| کد خبر: 146119 |

گزارشی از وضعیت ایمنی بالای خطوط ریلی در اروپا منتشر شد

فصل ایمنی

اهمیت بخش حمل‌ونقل ریلی در قاره اروپا بسیار قابل‌توجه است و گسترش آن در طول دهه‌های گذشته همیشه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است، به همین دلیل نیز همواره گزارش‌هایی منتشر می‌شود که وضعیت و تحولات این صنعت را کاملا تحت‌نظر گرفته و به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

تین نیوز

اهمیت بخش حمل‌ونقل ریلی در قاره اروپا بسیار قابل‌توجه است و گسترش آن در طول دهه‌های گذشته همیشه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است، به همین دلیل نیز همواره گزارش‌هایی منتشر می‌شود که وضعیت و تحولات این صنعت را کاملا تحت‌نظر گرفته و به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از مهم‌ترین مباحثی که در حوزه حمل‌ونقل و به‌خصوص صنعت ریلی وجود دارد، مساله امنیت و ایمنی وسایل و مسیرهای حمل‌ونقل است. هر مسیر راه‌آهن وظیفه انتقال بار و مسافر را به دوش دارد و به همین دلیل با سرمایه انسانی و مادی یک کشور سر و کار دارد، به همین دلیل مقوله اهمیت و کاهش آسیب‌های اقتصادی و انسانی ناشی از آن در دستور کار کشورهای اروپایی قرار دارد. بهترین کشورها در گزارش سیستم خطوط ریلی اروپا، بهترین کشورها از نظر تعداد میزان مرگ و میر و آسیب‌های شدید، کشورهای لوکزامبورگ، بریتانیا و ایرلند بوده و بدترین کشور نیز اسلواکی است.

 

مقایسه کشورهای اروپایی از نظر امنیت ریلی

بررسی نسبت نرخ مرگ و میر و نیز تعداد جراحات شدید وارد شده به ازای تعداد قطار-کیلومتر نشان می‌دهد که اروپا از این میزان پیشرفت کرده است و نرخ مرگ و میر و حوادث مربوط به حوزه ریلی با کاهش چشمگیری نسبت به آغاز دهه دوم هزاره جدید میلادی روبه‌رو شده است. با این حال تعداد چنین رویدادهایی نسبت به سال 2013 افزایش یافته است. در سال 2010 نرخ مرگ و میر به ازای هر میلیون قطار- کیلومتر در اروپا، به‌طور متوسط حدود 6/ 0 بوده است که تا سال 2013 به حدود 4/ 0 کاهش یافته و در سال 2014 اندکی بیشتر شده است. نرخ جراحات و آسیب‌دیدگی‌های جدی نیز از حدود 55/ 0 به ازای هر میلیون قطار- کیلومتر در سال 2010 به حدود 35/ 0 در سال 2013 رسیده و در سال 2014 نسبت به 2013 تا حدودی افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب و با لحاظ کردن میزان مرگ و میر و همچنین جراحات جدی، می‌توان کشورهای لوکزامبورگ، بریتانیا، ایرلند و سپس نروژ را صدرنشین توجه به معیارهای ایمنی و امنیت در صنعت ریلی در اروپا قلمداد کرد. علاوه‌بر این کشورها، هلند و سوئیس نیز در میان کشورهایی قرار می‌گیرند که نرخ مرگ و میر و حوادث شدید ریلی در کشورشان به ازای هر میلیون قطار- کیلومتر کمتر از 1/ 0 است. دسته بعدی که از لحاظ این دسته‌بندی بین 1/ 0 تا 2/ 0 جای گرفته‌اند، به ترتیب شامل کشورهای دانمارک، آلمان، فرانسه، فنلاند و سوئد است. دسته سوم نیز از لحاظ این متغیر بین 2/ 0 تا 5/ 0 قرار دارند و شامل کشورهای اسپانیا، ایتالیا، اتریش، جمهوری چک و اسلوونی می‌شوند. میزان مرگ و میر و جراحات منجر به آسیب‌های شدید دسته بعدی نیز بین 5/ 0 تا یک است و به ترتیب کشورهای پرتغال، بلغارستان، مجارستان، لتونی و کرواسی در این گروه جای می‌گیرند. در دسته آخر نیز که بدترین و پرخطرترین کشورهای اروپایی در حوزه حمل‌ونقل ریلی در این گزارش را دربر می‌گیرد، نرخ مرگ و میر و آسیب‌های شدید بیش از یک است و شامل کشورهای یونان، استونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و در نهایت اسلواکی می‌شود.

 

راهکارهای اروپایی برای کاهش آسیب‌های تصادفات ریلی

یکی از راهکارهای اروپا برای توجه به مساله امنیت خطوط ریلی استفاده گسترده از گواهی‌نامه‌های معتبر برای حمل‌ونقل مسافر و بار بوده است. هر مسیر راه‌آهن در قاره اروپا ملزم به رعایت اصولی است و باید گواهی‌نامه معتبری داشته باشد که برای تداوم فعالیت اهمیت دارد. این گواهی‌نامه‌های ایمنی شامل دو بخش A و B می‌شود. ایجاد گواهی‌نامه‌های معتبر برای ارتقای ایمنی بخش ریلی می‌تواند تاثیر قابل‌قبولی روی بهبود این بخش داشته باشد. افزون بر این، یکی از راهکارهای دیگر اروپا برای بهبود وضعیت ایمنی حمل‌ونقل ریلی در قاره سبز، کاهش معیارهای متفاوت و تلاش برای همسان‌سازی یا نزدیک شدن استانداردهای ایمنی و ارتقای آنها در سراسر این قاره بوده است. براساس گزارش و اطلاعاتی که پایگاه اطلاعاتی سازمان خطوط ریلی اروپا منتشر کرده است، این قاره تلاش مستمری را برای کاهش تغییرات موجود در عملکرد و استانداردهای ایمنی در این قاره انجام می‌دهد.

فصل ایمنی

 

فصل ایمنی

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.