار چی موافقم اگر موتور سمت راست رفته باشه و می خواست به سمت چپ بپیچه، که عملی نبود این اقای معوا ناستاندارد پرواز فکر می کنه از یک خلبان با تجربه بهتر می فهمه، خلبان اون هواپیما یکی از بهترین خلبانان ایران بود، برج مراقبت فقط طبق دستور العمل جهت حرکت هواپیما ها همچین درخواستی را داده، وگرنه اگر هم هواپیما میتونست دور بزنه برج مراقبت همه پروازهای ورودی و خروجی را lock می کرد

  • حسین 0 0

    نمونه ایرانی بهتر از اوکراینی هست و از بیش از ۱۰ فروند نمونه ایرانی، یکی در پرواز آموزش خلبان به علت اشتباه خلبان به زمین برخورد و همه ی ۵ سرنشین کشته شدن! در این سانحه هم که دومی اش هست هموز علت دقیق معلوم نیست! تا الان ۴تا بوئینگ ۷۲۷(امریکایی) در ایران سانحه داده و حداقل ۲۱۰ نفر کشته شدن اما سال۸۹ که آخرین سانحه این هواپیما در ایران بود هیشکی نگفت دیگه پرواز نکنه!!!اما ۵ بار توپولوف۱۵۴(روسی) سانحه داد ممنوع شد!!!

  • جارچی 0 0

    اگر وزیر محترم راه و شهر سازی دربهای اتاق خود را به روی کارشناسان اصلی و واقعی صنعت حمل و نقل هوایی کشور باز می گذاشت و حرفهای دلسوزانه آنان را می شنید و به آن عمل می کرد قطعا امروز شاهد این اتفاق نبودیم. جارچی به جد از ایشان استدعا دارد که دمی از پشت فرمان پیاده شود و به روغن ریزی این ماشین فرسوده توجه کند قطعا تعامل مثبت با بدنه کارشناسی این صنعت می تواند آگاهی شما را بیمه کند نه بادمجان دور قابچی های اطرافتان

  • 0 0

    حسین آقا، مثل اینکه شما به جنس روسی خیلی اطلاع دارید، ولی محض اطلاعتان بگم که خود روس ها الان سوار هواپیمای غربی میشند و اگر بتونند دیگر از توپولوف استفاده نمی کنند

  • 0 0

    شما بهتره بری تحقیق کنی که دلیل سقوط بوئینگ ه چی بوده، الان ۱ مورد را یادم میاد اشتباه خلبان و کنترل زمینی بوده، ولی در ضمن سوانح بوئنگ در ۳۰ سال اتفاق افتاده بوده ولی حوادثتوپولوف ۱۰۰ درصد به خاطر نقص فنی رخ داده بوده آن هم در ۱۵ سال، پس معدل سوانح توپولوف بیشتر بوده، در ضمن تعداد کشته های توپولف خیلی بیشتر از بوئنگ بوده راستی تو این مواردی را که در مورد توپولوف گفتی فقط در مورد سقوط های این هواپیما بود ولی تعداد خرابی ها، و فرود های اضطراری را مد نظر قرار ندادی

  • کنترلر ترافیک هوایی 0 0

    شگفت انگیزه که بعد از وقوغ یک سانحه همه کارشناس شده و اظهار میدارند از قبل گفته بودیم، چنین و چنان. واقعا با این وضعیت و این دید به صنعت هوانوردی ما بجائی نمیرسیم. بالاخره کاستی ها یک روز خودشون رو نشون میدهند و اینبار به بهای جان این عزیزان! چرا زمانی که متخصصان و کارشناسان فریاد میزنند کسی شنوا نیست؟ نگاه به صنعت هوانوردی میبایست عوض بشه و از اول در تمامی ارکانش باید بازنگری بشه تا مشکلات برطرف بشه. تو این صنعت خیلی چیزها هست که ناشی از ضعفهای مدیریتی هست. اگر فردا به دلیل آموزش ضعیف، خستگی، و… سانحه ای رخ بده دوباره همین آقایانی که الان میتوانند کاری بکنند اعلام میکنند ما از قبل گفته بودیم، چنین و چنان. اینکه انتقاد کنیم هنر نکردیم. هنر اینه که اگر انتقادی میشه راهکار هم ارائه بشه و قدمی برای بهتر شدن برداریم. حالا این یک نمونه بود که شاهکار آقایان روش شد.! چند ساله کنترلرهای مراقبت پرواز فریاد میزنند و آقایان بیشتر شنونده هستند. فردا که اتفاقی افتاد همین آدمهایی که الان شدند کارشناس و قبلا اظهار نظری نمیکردند مثل قارچ سبز میشوند. آقای وزیر اسبق آقای نماینده فعلی آقای رئیس سابق همین الان میدونید چقدر پرواز عبوری از آسمان ایران توسط کنترلرها داره کنترل میشه. این میدونید یعنی چی؟ یعنی آبرو داری برای کشور یعنی اعتبار خریدن برای کشوو یعنی درآمد زایی میلیاردی برای کشور. مشکل، قطعه و هواپیما نیست مشکل اصلی هواپیمایی کشور ما نگاه بد به صنعت هوانوردی در همه ابعادش هست که ما رو به این روز انداخته و هر روز از یکجاش یا ضررهای بسیار خودشو نشون میده.!چقدر ما ها بی مسئولیت شدیم. مردن آدمها برامون عادی شده. اگه مسئول باشیم شعار میدیم اگه آدم عادی باشیم فیلم برداری و عکاسی میکنیم! اگر مدیران ما چند تاشون استعفا میدادند، عزل میشدند مثل چین و ژاپن اونوقت اینطور نمیشد اوضاع. تا وقتی مدیران ما خیالشون راحته اگه عزل بشن به یک پست مدیریتی دیگه نصب میشن. دیگه چه کاریه تلاش و حرکتی رخ بده.

  • 0 0

    با سلام لطفا " جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی درج بفرمائید که ایران ایرتور حتی یک فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ اعم از عملیاتی و حتی زمینگیر در ناوگان خود ندارد و این هواپیما هرگز وارد ناوگان شرکت نشده است و در سال های گذشته صرفا " پیشنهاد خرید این هواپیما به این شرکت داده شده بود که به سرانجام نرسید. ضمنا " از شما که به صورت تخصصی در خصوص حمل و نقل فعالیت می کنید انتظار می رود با توجه به حساسیت افکار عمومی در مقطع زمانی فعلی با دقت بیشتر و به شکل مستنداخبار را منتشر کنید تا انتشار این مطالب باعثایجاد تشویش و نگرانی در مسافران شرکت ایران ایرتور نشود