| کد خبر: 130524 |

تصویب نهایی لایحه هوای پاک

تین نیوز

لایحه هوای پاک که به عنوان بزرگ ترین گام زیست محیطی مجلس دهم معرفی می شد، روز گذشته با ۱۴۳رأی موافق، ۷رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳نماینده حاضر در جلسه به تصویب نهایی رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، این در حالی است که از ظهر روز گذشته با وزش باد در تهران شاخص هوای پایتخت به عدد 62 رسید. معضل آلودگی هوا در شهرهای کشور، هجوم ریزگردها به استان های جنوبی کشور، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ای چون ارومیه، جنگل زدایی و بیابان زایی و دیگر مشکلات زیست محیطی که در سال های اخیر گریبانگیر کشور شده اند، نتیجه اعمال سیاست های غلطی بوده است که در نبود قوانین مشخص روی داده است.

علی محمدشاعری، رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی روز گذشته پس از تصویب این لایحه اظهار داشت: البته نمایندگان با ماده الحاقی این لایحه مبنی بر تنظیم تقویم آموزشی مدارس برای تعیین تعطیلات زمستانی به منظور کاهش آلودگی هوا با وجود موافقت دولت و تأکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تحقق تعطیلات زمستانی مدارس برای کاهش آلودگی هوا، تقویت گردشگری و کاهش تراکم جاده ای مخالفت کردند.

به گفته وی یکی از مهم ترین مواد این لایحه کاهش سن معافیت معاینه فنی خودروهای شخصی نو از 5 به 4سال است که البته همین مورد نیز با انتقاد کارشناسان مواجه شد چه آنکه نمایندگان دولت و کارشناسان نیز بر لزوم دو ساله شدن سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی تأکید می کردند. با مصوبه اخیر، معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی نیز به یک سال کاهش یافت.

همچنین براساس ماده 34 اصلاح شده، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374/2/3 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، تصمیم قانونی راجع به آیین نامه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1354/4/29 کمیسیون های مشترک مجلسین، بند6 ماده18 قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1363/1/20، «قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1339/3/17، قانون موارد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1349/9/24 و اساسنامه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1344/4/9» نسخ و اصلاحات اعمال می شود.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در تشریح دیگر مواد این لایحه اظهار داشت: نمایندگان در جریان بررسی تبصره5 ماده11 لایحه هوای پاک مبنی بر معافیت 10درصدی واحدهای تولیدی به علت مغایرت با اصل75 قانون اساسی مخالفت کرده و با حذف این تبصره از لایحه مذکور موافقت کردند. براساس این تبصره، واحدهای تولیدی موضوع این ماده که براساس اعلام سازمان و در چارچوب آیین نامه ای که به پیشنهاد سازمان به تصوب هیأت وزیران می رسد، به عنوان واحد برگزیده سبز معرفی می شوند، از پرداخت 10درصد مالیات عملکرد همان سال معاف می شوند. یکی دیگر از نکات مهم در تصویب لایحه هوای پاک این است که 7نماینده مخالف تصویب این لایحه بوده و 12نماینده نیز رأی ممتنع داده اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها