| کد خبر: 10191 |

کمبود اعتبار از اصلی ترین مشکلات پروژه راه آهن سنندج - همدان - تهران است

تین نیوز |  مدیركل راه و شهرسازی كردستان عدم تامین منابع مالی پروژه، عدم تخصیص به موقع و عدم همكاری ادارات مرتبط با پروژه را به عنوان معضلات و مشكلات پروژه ذكر كرد.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان كردستان، محمد صادق وجدی اظهار كرد: راه آهن همدان - سنندج به عنوان بخشی از راه آهن تهران سنندج، یك خطه و به طول 140 كیلومتر جهت محرومیت زدایی منطقه و تحول افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در كشور، دگرگونی منطقه در زمینه های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه جویی در مصرف سوخت اثر بسزایی خواهد داشت.
وجدی گفت:این راه آهن با هدف ایجاد كوتاهترین مسیر ریلی بین تهران - همدان - سنندج، اتصال آن به مسیر راه آهن سمنگان - كرمانشاه و در ادامه تا مرزی خسروی و اتصال به راه آهن كشورهای همسایه احداث می شود كه با احداث و تكمیل این مسیر، كریدور ریلی شرقی - غربی كشور برقرار و امكان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: امكان جابجایی یك میلیون مسافر در سال بهره برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به 2.4 میلیون مسافر و امكان جابجای دو میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به چهار میلیون تن از جمله ظرفیت های این شبكه حمل و نقل ریلی است.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان در این باره می گوید: این راه آهن یك خطه و به طول كلی 418 كیلومتر است كه در سال 84 مطالعات آن صورت پذیرفته و عمیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شد.
محمد صادق وجدی افزود: از كل مسیر 268 كیلومتر مربوط به راه آهن تهران - همدان 64.50 كیلومتر ریل گذاری شده و 203.50 كیلومتر آن باقی مانده است.
وی اظهار كرد: در كل مسیر تهران - همدان - سنندج تعداد 18 ایستگاه موجود است كه 11 ایستگاه در مسیر تهران - همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان - سنندج است كه از كل 18 ایستگاه، دو ایستگاه تشكیلاتی و 16 ایستگاه نیز بین راهی است.
وی پیشرفت فیزیكی كل قطعات راه آهن تهران - همدان - سنندج را 80 درصد ذكر كرد و افزود: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج در حال حاضر 30 كیلومتر لایه رویه سازی آن آماده و جاده دسترسی به ایستگاه سنندج در حال ساخت است.
وجدی اعتبار مصوب طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج در سال 92 را 635 میلیارد ریال و مبلغ تخصیصی را 158میلیارد و 75 میلیون ریال ذكر كرد و گفت: میانگین پیشرفت این قطعات هم اكنون 80 درصد است.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان گفت: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج ارزیابی جاده دسترسی ایستگاه سنندج به طول دو كیلومتر پایان یافته و عملیات اجرایی در آن به پیشرفت فیزیكی 85 درصد عملیات زیرسازی رسیده است.
به گفته وی عملیات ارزیابی، خرید و تملك اراضی در جاده دسترسی به ایستگاه دهگلان نیز شروع شده و در حال انجام است.
وجدی اظهار كرد: تاكنون هزار و 800 میلیارد ریال با احتساب هزینه های ارزیابی در این پروژه هزینه شده و در سال 93 نیز برای اجرای این پروژه 860 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشاركت، فروش سهام، جذب سرمایه گذار و مشاركت بخش خصوصی را از جمله راهكارها و پیشنهادات برای تسریع در اجرای این پروژه عنوان كرد.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان همچنین عدم تامین منابع مالی پروژه، عدم تخصیص به موقع و عدم همكاری ادارات مرتبط با پروژه را به عنوان معضلات و مشكلات پروژه ذكر كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.