| کد خبر: 128518 |

در یک سال گذشته انجام شد

◄ صادرات ۷۷۸.۵ میلیون دلاری در خراسان جنوبی

تین نیوز

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: صادرات استان طی یک سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ محمد علی خاشی در این خصوص ادامه داد: کل کالاهای خروجی از استان طی یک سال گذشته به ارزش ۷۷۸.۵ میلیون دلار و به وزن سه میلیون و ۳۷۷ هزار تن بوده است.

 

خاشی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۹۵ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد رشد داشته است، از این مقدار کالای خروجی بیش از ۱۶۱ میلیون دلار کالا مربوط به صادرات خود استان بوده است، همچنین این کالاها از نظر وزنی نیز معدل ۸۶۷ هزار تن بوده است.

 

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی در خصوص صادرات قطعی استان گفت: میزان صادرات قطعی استان طی این مدت از نظر وزنی حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است، همچنین از مجموع صادرات استان ۶۱۶ میلیون دلار از محل ماده ۱۱۶ بوده که مربوط به صادرات سایر استان ها می شود.

 

محمدعلی خاشی گفت: هیدروکربن سبک و سنگین، کاشی، سرامیک، سیمان، گازوئیل، خوراک کامل طیور، آهن‌آلات، کود اوره و برخی اقلام غذایی مجاز از جمله اقلام صادراتی استان است، همچنین مقصد این کالاها کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و گرجستان بوده است.

 

خاشی همچنین به واردات استان طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی این مدت بالغ بر ۵۳ فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش هفت میلیون و ۴۴۸ هزار دلار و وزن بالغ بر شش هزار و ۵۳۹ تن در استان صادر شده است، این میزان نسبت به مدت مشابه سال 94 هم از نظر تعداد اظهارنامه ها و هم از نظر وزنی ۱۴۵ درصد رشد داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه برنج، ماشین آلات صنعتی، شکر،  شاه دانه بو داده، احشام شامل گوسفند و شتر و تخم اسپند از جمله اقلام وارداتی استان بوده است، بیان داشت: این کالاها از کشورهای پاکستان، چین، برزیل،   امارات، افغانستان وارد شده است.

 

خاشی همچنین از ترانزیت ۹۱۹ دستگاه کامیون به وزن پیش از ۲۲ هزار تن از استان طی این مدت خبر داد و گفت: این کالاهای ترانزیتی از کشورهای ترکمنستان، ترکیه، عراق، اردن، جمهوری آذربایجان و امارات از طریق مرز رسمی ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است، این میزان نیز نظر تعداد کامیون ۱۳۶ درصد و از وزنی نیز ۱۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه این گمرک شلوغ‌ترین گمرک صادراتی شرق است اما آمار قاچاق در سطح خرد و بسیار اندک است، مردم استان خراسان جنوبی به جهت اعتقادات قوی دینی و مذهبی از ارتکاب جرم در این زمینه خودداری می‌کنند، خوشبختانه علی‌رغم اینکه گمرک ماهیرود شلوغ‌ترین گمرک صادراتی شرق کشور به شمار می‌آید اما قاچاق در آن بسیار اندک و ناچیز است.

 

محمدعلی خاشی در خصوص قاچاق اظهار داشت: هرچه اشتغال بیشتر شود زمینه قاچاق نیز کمتر خواهد شد تا زمانی که نتوانیم زمینه قطع فقر را برای مردم فراهم کنیم انگیزه برای انجام دادن جرم و قاچاق افزایش می‌یابد، عمده پرونده‌های موجود در گمرک ماهیرود طی سال‌های گذشته پرونده‌های قاچاق سوخت بوده است که با تلاش‌های صورت گرفته و تشدید مجازات سال گذشته تنها یک پرونده سوخت قاچاق در سطح کلان داشته‌ایم.

 

خاشی با اشاره به دلایل مسئله قاچاق گفت: در سال گذشته ۲۸ پرونده در سطح خرد در حوزه گمرک ماهیرود تشکیل‌شده است، اختلاف قیمت یکی از دلایل اصلی قاچاق است، قاچاق سوخت در سطح کشوری و استان به‌طور چشم‌گیری کاهش داشته است، با توجه به اینکه کشور ایران به‌عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت خارجی است همین عامل منجر به ایجاد پدیده قاچاق در کشور می‌شود؛ اصولاً قاچاق در تمامی کشورهای در حال‌ توسعه معضل به شمار می‌آید و سود سرشاری که در کالاهای قاچاق نهفته است انگیزه کافی برای ارتکاب این جرم را افزایش می‌دهد.

 

او ادامه داد: مردم استان خراسان جنوبی مردمی متدین و مذهبی هستند و ممکن است بسیاری از سر ناآگاهی دست به ارتکاب جرم بزنند که بزرگان و علما باید مردم را در این راستا آگاه‌سازی کنند.

 

خاشی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: سامانه جامع گمرکی از دو سال قبل در استان مستقرشده است، امیدواریم با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار برای مردم جامعه و منطقه باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.