◄ تدبیر وزیر و ضرورت توسعه سریعتر سهم راهآهن در جابجایی کانتینر از بنادر
عباس قربانعلی بیک در تازه ترین مطلب خود بر ضرورت توسعه سریعتر سهم راهآهن در جابجایی کانتینر از بنادر تاکید کرده است.
وبلاگ عباس قربانعلی بیک-وزیر محترم راه وشهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در 21 شهریورماه از هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خواستند که با هدف افزایش سهم ریل در بنادر از ۱۴ به ۴۵ درصد معاونت ریلی در درون سازمان بنادر تاسیس شود که هدف نهایی آن آوردن قطار به تمام بنادر کشور باشد.
برای اثربخشی سریعتر و بیشتر تدبیر وزیر محترم نکاتی در خصوص نقش فزاینده کانتینر در حمل و نقل دریایی جهانی و تجربیات راه آهن باری ژاپن در حمل ونقل کانتینر تقدیم حضور عزیزان میشود:
آنکتاد UNCTAD(United Nations Conference on Trade and Development)در مروری بر حملونقل دریایی در ۲۰۱۵ آمار این بخش مهم حمل ونقل جهانی را از وجوه مختلف مورد بررسی قرار داده است. در اوایل این بررسی در جدول شماره یک نشان داده شده که حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی ۲۵۰٪ و حملونقل دریایی ۱۵۰٪ رشد نموده درحالی که تولید ناخالص داخلی در جهان فقط ۸۰٪ رشد کرده است.
جدول دوم این گزارش نشاندهنده افزایش کل حملونقل دریایی اعم از مواد نفتی و فله از ۴ میلیارد تن به ۱۰ میلیارد تن است و اینکه حملونقل کانتینری در سال ۱۹۹۰ از ۲۳۴ میلیون تن به ۱۶۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسیده یعنی ۶۰۰٪ رشد و اینکه سهم کانتینر از ۶٪ به ۱۵٪ کل، ۱۱٪ به ۲۳٪ غیر نفتی و ۱۸٪ به نزدیک ۴۱٪ از بارهای غیر نفتی و غیر فله (سنگ آهن، زغالسنگ و ...) رسیده است. همچنین بر اساس جدول ششم فصل یک جابجایی کانتینری از حدود ۵۰ میلیون TEU (واحد معادل ۲۰ فوتی) در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۰ میلیون در ۲۰۱۵ رسیده است.
راه آهن باری ژاپن همزمان با تشکیل 6 شرکت خصوصی مسافر در سال 1984 تشکیل شد ولی این شرکت برخلاف شرکتهای مسافری مالکیت هیچ بخش از خطوط را در اختیار نداشته و فقط از ظرفیت اضافه خطوط این شرکتها بهره میبرد. در سال 2004، 79 خط به طول 9100 کیلومتر (خطوط متریک) و 308 ایستگاه تحت بهرهبرداری این راه آهن قرار داشته است. تعداد قطارهای باری اعزامی این شرکت روزانه 680 قطار بوده که از میان آنها 431 قطار به صورت اختصاصی برای حمل کانتینر استفاده میشود (با قطارهای باری معمولی با سرعت متوسط 55 کیلومتر در ساعت).
جابجایی بار این شرکت با 7600 واگن 23 میلیارد تن کیلومتر که 20 میلیارد تن کیلومتر (86% جابجایی) آن مربوط به کانتینر میشد که به بیش از 4 میلیون کانتینر بالغ میشد و متوسط طول سفر قطارهای باری 900 کیلومتر و ضریب وقت شناسی قطارها 97% بوده است این شرکت برای رقابتپذیری حمل ونقل کانتینر چند رویکرد را اتخاذ کرد:
افزایش سرعت قطارهای کانتینری2 - ایجاد ایستگاههای حمل ونقل ترکیبی 3- معرفی و بکارگیری قطارهای خودکشش الکتریکی کانتینری 4- استفاده از انواع کانتینر 5- توسعه سیستم ردیابی کانتینر (حدود 67000 کانتینر ملکی)
قطارهای خودکشش کانتینری با 16 واگن که 12 واگن در وسط قطار و 2 واگن کابیندارکشنده در ابتدا و 2 دستگاه در انتهای قطار با وزن ناخالص 728 تن، بار محوری حداکثر کمتر از ۱۳ تن، توان 3520 کیلووات، سرعت 130 کیلومتر درساعت، مسافت 560 کیلومتری را ظرف 6 ساعت و 10 دقیقه طی مینماید (با سرعت متوسط 91 کیلومتر در ساعت).
با عنایت به بند 25 سیاستهای ابلاغی برنامه ششم و فرمایش مقام معظم رهبری در بازدید از گروه مپنا (10 اردیبهشت 93) خطاب به مدیرعامل راه آهن مبنی بر اینکه (کامیونها را از جادهها جمع کنید. این همه زحمت کشیده شده تا بنادر به راه آهن متصل شوند آن وقت تمام بار بنادر را کامیون ها حمل می کنند. این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم. بروید و کاری کنید که بارها با راه آهن حمل شود) و تدبیر شایان تقدیر وزیر محترم و سهم بسیاربالای کانتینر در حمل و نقل دریایی کشور و ظرفیتهای ریلی امید است تحولاتی شایسته را شاهد باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.