| کد خبر: 160308 |

توصیه یک کارشناس حمل‌ونقل:

◄ دست از نیت‌خوانی دلیل حضور هندی‌ها در چابهار برداریم

حضور در یک کریدور بین‌المللی ریسک دارد و مهمترین ریسک عدم همکاری یکی از کشورهای مسیر کریدور است. اما اگر بخواهیم از ترس جا خالی دادن یکی از کشورهای مسیر تردید کنیم نباید در هیچ کوریدور ترانزیتی حاضر شویم.

تین نیوز

هرچند یک کارشناس دریایی معتقد است خلف وعده از اصول ثابت تجارت کشور هند بود و این کشور هرگز به‌خاطر کشورهای CIS که کل جمعیت‌شان به ۶۰ میلیون نفر هم نمی‌رسد رابطه‌اش را با آمریکا را به خاطر ارتباط با ایران خراب نخواهد کرد، یک کاربر تین‌نیوز می‌گوید باید دست از نیت خوانی برداریم.

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز، در خصوص این دیدگاه آرمان محمودی مدیر لجستیک یک شرکت مالک دکل حفاری که گفته بود «هر کشوری به‌ فکر منافع ملی و تجاری خودش است و رقابت چابهار با بندر گوادر پاکستان نیز چیزی شبیه به شوخی است. وقتی امپراطوری مالی چین پشت گوادر است،  تصور این‌که با پشتوانه شرکت‌های هندی می‌توانیم با گوادر رقابت کنیم غیر قابل قبول است»، نوشت: تلاش هند از یک طرف و چین و پاکستان از طرف دیگر برای به انزوا کشاندن رقیب طبیعی و بدیهی است که هر کشوری به‌ فکر منافع ملی و تجاری خودش است.

این کاربر تین‌نیوز، خاطرنشان کرد: پاکستان راه چین را به گوادر و دریای عمان تسهیل کرده است و هندوستان به‌دنبال استفاده از خاک ایران برای رسیدن به افغانستان و کشورهای شمالی آن است.

قصابیان افزود: بدیهی است که حضور در یک کریدور بین‌المللی ریسک دارد و مهمترین ریسک عدم همکاری یکی از کشورهای مسیر کریدور است. اما اگر بخواهیم از ترس جا خالی دادن یکی از کشورهای مسیر تردید کنیم نباید در هیچ کوریدور ترانزیتی حاضر شویم.

این کارشناس حمل‌ونقل اظهار داشت: اگر از جاخالی دادن عراق خوف کنیم هیچ‌گاه مسیر شلمچه – بصره اجرا نخواهد شد و اتصال ریلی به مدیترانه را از دست خواهیم داد. اگر از جاخالی دادن  آذربایجان خوف کنیم هیچگاه مسیر رشت – آستارا اجرا نخواهد شد و کریدور شمال جنوب ابتر خواهد ماند.

او ادامه داد: در مورد این کریدور پیشنهاد دادم که به‌جای این‌که تکمیل رشت - آستارا را موکول به گرفتن تعهد کتبی و محضری از  آذربایجان برای تداوم حضور در کریدور کنیم، بهتر است این چند کشور منتفع در این کریدور همگی درگیر سرمایه‌گذاری در این پروژه شوند و این خط به‌صورت یک شراکت ( و نه بصورت وام) ساخته شود.

قصابیان گفت: سهم داشتن همه کشورهای ذینفع در تکمیل این قطعه مفقوده ریلی بهترین تضمین برای بقای این کریدور است. 

وی افزود: در مورد خط چابهار - زاهدان که کلید موفقیت پروژه چابهار است هم باید دست از نیت خوانی برداریم و مشابه مورد بالا، دنبال این باشیم که هند یا دیگر کشورهای منتفع در این کریدور همگی درگیر سرمایه‌گذاری در این پروژه شوند و این خط به‌صورت یک شراکت ( و نه به‌صورت وام) ساخته شود.

به گفته وی سهم داشتن همه کشورها ذی‌نفع ( به‌ویژه هند ) در تکمیل این قطعه مفقوده  ریلی بهترین تضمین برای بقای این کریدور است. 

قصابیان اظهار داشت: از یک ضعف ( ناقص بودن خط ریلی ) می‌شود ابزاری ساخت برای متعهد کردن کشورهای حاضر در یک کوریدور به ادامه ی همکاری .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    شما نگران نباشید اقای قصابیان پاکستان امنیت ندارد و...
    کریدور پاکستان خود ریسک هست مثل اینکه بگوییم از مناطق القاعده بروید.
    بعد ایران اهرم فشارهای قوی دارد که حتی چین هم نمیتواند چشم بپوشد جمعیت عظیمی در حد 40 میلیون نفر پاکستان شیعه هستند. بهر حال اگر انها با سنگ اندازی مانع ایران شوند ایران هم گزینه های خود در برابر امریکا و چین دارد. اساسا پاکستان قدرت ژئوپلتیک ندارد با اینکه بمب اتم دارد اما مانند ایران ترکیه قدرت نفوذ ندارد بشدت از نظر امنیتی ضعیف هستند